حمایت احزاب سیاسی اصلی الجزایر از بوتفلیقه

افت قیمت نفت خام بر فضای سیاسی الجزایر تاثیر گذشته و موجب همگرایی در این کشور شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، همگام با کاهش قیمت نفت خام که موجب افت شدید درآمدهای صادراتی الجزایر شده و به بودجه این کشور شمال آفریقا فشار آورده است، احزاب سیاسی اصلی الجزایر بر حمایت قاطعانه خود از رئیس جمهور بیمار این کشور تاکید کردند.

بر اساس این گزارش، عبدالعزیز بوتفلیقه رئیس جمهور الجزایر که سال گذشته برای چهارمین دوره به این مقام برگزیده شد، دست به تغییراتی در دولت زد. هفته گذشته عبدالقادر بن‌صالح از حزب اتحاد ملی برای دموکراسی استعفا کرد. این حزب در کنار جبهه ملی آزادی، دومین حزب حاکم در الجزایر است. جبهه ملی آزادی از سال 1962 یعنی استقلال الجزایر از فرانسه رهبری این کشور را بر عهده داشته است.

به گفته کارشناسان، این تحولات به طرفداران بوتفلیقه امکان می‌دهد تا رهبری حزب اتحاد ملی برای دموکراسی را به دست گیرند. این امر به تقویت جایگاه رئیس جمهور کمک خواهد کرد. البته به دلیل بیماری بوتفلیقه انتظار می‌رود که وی در آینده نه چندان دور مجبور به کناره‌گیری از فعالیت‌های سیاسی شود.

الجزایر یکی از متحدان آمریکا در جنگ علیه داعش است. این کشور همچنین یکی از تامین کنندگان اصلی گاز اروپا به شمار می‌رود. اما افت قیمت نفت موجب کاهش درآمدهای دولت شده است. درآمدهای حاصل از صادرات انرژی حدود 95 درصد از بودجه دولت الجزایر را تشکیل می‌دهد. در چند سال گذشته، خروج سرمایه‌گذاران خارجی از الجزایر روند کاهش تولید انرژی این کشور را تشدید کرده است.

الجزایر حدود 200 میلیارد دلار ذخیره ارزی و اندکی بدهی دارد. با این حال، کاهش 42 درصدی قیمت نفت خام در 4 ماه نخست امسال این کشور را مجبور کرد بعضی از پروژه‌های زیرساختی بزرگ را متوقف کند.

کد خبر 241883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =