شاخصهای انرژی‌بری در ایران فاصله زیادی با میانگین جهانی دارد

معاون وزیر نفت با بیان این که تلفات در سیستم انرژی کشور خیلی زیاد است، گفت: شاخصهای انرژی‌بری کشور با استانداردها و میانگین جهانی فاصله زیادی دارد.

منصور معظمی در گفتگو با خبرنگار شانا با اشاره به این که در کل سیستم انرژی کشور از تولید تا مصرف نهایی، شاخصهای انرژی‌بری کشور فاصله زیادی با استانداردهای جهانی دارد درباره اجرای طرح جامع انرژی و هدف آن گفت: اجرای طرح جامع انرژی کشور را برای چند هدف اساسی می‌توان تعریف کرد؛ در درجه نخست پیش بینی دورنمای انرژی کشور (Energy Outlook) که بتوان با استفاده از آینده بخش انرژی را در افق 30 ساله ترسیم کرد و بر مبنای آن بتوان برنامه های پنجساله توسعه اقتصادی-اجتماعی را بصورت علمی و کاربردی تدوین کرد.

وی با بیان این که دورنمای انرژی کشور کمک بسیار شایانی برای برنامه ریزی در این بخش می کند، کاهش شدت مصرف انرژی را یکی دیگر از اهداف طرح جامع انرژی عنوان کرد و گفت:  امیدواریم تا حد امکان در نزدیکترین‌ زمان ممکن به آن شاخصی که در چشم‌انداز هست برسیم.

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت با اشاره به این که در مورد فاصله میان شاخصهای انرژی در کشورمان و میانگین جهانی بسیار صحبت به میان است، یادآور شد: شدت مصرف انرژی در کشور ما پنج برابر متوسط جهان و 9 برابر کشورهای پیشرفته مثل ژاپن است.

وی با بیان این که بر اساس نتایج به روز شده در طرح جامع انرژی در بخش ساختمان و مسکن «مصرف انرژی به ازای هر متر مربع در سال» در کشور ما با آن چیزی که در دنیا هست فاصله خیلی زیادی وجود دارد، تصریح کرد: این عدد در ایران 460 کیلووات متر مربع ( Kw/m2 460 ) در  سال است در حالی که در دنیا به طور میانگین 160 کیلو وات متر مربع ( Kw/m2 160) و حتی در بعضی کشورها زیر 100 است.

تلفات انرژی بالاست

معظمی با بیان این که در بخش حمل و نقل، مصرف خودروهایمان و در بخش صنعت مصرف انرژی به ازای واحد تولید با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد، گفت: به طور خلاصه می‌توان گفت در کل سیستم انرژی از تولید تا مصرف نهایی، شاخصهای انرژی‌بری کشور با استانداردها و حتی با میانگین جهانی فاصله دارد. برای مثال راندمان میانگین نیروگاه‌های ایران 35 درصد و میانگین جهانی 45 درصد است. نیروگاههای‌ با سیستم سیکل ترکیبی 55 درصد است. سوخت و ضایعات پالایشگاههای ما حدود هشت درصد و میانگین جهانی چهار درصد است. بنابراین تلفات انرژی در سیستم انرژی کشور بسیار زیاد است.

وی افزود: سیستم عرضه در کشور به طور عمده در اختیار بخش دولتی است، اما سیستم تقاضا به طور عمده در اختیار مصرف‌کننده عام است، هدفِ طرح جامع انرژی، برنامه‌ریزی طرف عرضه و تقاضا در کشور البته با رعایت معیارهای فنی و شاخصهای‌کلان اقتصادی بوده است.

معاون وزیر نفت دیگر هدف اصلی طرح جامع انرژی کشور را دستیابی به ترکیب بهینه حاملهای انرژی دانست و اظهار کرد: باید ترکیب بهینه حاملهای‌انرژی در بخشهای مختلف انرژی کشور مشخص شود.

معظمی، استخراج و تبیین اصول، اهداف و ارزشهای بنیادین حاکم بر بخش انرژی کشور، تبیین و بررسی وضع موجود در بخشهای عرضه و تقاضای انرژی کشور، آینده نگری بخش انرژی و تعریف سناریوهای ممکن و محتمل در حوزه انرژی برای کشور و جهان، تعیین شاخصها و معیارهای بهبود در بخشهای مرتبط با انرژی در کشور، تحلیل شکاف بین وضع موجود و وضع مطلوب با تکیه بر شاخصها و ارائه توصیه‌های سیاست، ایجاد پایگاه جامع داده‌های کلان انرژی کشور، اجرای مستمر طرح با اهتمام به صیانت از منابع انرژی کشور، ارائه راهکار سیاستی- مدیریتی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت، تعیین سبد بهینه حامل‌های انرژی و ترکیب بهینه فن‌آوری‌های سیستم عرضه انرژی در درازمدت، ملاحظه محدودیتهای زیست‌محیطی و لوازم توسعه پایدار در توسعه بخش‌های انرژی و ارزیابی میزان سرمایه‌گذاری و منابع مالی موردنیاز برای توسعه بخش انرژی را از دیگر اهداف طرح جامع انرژی عنوان کرد و گفت: این موارد می تواند از جمله خروجیهای مهم طرح جامع انرژی نیز به شمار آیند.

کد خبر 241875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =