اختلاف نظر نفت و محیط زیست در هورالعظیم بر سر آسفالت جاده است

سرپرست طرح توسعه میدان نفتی یاران شمالی، گفت: تنها اختلاف میان نفت و مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست درباره عملیات در هورالعظیم، به آسفالت کردن در دو جاده اصلی که از زمان جنگ تحمیلی در منطقه وجود داشته است، مربوط می شود.

آرش باقرزاده، سرپرست طرح توسعه میدان نفتی یاران شمالی در گفتگو با خبرنگار شانا با بیان این که پروژه میدان نفتی یاران شمالی هم اکنون با پیشرفت فیزیکی 49 درصد، روند رضایت بخشی دارد، اظهار امیدواری کرد که این پروژه در فروردین 95 به بهره برداری برسد.

وی با تاکید بر این که سازمان حفاظت محیط زیست از ابتدا به طور کامل در جریان عملیات اجرایی و اقدامهای زیست محیطی شرکت متن در تالاب هورالعظیم قرار داشته است، گفت: هم اکنون مشکلی با مسئولان استانی و محیط زیست وجود ندارد.

باقرزاده با بیان این که تنها اختلاف نفت با مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست به ریختن آسفالت در دو جاده اصلی که از زمان جنگ تحمیلی در منطقه وجود داشته است، مربوط می شود، گفت: این جاده ها برای امنیت بهتر تردد و جلوگیری از سقوط ماشین آلات سنگین به درون تالاب بازسازی و آسفالت شده است. در این باره نیز ابهامهایی وجود داشت که خوشبختانه رفع شده است.

سرپرست طرح توسعه میدان نفتی یاران شمالی با بیان این که تاکنون 150 میلیارد ریال برای احداث آبراهه ها هزینه شده است، اظهار کرد: احداث 85 کالورت (آبراهه) ساخته شده توسط شرکت متن با مشورت کارشناسان محیط زیست در حال اجراست و امکان تبادل جریان آب را در دو طرف جاده فراهم آورده است و همچنین آبزیان داخل هور نیز می توانند از این مسیرها عبور کنند.

مسئله آب در هورالعظیم برعهده مسئولان آب منطقه خوزستان است

الهام اردلانی، رئیس بهداشت، ایمنی و محیط زیست شرکت متن نیز تاکید کرد که در روزهای اخیر و پس از جلسه با استاندار و دیگر مسئولان استانی روند پیگیریها امیدوارکننده بوده است و هم اکنون مشکلی برای اجرای پروژه وجود ندارد.

وی افزود: اگرچه حضور شرکت مهندسی و توسعه نفت از سالها پیش در این منطقه و محدوده هورالعظیم قطعی شده بود، اما باز هم برای کوچکترین اقدامهای تازه با هماهنگی مسئولان استانی بویژه مسئولان محیط زیست استان انجام شده است و نادیده انگاشته شدن فعالیتهای مثبت و اقدامات ارزنده در هور العظیم که با صرف هزینه های زیادی انجام شده، جفای بزرگی است.

اردلانی با تاکید بر این که همه اقدامها با هماهنگی که از ماهها پیش با سازمانهای ذیربط داشتیم صورت گرفته است، گفت: موضوع بحران آب در هورالعظیم از سال 1378 مطرح شده و با توجه به شیب کف هورالعظیم که به سمت کشور عراق است، نگرانی مدیریت آب از همان سالها مطرح بوده که احداث دایک مرزی یکی از اقدامهای مهار آب بوده است.

اردلانی همچنین بیان کرد: از همان ابتدا همه تاسیسات و جاده ها را در ارتفاع مناسب و بالاتر از هیدرولوژی آب در منطقه تعبیه کرده ایم و با باز شدن آب در حوضچه هیچ مشکلی برای ادامه عملیات نخواهیم داشت.

رئیس بهداشت، ایمنی و محیط زیست شرکت متن، افزود: مدیریت آب در حوضچه شماره 3 از آذرماه سال 1393 وارد شده است و بر این اساس مسئله آب در هورالعظیم بر عهده شرکت مهندسی و توسعه نفت نبوده و برعهده مسئولان آب منطقه خوزستان بوده است. همچنین در این مدت احداث کالورت و پلهای جدید، سیستم مدیریت و پایش منطقه، باز کردن دریچه ها و برداشت منابع قرضه و یا تسطیح محل در تالاب از جمله اقدامهای شرکت متن در این محدوده از تالاب بوده است.

وی همچنین اعللام کرد که برای آبراهه های جاده های اصلی در محدوده میدان نفتی یاران یک میلیارد و 300 میلیون تومان هزینه صرف شده است.

اردلانی در ادامه یادآور شد که در طرحهای آزادگان شمالی و یاران بالغ بر 15 میلیارد تومان هزینه احداث کالورتهای جدید و 5 میلیون دلار هزینه احداث کالورتها در جاده های دسترسی زمان جنگ شده است.

کد خبر 241854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =