رونمایی از نخستین ماژول غشایی 4040 اسمز معکوس شیرین سازی

با همت و تلاش پژوهشگران شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی، فناوری طراحی و ساخت ماژولهای صنعتی شیرین سازی آب با اندازه 4040 برای نخستین بار در کشور و منطقه با موفقیت بومی سازی شد.

به گزارش خبرنگار شانا، اسماعیل قنبری، مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی عصر امروز (شنبه، 16 خردادماه) در حاشیه مراسم رونمایی از نخستین ماژول غشایی 4040 اسمز معکوس شیرین سازی آب، از دستیابی ایران به 70 درصد از فناوریهای مربوط به حوزه غشا خبر داد و گفت: هم اکنون ماژولهای غشایی مصرفی در حوزه شیرین سازی آب سالانه 260 هزار عدد مصرف دارند.

وی گفت: با توجه به قرار گرفتن کشورمان در یکی از مناطق خشک جهان و پیش بینی های جهانی مبنی بر افزایش خشکسالی در منطقه، میزان نیاز به مصرف این دسته از ماژول غشایی شیرین سازی آب در سالهای آینده رشد بسیار فزاینده ای خواهد داشت.

وی ادامه داد: بررسیهای فنی و اقتصادی انجام شده نشان می دهد که در صورت تولید انبوه ماژول غشای 4040 اسمز معکوس شیرین سازی آب، قیمت تمام شده این محصول حداکثر 50 درصد مشابه خارجی است.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی دستیابی به فرمولاسیون بهینه غشاهای شیرین سازی آب در مقیاسهای آزمایشگاهی، پایلوت و صنعتی را از جمله مراحل دستیابی به فناروی ماژول غشایی 4040 اسمز معکوس شیرین سازی آب عنوان کرد.

قنبری گفت: با توجه به شرایط اقلیمی کشورمان نیاز به فناوریهای جدید برای تولید آب شیرین در مصارف شرب و صنعتی از منابع آبهای سطحی، شور و پسابها ضروری به نظر می رسد. از میان فناوریهای متداول و کاربردی در این زمینه همچون فرایندها تقطیر و تبخیر حرارتی، فرآیند اسمز معکوس به دلیل مشخصاتی همچون مصرف انرژی کمتر، آلایندگی کم و نیاز به فضای فیزیکی کمتر مورد توجه بسیاری از محققان و صاحبان صنایع قرار گرفته است.

وی گفت: امسال با همت و تلاش پژوهشگران شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی، فناوری طراحی و ساخت ماژولهای صنعتی شیرین سازی آب با اندازه 4040 برای نخستین بار در کشور و منطقه با موفقیت بومی سازی شد.

وی گفت: هم اکنون شاهد استفاده برخی شرکتها از لیسانسهای خارجی هستیم که در خارج کشور بومی سازی شده است؛ از این رو از مسئولان مربوطه در وزارت صنعت، معدن و تجارت  تقاضا داریم تا تعرفه واردات این گونه محصولات را که نمونه داخلی دارند افزایش دهند.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با اشاره به فعالیت پلنت تبدیل متانول به پروپیلن در ماهشهر، گفت: اواخر هفته گذشته متخصصان شرکت ما موفق به دستیابی به پروپیلن با گرید پلیمری شدند.

وی با اشاره به در نظر گرفته شدن بسته های تشویقی برای مشتریان لیسانسهای شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی، گفت: هم اکنون در حال مذاکره برای فروش لیسانس به شرکتهایی همچون فجر کرمان و کیمیاگران سبزوار هستیم.

کد خبر 242292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =