شمار دکلهای حفاری نفتی در آمریکا بازهم کاهش یافت

شرکت خدمات میدانهای نفتی بیکر هیوز روز جمعه (هشتم خرداد ماه) در تازه‌ترین گزارش خود از تداوم کاهش شمار دکلهای حفاری نفتی در آمریکا خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بیکر هیوز روز جمعه اعلام کرد که شرکتهای انرژی هفته گذشته شمار دکلهای حفاری خود را در میدانهای نفتی آمریکا 13 عدد کاهش دادند که بیشترین افت در چهار هفته اخیر به شمار می‌رود.

به گفته این شرکت، پایین آمدن شمار دکلهای حفاری نفتی نشان می‌دهد که با وجود بهبود قیمتهای نفت خام، کاهش فعالیتهای حفاری در 6 ماه گذشته همچنان ادامه دارد. 

بیکر هیوز همچنین اعلام کرد که شمار دکلهای حفاری این هفته برای 25 هفته پیاپی کاهش یافت و به 646 دکل رسید که پایینترین سطح از ماه اوت سال 2010 میلادی تاکنون به شمار می‌رود.  

در همین حال، شرکتهای حفاری برای سومین هفته متوالی، شمار دکلهای خود را در حوزه ایگل فورد در جنوب ایالت تگزاس به 90 دکل افزایش دادند. ایگل فورد دومین میدان شیل اویل بزرگ آمریکا است.

بنا بر این گزارش، بازار نفت بر شمار دکلهای حفاری آمریکا و افزایش دکلها در بعضی از حوزه‌های این کشور در چند هفته اخیر و در آستانه نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نظارت دارد. 12 عضو اوپک قرار است درباره میزان تولید نفت خود تصمیمگیری کنند . پیش‌بینی می‌شود که این سازمان به منظور حفظ سهم خود در بازار نفت، سقف تولید خود را تغییر ندهد.

بر اساس آمارهای بیکر هیوز، شمار دکلهای حفاری در حوزه پرمیان با یک عدد کاهش به 231 دکل رسید که پایینترین سطح از سال 2011 میلادی تاکنون به شمار می‌رود. پرمیان در غرب ایالت تگزاس و شرق ایالت نیومکزیکو قرار دارد و بزرگترین و روبه‌رشدترین حوزه شیل اویل آمریکاست.

به گفته بیکر هیوز، سه حوزه دیگر شیل اویل آمریکا نیز هفته گذشته شمار دکلهای حفاری را یک عدد کاهش دادند.

همزمان با افت 60 درصدی قیمتهای نفت از 107 دلار در هر بشکه در ماه ژوئن سال گذشته به 42 دلار در ماه مارس، شرکتهای حفاری آمریکا شمار دکلهای خود را از بالاترین سطح آنها در ماه اکتبر یعنی یکهزار و 609 دکل کاهش داده‌اند، هزاران فرصت شغلی را حذف و بیش از نیمی از دکلهای این کشور را غیرفعال کرده‌اند. 

با این حال، شرکتهای انرژی از آن زمان به بعد با بهبود قیمتهای نفت به بالای 60 دلار در هر بشکه در ماه مه، به شرایط مطلوب پیشین خود بازگشته‌اند. هر بشکه نفت خام در این هفته با میانگین قیمت 58 دلار معامله شد.

بر اساس این گزارش، شرکتهای حفاری از جمله پایونییر نچرال ریسورسز و ئی‌او‌جی ریسورسز در هفته‌های اخیر با اشاره به بهبود قیمتهای نفت، اعلام کرده‌اند که برای افزایش فعالیتهای حفاری آمده هستند.

در همین حال نیز موسسه گلدمن ساکس نسبت به افزایش تولید نفت آمریکا و کاهش دوباره قیمتهای نفت خام به 45 دلار در هر بشکه در سال جاری هشدار داد.

بنا بر آمارهای دولتی، تولید نفت خام آمریکا هفته گذشته به 9.6 میلیون بشکه در روز افزایش یافت که بالاترین سطح از ابتدای دهه 1970 میلادی تاکنون به شمار می‌رود.

گلدمن ساکس همچنین با اشاره به برنامه تولیدکنندگان آمریکایی برای افزایش دوباره حفاریها و تلاش عربستان سعودی، عراق و روسیه برای بالابردن قابل‌توجه تولید نفت خود، پیش‌بینی کرد که بازار نفت در سال 2016 میلادی همچنان با مشکل عرضه بیش از حد روبرو خواهد بود.  

کد خبر 241863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =