از آثار تصمیم اوپک تا سرنوشت مبهم شیل

انتظار می رود که قیمت های پرنوسان نفت در بازار، سال را در محدوده فعلی به پایان برساند، هرچند که ممکن است نیمه دوم سال 2015 شاهد کاهش بیشتر قیمت نفت باشیم.

مطالعات جدیدسی.ان.بی.سی از بازار نفت نشان می دهد که اکثر فعالان بازار نفت که در این نظرسنجی شرکت کرده بودند پیش بینی می کردند که اوپک اقدام خاصی را در نشست روز جمعه خود در وین انجام نخواهد داد، اما صنعت رو به رشد نفت شیل پیچیده تر از چیزی نشان داده که قابل پیش بینی باشد و به همین دلیل هم هست که تحلیل های متفاوتی وجود دارد درباره این که این صنعت رشد پیدا می کند، افت می کند و یا تولید را در همین سطح فعلی ادامه خواهد داد.

77 درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی اعلام کرده اند که معتقدند قیمت نفت در سال جاری پایین ترین سطوح خود را تجربه کرده و پایین تر از ان نخواهد رفت، 9 درصد در انتظار قیمت های پایین تری هستند و 14 درصد نیز اعلام کرده اند که اطمینانی از ان چه رخ خواهد داد، ندارند.

در این نظرسنجی که در آستانه نشست روز جمعه اوپک برگزار شده بود، 22 تحلیلگر ارشد بازار نفت شرکت داشته اند و به اعتقاد آن ها، میانگین قیمت نفت خام آمریکا تا پایان سال 60 دلار و 80 سنت خواهد بود. آن ها همچنین انتظار دارند هر بشکه نفت برنت با رشد در بازار جهانی، به طور میانگین 65 دلار و 91 سنت دادوستد شود.

این درحالی است که کارشناسان بازار نفت رویکرد افزایشی نسبت به بازار نفت در سال آینده نشان داده اند و معتقدند تا پایان سال 2016، هر دو شاخص نفتی بازار معادل 10 دلار رشد خواهند داشت.

درحالی که همه کارشناسان پیش بینی کرده بودند که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به سیاست های تولید نفت خود دست نخواهد زد، 23 درصد آن ها معتقدند که اوپک تا سال آینده با کاهش تولید نفت خود موافقت خواهد کرد.

نکته جالب اینجاست که در این نظرسنجی، 32 درصد فکر می کنند تولید نفت شیل آمریکا در ماه های آینده افزایش خواهد داشت، 32 درصد دیگر معتقدند تولید نفت شیل با کاهش مواجه می شود و حدود 36 درصد از شرکت کنندگان نیز تصور می کنند تولید نفت شیل در محدوده کنونی 9.3 میلیون بشکه ای باقی می ماند.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت در نشست روز جمعه خود در وین، سقف تولید نفت را مانند نشست های پیشین این سازمان ثابت نگه داشت. این درحالی است که قیمت نفت از زمان نشست پیشین اوپک در ماه نوامبر تاکنون تاحدودی افزایش یافته بود و اکنون هربشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت امریکا در محدوده 60 دلاری دادوستد می شود. این درحالی است که قیمت ها امسال تا 42 دلار در هربشکه نیز سقوط کرده بود.

دن پیکرینگ، رییس موسسه تودور پیکرینگ در این باره معتقد است: قیمت نفت در بازارهای جهانی تا 18 ماه آینده در نوسان خواهد بود و نوسانات روزانه در واکنش به اتفاق هایی مانند تغییرات ارزش دلار، چاه های نفتی فعال، ذخایر نفتی و اتفاقات ژئوپلیتیک در بازار رخ خواهد داد. با این حال مهم ترین عامل تاثیرگذار بازار نفت در میان مدت؛ کاهش احتمالی تولید نفت در جهان به دلیل کاهش سرمایه گذاری باوجود رشد تقاضا خواهد بود.

از سوی دیگر، اکثریت شرکت کنندگان در این نظرسنجی (92 درصد) معتقدند درحال حاضر اصلی ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت نفت فاکتورهای عرضه و تقاضا و نوسانات ارزش دلار هستند. دو عامل اصلی که  رای برابر در مظرسنجی مهم ترین عامل موثر بر تغییرات قیمت نفت را به خود اختصاص داده اند. این درحالی است که تنها پنج درصد تحلیلگران ارشد حاضر در این نظرسنجی تصمیم های اوپک را عاملی موثر در این زمینه دانستند و مابقی نیز بز گزینه رویدادهای ژئوپلیتیک تکیه کردند.

از سوی دیگر، 86 درصد تحلیلگران اعلام کردند که انتظار دارند تقاضای جهانی برای نفت در سال 2015 به روند افزایشی خود ادامه دهد و این درحالی است که 91 درصد نیز اعتقاد دارند این روند در سراسر سال 2016 نیز ادامه خواهد داشت.

در این نظر سنجی، کارشناسان محدوده قیمت معامله نفت خام امریکا در سال 2015 را 45 تا 75 دلار و محدوده قیمت نفت برنت را 49 تا 79 دلار پیش بینی کرده اند.

همچنین در بخش دیگری از این نظرسنجی به این موضوع پرداخته شده است که اگر آمریکا ممنوعیت صادرات نفت را لغو کند، چه اتفاقی برای قیمت نفت خواهد افتاد. 46 درصد از تحلیلگران صنعت نفت جهان حاضر در این نظرسنجی انتظار دارند قیمت نفت با این اتفاق افزایش پیدا کند، درحالی که 36 درصد آنها معتقدند این اتفاق تاثیری در بازار نفت نخواهد داشت. 14 درصد دیگر از شرکت کنندگان نیز معتقدند لغو ممنوعیت صادرات نفت امریکا می تواند به کاهش قیمت نفت منجر شود.

بسیاری از کارشناسان در نظراتی که در پاسخ به سئوالات این نظرسنجی ارائه داده اند تاکید کرده اند که هرچند احتمالا دیگر قیمت نفت به سطوحی پایین تر از آن چه در اوایل سال تجربه کرده بود، نخواهد رسید، بازهم ممکن است شاهد ارزان فروشی تولیدکنندگان نفت برای دریافت سهم بیشتری از بازار نفت باشیم.

تام کلوزا، مدیر تحقیقات انرژی در موسسه اوپیس، معتقد است که قیمت نفت و بنزین احتمالا در محدوده ماه های اگوست تا دسامبر کاهش خواهد داشت. به گفته وی، تنها اتفاقی مانند بروز طوفان در امریکا می تواند جلوی این کاهش قیمت نفت را بگیرد و این درحالی است که بیشتر توفانها روی تقاضا تاثیر می گذارند تا عرضه نفت .

کایلی کوپر از موسسه مشاوره آی.ای.اف نیز می گوید مشخص نیست آیا امسال قیمت نفت از سطوح پیشین پایین تر می رود یا نه. کوپر می گوید: تصور می کنم شانس این که رشد قابل توجه ذخایر فرآورده های نفتی آمریکا در تابستان قیمت نفت را پایین بیاورد و یا اینکه کاهش ارزش یورو و رشد ارزش دلار این اتفاق را رقم بزند 50 – 50 است. هرچند که برخی دیگر از کارشناسان پیش بینی کرده اند که یورو ممکن است امسال با رشد ارزش مواجه شود که این مساله قیمت نفت را بالا می کشد.

مایکل کوهن، مدیر مرکز تحقیقات انرژی موسسه بارکلیز نیز معتقد است که پایین ترین قیمت نفت در سال 2015 پیشتر به ثبت رسیده ولی احتمال بروز نوسانات قیمت در سه ماهه سوم سال همچنان وجود دارد. پس از آن، تصور می کنم مسیر بازار به سمت محدوده قیمتی 70 دلار تا پایان سال 2016 در پیش گرفته شود و احتمال دارد تا پایان امسال، بازار نفت در محدوده میانه 60 تا 70 دلار باقی بماند.

به گفته کوهن، ممکن است بازار نفت با عرضه نفت خام از سوی کشورهایی غیر از امریکا، همچون ایران تحت تاثیر قرار بگیرد. وی می افزاید: تصور می کنم ما شاهد ترمزی بر  تولید نفت شیل آمریکا باشیم. با این حال در سایر نقاط هنوز این احتمال وجود دارد که شاهد افزایش تولید از سوی کشورهایی مانند عراق باشیم. از سوی دیگر ممکن است نفت بیشتری از سوی ایران به بازار نفت عرضه شود، حتی اگر مذاکرات درباره توافق هسته ای ایران و غرب تا آن زمان به نتیجه نرسیده باشد.

آلن هری از موسسه تحلیل بازار اسپارتان نیز تاکید دارد که بازار نفت با بازگشت نفت ایران شاهد مازادی در عرضه نفت خواهد بود. وی می افزاید: تصور می کنم بازار به این موضوع واکنش نشان داده و با کاهش دادن تولید، شاهد رشد قیمت ها در سال 2016 باشیم.

ایران همواره یکی از عوامل تاثیرگذار بر بازار نفت بوده است و در شرایطی که هنوز مشخص نیست آیا در این ماه میلادی شاهد امضای توافق ایران و غرب خواهیم بود که با لغو تحریم های نفتی، اجازه ورود نفت این کشور به بازار را بدهد یا نه، تاثیر این فاکتور بر بازار نفت کماکان پابرجاست.

براساس این تحلیل ها، ایجاد توازن مجدد میان عرضه و تقاضای نفت در شرایطی که ذخایر نفتی تا چند فصل آینده فراتر از انتظار خواهد بود، روند رو به رشدی خواهد داشت و تا اواسط سال آینده، دوباره شاهد پیچیده تر شدن شرایط عرضه و تقاضای نفت خواهیم بود.

کد خبر 242227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =