لغو صادرات نفت خام آمریکا ظرف یک سال آینده امکان‌پذیر است

تحلیلگران بانک مریل لینچ آمریکا روز پنجشنبه (هفتم خرداد ماه) از احتمال حمایت سیاستمداران این کشور از صادرات نفت خام آمریکا ظرف یک سال آینده خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تحلیلگران بانک مریل لینچ آمریکا روز پنجشنبه اعلام کردند که کاهش قیمتهای بنزین و احتمال بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی و در نتیجه حمایت سیاستمداران از صادرات نفت این کشور، کنگره آمریکا می‌تواند ظرف یک سال ممنوعیت 40 ساله صادرات نفت خام را لغو کند.

به دلیل افزایش تولید نفت آمریکا، عربستان سعودی و عراق، قیمتهای بنزین در آمریکا از سال گذشته تاکنون همانند قیمتهای جهانی نفت خام کاهش یافته است. میانگین قیمت بنزین معمولی در آمریکا حدود دو دلار و 74 سنت در هر گالن است که نسبت به قیمت سه دلار و 65 سنتی این فرآورده در مدت مشابه پارسال کاهش داشته است.

حفظ قیمتهای بنزین در سطوح پایین، نگرانی سیاستمداران را نسبت به بالا رفتن قیمت بنزین در اثر لغو ممنوعیت صادرات نفت خام کاهش می‌دهد. همچنین چنانچه مذاکرات هسته‌ای میان تهران و 6  قدرت بزرگ جهان در روز 30 ماه ژوئن (نهم تیر ماه) به توافق بینجامد، پس از آن به‌سرعت تحریمها علیه صادرات نفت ایران برداشته می‌شود. این رویداد می‌تواند فشار بیشتری را بر بازار نفت و قیمتهای بنزین در آمریکا تحمیل کند.

تحلیلگران بانک مریل لینچ آمریکا همچنین در گزارش تحقیقاتی خود اعلام کردند که در نشستی که با نمایندگان کنگره و مجلس آمریکا داشتند، متوجه میزان متعجب‌کننده حمایت نمایندگان از لغو قانون ممنوعیت صادرات نفت خام این کشور شدند.

به گفته تحلیلگران، حامیان لغو ممنوعیت در کنگره آمریکا اعلام کردند که حتی در میان دموکراتها نیز به نماینده‌ای که مخالف لغو ممنوعیت صادرات باشد، برنخورده‌اند.

با این حال، دو نماینده اصلی دموکراتها در کنگره آمریکا، اد مارکی و رابرت منندز، با لغو ممنوعیت صادرات مخالف هستند و حامیان این طرح راه درازی را برای اخذ 60 رأی موردنیاز برای تصویب این لایحه در پیش دارند.

بنا بر این گزارش، لیزا مرکووسکی، نماینده جمهوریخواه و رئیس کمیسیون انرژی، قانونی را به منظور لغو محدودیت تجارت به کنگره معرفی کرده است. سیزده نماینده از قانون وی حمایت کرده‌اند که از این تعداد نام یک نماینده دموکرات در این کمیته 100 نفری دیده می‌شود.

پس از تحریم نفتی اعراب و در پی آن نگرانی درباره کمبود نفت در بازارهای جهانی، کنگره آمریکا در سال 1975 میلادی قانون ممنوعیت صادرات نفت خام این کشور را تصویب کرد. 

کد خبر 241892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =