همه آنچه باید درباره مسیر پیش روی اوپک بدانید

قدرتمندترین سازمان نفتی دنیا جمعه این هفته برای نخستین بار در سال 2015 تشکیل جلسه می‌دهد. آنچه باید در این باره بدانید در ادامه می‌ آید.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه خبری و تحلیلی اویل پرایس، ساعت کوک شده 6 ماه اوپک به صدا درآمده است. سازمان کشورهای صادرکننده نفت روز جمعه در وین تشکیل جلسه می‌ دهد، همانطور که هر 6 ماه یکبار این کار را می‌ کند تا درباره همکاری گروه درباره سیاستهای تولید نفت تصمیم‌گیری کند.

نشست پیشین اوپک در نوامبر 2014 یکی از مورد توجه ترین نشستهای این سازمان در چندسال گذشته بود؛ این سازمان که چندین نشست را با نتیجه تکراری تثبیت سقف تولید به صورت متوالی پشت سر گذاشته بود، این بار در مقطع حساسی برای تصمیم‌گیری قرار داشت و بخش عمده ای از کارشناسان در جهان انتظار یک تغییر اساسی را در سیاستهای اوپک داشتند. مازاد عرضه در بازار منجر به سقوط قیمتها شده بود که از محدوده بالای 100 دلاری تا سطح 70 دلار در هر بشکه سقوط کرده بودند. اگر شرایط مطابق گذشته پیش می رفت، بدون شک اوپک تولید نفت خود را کاهش می‌ داد و با خارج کردن حدود یک میلیون بشکه یا بیشتر از بازار نفت، سعی می‌ کرد جلو خونریزی را بگیرد!

این تصمیم هرگز محقق نشد و اوپک در اقدامی که بازارهای نفت را شوکه و برخی از اعضای این سازمان را ناامید کرد، سطح تولید نفت را بدون تغییر حفظ کرد.

آنها نگاهی به کتابهای تاریخ کردند و متوجه شدند آخرین باری که تولید نفت در جریان مازاد عرضه کاهش پیدا کرد چه اتفاقی افتاده بود. در دهه 1980 نه تنها قیمتها با این تصمیم بازیابی نشد، اوپک هم سهم خود را از بازار از دست داد و هم درآمدهای نفتی خود را.

آنها که این بار تمایل نداشتند چنین اشتباهی را تکرار کنند، پا را روی پدال گاز گذاشتند و با تمام توان برای سهم خود از بازار جنگیدند، عربستان حتی تولید نفت خود را 700 هزار بشکه در روز افزایش داد تا تولید نفتش تا آوریل 2015 به روزانه 10 میلیون و 300 هزار بشکه برسد.

اوپک قصد داشت تولیدکنندگان نفتی که هزینه زیادی را برای تولید نفت خود پرداخت می‌ کردند از این طریق از بازار بیرون کند و سهم خود را از بازار نفت حفظ کند و به این ترتیب با خروج دیگر رقبا، قیمت نفت نیز به تدریج راه خود را در مسیر صعودی بازیابی کند.

اکنون باید چه انتظاری از نشست پیش روی اوپک در روز جمعه پنجم ژوئن داشت؟ تقریبا همان انتظار مشابه را؛ اوپک که تصمیم خود را برای نبرد برای سهم بازار گرفته است، تقریبا دلیلی نمی‌ بیند که اکنون عقب‌ نشینی کند. تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا بیشتر از حدی که خیلیها انتظار داشتند دوام آورده‌اند،  اوپک خسارتهای زیادی را به تولیدکنندگان نفت شیل وارد کرده است، اما هنوز ضربه مرگ‌آور و تمام‌ کننده را که مدنظرش بوده است به آنها وارد نکرده است.

تعداد دکلهای حفاری فعال آمریکا از اکتبر 2014 تاکنون بیش از هزار عدد (معادل 50 درصد) کاهش یافته است و تولید نفت از بسیاری از میادین متوقف شده است و چاههای کمتری نسبت به پیش حفر می‌ شوند. تعدادی از شرکتهای کوچک نفتی ورشکسته شده‌ اند و مابقی شرکتها زیر خروارها بدهی به تلاش برای بقا ادامه می‌ دهند. این خبر حاکی از تغییرات اساسی در بازار نفت در ماه‌ های پیش‌ روست، اما فعلا که بازار در برزخ است.

استراتژی اوپک ممکن است هنوز در بازار نفت جواب بدهد، اما به زمان بیشتری نیاز دارد. این نشان دهنده این است که احتمالا اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت به رویکرد قبلی خود ادامه خواهند داد و با این رویکرد پا به نشست روز جمعه در وین خواهند گذاشت.

با این‌حال، هنوز مشخص نیست که اعضای اوپک تا چه زمانی می‌ توانند با این استراتژی دوام بیاورند. بسیاری از اعضا، شرایطشان به خوبی عربستان سعودی نیست و از منابع کافی برای روز مبادا همچون ریاض بهره نمی‌ برند. برخی اعضا از جمله ونزوئلا در نشست پیشین به صراحت به دنبال کاهش تولید نفت بودند و نتوانستند حرف خود را به کرسی بنشانند و به نظر نمی‌ رسد چنین نیتی را برای نشست ماه ژوئن داشته باشند، هرچند که هنوز ممکن است فشارهایی برای چنین تصمیمی وجود داشته باشد.

روزنامه وال استریت ژورنال در ماه مه گزارش داد که اوپک دارد به این درک می‌ رسد که ممکن است قیمت نفت تا دهه آینده هم زیر 100 دلار باقی بماند. چشم‌اندازی دشوار برای کشورهای تولیدکننده نفت که به سودهای هنگفت و قیمتهای سه رقمی نفت عادت کرده‌اند.

یک گزارش داخلی اوپک پیش‌ بینی کرده است که قیمت نفت تا سال 2025 در محدوده 76 دلار در هر بشکه باشد که البته این خوشبینانه ترین سناریو این گروه است. سازمان کشورهای صادرکننده نفت همچنین احتمال سقوط قیمت نفت به زیر 50 دلار در هر بشکه را تا سال 2020 بررسی کرده است و اساسا نفت صد دلاری جایی در محاسبات اخیر اوپک نداشته است.

وال استریت ژورنال معتقد است که براساس این سناریو، اوپک ممکن است احتمال بازگشت به سقف تولید تعیین شده را برای هر عضو بررسی کند تا قیمتها تا حدودی به سطوح پیشین بازگردند. اگر قیمتها پایین ماندند اوپک احتمالا قادر نخواهد بود به همین روال نفت تولید کند و یک دهه منتظر خروج نفت شیل از بازار بماند و در این صورت فشارهای داخلی به شدت بالا خواهد گرفت.

به نظر می‌ رسد برای نشست ژوئن استراتژی اوپک تغییر چندانی نسبت به قبل نداشته باشد، اما نشست چند ماه آینده در نوامبر شرایط دیگری خواهد داشت که آن را جذاب‌تر خواهد کرد. بخصوص اگر قیمتها بازیابی نشوند و نفت شیل عقب‌ نشینی بیشتری نکرده باشد، نشست بعدی اوپک دیدنی خواهد بود.

کد خبر 242182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =