ایران دروازه ورود به بازار نفت خاورمیانه

ایران بازار جذابی برای سرمایه گذاران خارجی است. صنعت نفت ایران، برنامه های گسترده ای برای توسعه بخشهای بالادستی و پایین دستی دارد. اجرای این برنامه ها نیز نیازمند حجم وسیعی سرمایه گذاری در زمینه های مختلف است که در همین زمینه شرکتهای خارجی و بین المللی درصدد رقابت با یکدیگر هستند.

هفته گذشته (27 و 28 ماه می) نخستین کنفرانس و نمایشگاه شیرآلات صنعتی در شهر برگاموی ایتالیا برگزار شد. هدف از برگزاری این نمایشگاه که قرار است هر دو سال یکبار برگزار شود تاکید بر توسعه قابلیتهای صنعتی و تولیدی شرکتهای ایتالیایی در زمینه ساخت انواع شیرآلات صنعتی است. این نمایشگاه زمینه آشنایی و بررسی دقیق آخرین دستاوردهای صنعتی در این حوزه را برای مدیران، متخصصان و تکنسینهای تعمیر و نگهداری فراهم می کند. در حاشیه برگزاری این کنفرانس و نمایشگاه دو روزه فرصتی برای گفتگو با مائوریتزیو برانکالئونی، رئیس کمیته علمی و مدیر نخستین نمایشگاه شیرآلات صنعتی (IVS) فراهم شد که در ادامه می خوانید:

*جناب برانکالئونی، همانطور که می دانید ایران و ایتالیا از سالهای دور همواره در زمینه نفت و گاز با یکدیگر همکاری داشته اند، مایلم در ابتدا دیدگاه شما را درباره آینده همکاریها با ایران بدانم.

ایران و ایتالیا خاطرات خوبی از همکاری با یکدیگر دارند و شخصا به عنوان یک ایتالیایی دوست دارم روابط ایران نه تنها با ایتالیا بلکه با همه کشورها بهبود یابد. فکر می کنم محدود کردن ایران در سالهای اخیر کار اشتباهی بوده و درست نیست که ایران در جامعه جهانی منزوی شده و در روابطش با کشورها محدودیت ایجاد شود. ما اعتقاد داریم روابط ایران و ایتالیا در آینده باید توسعه پیدا کند. این نکته نه تنها برای دولتها که برای آینده جوانان دو کشور نیز مهم است. جوانهایی که قرار است در سالهای آینده وارد عرصه کار و تولید شوند به این توسعه همکاریها احتیاج دارند. آینده جهان در دست جوانهاست و ما باید امکانی را فراهم کنیم که مسیر حرکت آنها از مدرسه و دانشگاه تا محیط کار تضمین شود تا اشتباهات گذشته را تکرار نکنند. اکنون برنامه ریزی دولتها برای همکاری باید به گونه ای باشد تا همه جوانان بتوانند آینده روشنی برای خود ببینند در عین حال باید به مسئولیتهای جهانی خود نیز توجه کنیم که وقتی در جهان دو میلیارد نفر گرسنه و تشنه هستند باید همه کار کنیم تا این وضع تمام شود.

صنعتگران ایتالیایی در چه زمینه ها و چگونه می توانند به شرکتهای ایرانی برای توسعه کمک کنند؟

به خاطر دارم که شرکتهای ایرانی و ایتالیایی در گذشته در حوزه های مختلف از جمله نفت، گاز، پالایشگاه و پتروشیمی و صنایع برق با یکدیگر همکاریهای گسترده ای داشتند و همه مشکلات پس از تحریمهای علیه پرونده هسته ای ایران شروع شد. البته ما فکر می کنیم تحریمهایی که علیه ایران اعمال شده بسیار خشن و اشتباه بزرگی بوده است. قدرتهای جهانی بدون اینکه نظر مردم اروپا را در باره موضوع تحریمها بدانند به صورت یک طرفه محدودیتهای سنگینی ایجاد کردند و اکنون فکر می کنم که وقت آن رسیده است که این دیوارهایی که بین ما کشیده شده است را باید خراب کنیم. ایران و ایتالیا دوباره باید به روزهای خوب گذشته برگردند و جریان سرمایه، دانش و تکنولوژی و اطلاعات به روز بین دو کشور برقرار شود.  باید داشته هایمان را با هم مبادله کینم و برای این کار نیازمند روشهای جدیدی برای همکاری هستیم. به عنوان نمونه هم اکنون ما این آمادگی را داریم که با کمک شرکتهای ایرانی انواع شیرآلات صنعتی را با تکنولوژی بالا در ایران تولید کنیم. ایتالیا دانشگاهها و شرکتهای صنعتی قدرتمندی دارد که می توانند با دانشگاهها و شرکتهای ایرانی همکاری کنند. ما ایران را دروازه ورود به بازار خاورمیانه می دانیم و فکر می کنیم می توانیم به ایران به عنوان پایگاهی برای تولید و عرضه شیرآلات صنعتی در منطقه خاورمیانه نگاه کنیم.

یکی از معیارهای انتخاب کالاهای صنعتی برای استفاده در پروژه ها قیمت آن است. الان شرکتهای چینی به دلیل قیمتهای پایین تولیداتشان موفق شده اند در رقابت با شرکتهای اروپایی برنده شوند. نظر شما در این زمینه چیست؟

به عقیده من باید معیار« قیمت» متناسب با کیفیت کالا و طول دوره سرویس تعمیرات آن سنجیده شود. این موضوع که عمر مفید یک شیر صنعتی چقدر است و تا چه حد می توان به سلامت کار آن اطمینان کرد از اهمیت بالایی برخوردار است که بحث قیمت را باید با در نظر گرفتن آن بررسی کرد. صنعت نفت ایران همواره خواستار بالاترین کیفیت برای کالاهای درخواستی خود بوده است و طبیعی هم هست چون صنعت نفت صنعت بسیار حساسی است و نباید کار آن را با ریسک زیاد انجام داد. الان خود ایران با توجه به برنامه های وسیع توسعه صنعت نفت و گاز و پالایش و پتروشیمی یک بازار بالقوه برای تجهیزات با کیفیت است. شرکتهای ایتالیایی تولید کننده شیرآلات صنعتی برای حضور در بازار ایران در حال رقابت با شرکتهای فرانسوی، آلمانی، آمریکایی، هندی و چینی هستند در حالیکه من عقیده دارم چرا شرکتهای ایرانی نباید سهمی در بازار خودشان داشته باشند. ما برای این کار برنامه داریم و می توانیم به توانمند شدن شرکتهای ایرانی برای تولید کالاهای با کیفیت مورد نیاز صنعت نفت کمک کنیم. نمایشگاه نفت تهران فرصت مناسبی برای توسعه مناسبات ایران و ایتالیا در این زمینه است. ما پیش از این تا مرحله ساخت شیرآلات صنعتی در ایران پیش رفته بودیم و برخی مشکلات گمرکی موجب کندی کار شده بود که در نهایت با شروع تحریمها این کار عملا متوقف شد ولی الان این آمادگی را داریم که باز هم با  ایران همکاری کنیم.

نحوه همکاری شرکتهای ایرانی و ایتالیایی و امتیازاتی که می توانند به یکدیگر بدهند را چگونه ارزیابی می کنید؟

ما باید صادقانه کار کنیم تا برنده – برنده باشیم.  امتیازی که ما می توانیم به ایران بدهیم این است که کیفیت، تجربه چند صد ساله و دانش فنی خود را در زمینه تولید انواع شیرآلات صنعتی به ایران بیاوریم و در عین حال انتظار داریم که ایران نیروی انسانی حرفه ای برای تولید محصول داشته باشد. اطمینان می دهیم که بهترین همکاری را با ایران خواهیم داشت و تولیدات مشترک ما قابلیت صادرات به بازارهای مختلف را خواهد داشت. البته باید شرایط و زمینه های لازم برای این کار از سوی ایران فراهم شود و در این زمینه نباید اشتباهات گذشته را تکرار کرد. به عقیده ما استانداردهای آمریکاییAPI  و MMS استانداردهای پذیرفته شده ای در سطح جهان هستند و برای تولید کالاهای مرتبط با صنعت نفت جوابگوست.

ایران در گذشته یکی از بهترین کشورها در جذب سرمایه گذاری بود و هم اکنون نیز معتقدیم ایران یکی از امن ترین مناطق خاورمیانه برای سرمایه گذاری است. اما نکته مهم این است که سنگ بنای این همکاریها باید قبل از پایان تحریمهای ایران ایجاد شود تا بلافاصله و فردای پس از برداشتن تحریمها کار را به سرعت آغاز کنیم. ما می خواهیم با ایران عمل گرایانه همکاری کنیم نه در حد حرف و شعار. ما سعی داریم در عمل نشان دهیم که بر خلاف سایر کشورها که وعده می دهند آماده همکاری هستند، با ایران به صورت مشترک کار کنیم و در این زمینه کاملا جدی هستیم. اگر ایران پنجره ای به روی ما باز کند ما درهایمان را به روی ایران باز می کنیم.

او سپس به طنز می گوید در مسابقه ماشینها همیشه «فراری» زودتر به خط پایان می رسد نه «مرسدس بنز».

آقای برانکالئونی، نظر شما درباره قیمت نفت و مخاطراتی که نوسان و کاهش قیمت نفت برای سرمایه گذاریهای توسعه ای ایجاد کرده است، چیست؟

نکته واضح در این موضوع این است که قیمت نفت دیگر به سطوح بالای 100 دلار بر نخواهد گشت زیرا عربستان ظرف یکسال گذشته با هدف از دور خارج کردن نفت شیل آمریکا و کانادا به کاهش شدید قیمت نفت مبادرت کرد. به عقیده من این یک کار استراتژیک بود تا تولیدات گران نفت از بازار حذف شود اما در عین حال این کار عوارضی را هم نصیب شرکتهایی که تولید آنها با کیفیت و در نتیجه گران بود کرده است. این تصمیم شاید در کوتاه مدت خوب باشد ولی در بلندمدت می تواند آسیب جدی برای سرمایه گذاریهای توسعه ای ایجاد کند. الان حتی شرکتهای چینی نیز متوجه شده اند که تولید کالای باکیفیت گران تمام می شود و آنها نیز قیمت کالاهای خودشان را  افزایش داده اند.

همانطور که می دانید ایران برنامه گسترده ای برای تولید گاز به ویژه از میدان پارس جنوبی دارد. ظرفیتهای همکاری شرکتهای ایتالیا در این زمینه چیست؟

درست است، بر اساس مطالعات ما ایران اگر نخستین بازار کالاهای مرتبط با تولید گاز ترش نباشد به طور قطع دومین هست. تجهیزات  تولید گاز ترش به دلیل ماهیت خاص آن و خورندگی ناشی از اسیدیته نیازمند کیفیت و دانش فنی بسیار بالایی است. شرکتهای ایتالیایی در این زمینه تجربیات خوبی دارند. ولی برای توسعه همکاری در ابتدا ما باید با خصوصیات تکنیکی تجهیزات مورد نظر ایران آشنا باشیم و در این زمینه لازم است تا قبل از شروع همکاری نشستهایی با متخصصان و مهندسان ایرانی فعال در این زمینه ها برگزار شود. ما برای همکاری با ایران امیدواریم ولی باید فعلا صبر کنیم.

 

گفتگو از جعفر پورفرجودی

کد خبر 242048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =