احتمال پیوستن ایران به خط لوله ترکیش استریم

مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد که تهران شاید از خط لوله گازی جدید ترانزیت گاز روسیه به ترکیه موسوم به ترکیش استریم برای صادرات گاز استفاده کند.

به گزارش شانا، عزیز الله رمضانی، مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران روز چهارشنبه (13 خردادماه) به خبرگزاری ریانووستی گفت: ایران شاید از خط لوله گازی ترکیش استریم برای تحویل گاز به اروپا استفاده کند.

وی گفت: گاز ایران می تواند در آینده توسط این خط لوله ترانزیت شود.

وی در حاشیه کنفرانس جهانی گاز در پاریس اعلام کرد: شاید یک زمینه مشترک وجود داشته باشد، برای مثال در بخش خطوط لوله گاز، در آینده خطوط لوله گاز ایران می تواند به اروپا برسد و خطوط لوله گاز روسیه به اروپا شاید به یکدیگر بپیوندند و به طور مشترک به اروپا گاز تحویل دهند.

خط لوله گازی ترکیش استریم برای ترانزیت گاز روسیه به ترکیه و اروپا با عبور از بستر دریای سیاه طراحی شده است و ظرفیت ترانزیت 63 میلیارد مترمکعب گاز را در سال دارد.

رمضانی اعلام کرد: این یک احتمال است، هنوز هیچ گفتگو و مذاکره ای در این باره نشده است، اما می تواند ایده خوبی برای آغاز گفتگوها باشد زیرا این نقطه که خط لوله روسیه و خط لوله ترکیه به اروپا می رسد، شاید نقطه ای باشد برای رسیدن خط لوله گاز ایران به اروپا.

به گفته وی، خط لوله ترکیش استریم تنها مسیر برای ترانزیت گاز ایران نیست و این کشور در حال بررسی پنج تا شش مسیر از جمله دریای سیاه، عراق، سوریه و دریای مدیترانه است.

رمضانی اعلام کرد که هر مسیر بر اساس هنجارها و هزینه های بهره وری اقتصادی خود بررسی و مطالعه می شود.

وی گفت: البته  یک مسیر تنها پس از لغو تحریمها انتخاب می شود.

در ماههای اخیر ایران بارها اعلام کرده است که با لغو تحریمها در پروژه های گازی منطقه ای و بین المللی مشارکت خواهد کرد.

تمایل ایران به اشتراک گذاشتن تخصص های فناوری گاز با روسیه

مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران در بخشی دیگر از مصاحبه خود گفت: تهران تمایل به اشتراک گذاشتن تخصصهای مربوط به فناوری گاز با روسیه، به عنوان بخشی از توسعه سطح همکاریهای دو کشور دارد که امکان آن پس از لغو تحریمهای غرب علیه ایران به وجود می آید.

وی گفت که این شرکت برای همکاری با شرکت روسی گازپروم توافق کرده است.

رمضانی اعلام کرد: فکر می کنم که ما می توانیم روی به اشتراک گذاشتن فناوریها، تبادل اطلاعات فنی کار کنیم، برای مثال، روسیه تجریه دیرینه ای در صادرات گاز و تحویل گاز با خط لوله و ایران نیز تجربه خوبی در زمینه سی ان جی و استفاده از گاز در خودروها دارد.

وی افزود: مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران پارسال به روسیه سفر کرد و یک یادداشت تفاهم همکاری میان شرکتها امضا شد و بزودی نیز یک کمیته مشترک برای همکاری در بخشهای مختلف تاسیس خواهد شد.

کد خبر 242184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =