ابراز علاقه شرکتهای بزرگ نفتی اروپا به حضور در ایران

شرکتهای بزرگ نفتی اروپا نخستین بار به طور آشکار علاقه خود را به مشارکت در صنعت نفت ایران اعلام کردند.

به گزارش شانا به نقل از شبکه خبری بلومبرگ، شرکتهای بزرگ نفتی اروپا نخستین بار به طور آشکار علاقه خود را به مشارکت در صنعت نفت ایران در صورت لغو تحریمها علیه این کشور اعلام کردند.

مدیران شرکت انگلیسی-هلندی شل، بی پی انگلیس و توتال فرانسه روز چهارشنبه (13 خردادماه) اعلام کردند که علاقمند به بازگشت به دومین دارنده ذخایر بزرگ گازی جهان (ایران) و یکی از بزرگترین دارندگان ذخایر نفتی جهان هستند.

شرکت انی ایتالیا نیز ماه گذشته میلادی اظهارنظر مشترکی در این باره داشت.

با این حال، شرکتهای نفتی آمریکایی محدود شده از ناحیه تحریمهای آمریکا علیه ایران، دراظهارنظر درباره بازگشت به بازار ایران محتاطانه تر عمل می کنند.

بن ون بردن، مدیرعامل شرکت شل در مصاحبه ای در وین اتریش و در سمینار سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) اعلام کرد که ایران یک کشور فوق العاده با منابع هیدروکربوری خارق العاده است و به محض این که فرصتهای مشروع و قانونی فراهم شود، ما به ایران بازمی گردیم.

وی اعلام کرد: "هر شخص" فعال در صنعت نفت خواهان بازگشت به ایران به محض لغو تحریمهای بین المللی علیه این کشور است.

شرکتهای اروپایی تاکنون برای حضور در این ایران محتاط بودند. ایران، دارنده بزرگترین ذخایر گازی پس از روسیه و نفت پس از عربستان، ونزوئلا و کاناداست، دورنمای پایان و لغو تحریمها علیه آن، برای شرکتهای نفتی، فرصت بازنگری اهداف را فراهم کرده است.

باب دادلی، مدیرعامل شرکت بی پی نیز گفت: این شرکت "خیلی "  به سرمایه گذاری در ایران به محض لغو تحریمها علیه این کشور علاقمنداست.

وی گفت: هنوز با تداوم گفتگوها میان قدرتهای جهانی و ایران درباره برنامه هسته ای این کشور، هرگونه سخن درباره قراردادها زود است.

ایران بازگشت شرکتهای خارجی را به این کشور به عنوان کلیدی برای احیای صنعت نفت خود می بیند.

شرکتهای نفتی آمریکایی نیز درباره ایران محتاطانه عمل می کنند، با این حال، ریان لین، مدیرعامل شرکت کونوکوفیلیپس آمریکا علاقه مند به استفاده از این فرصت است.

وی در شهر وین گفت: اگر به شرکتهای آمریکایی اجازه بازگشت به ایران داده شود، به طور حتم، ما درباره این فرصت فکر می کنیم.

یک قرارداد یک میلیارد دلاری که این شرکت در سال 1995 میلادی برای سرمایه گذاری در صنعت انرژی ایران امضا کرده بود به سرعت به دلیل فشارهای کاخ سفید و سهامداران آن لغو شد.

پس از آن، ایران به سوی سرمایه گذاران اروپایی و آسیایی روی آورد؛ این کشور هم اکنون روزانه 2.8 میلیون بشکه در روز نفت تولید می کند که این رقم کمتر از تولید بیش از 4 میلیون بشکه ای این کشور در دهه گذشته است.

کد خبر 242185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =