۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۰
  • کد خبر: 242496

یک مقام مسئول با تشریح طرح خودکفایی از واردات بنزین در سال ۹۴ از افزایش صادرات ۴ فرآورده نفتی ایران در بازار جهانی پس از افزایش تولید گاز در پارس جنوبی خبر داد.

به گزارش گروه تلکس شانا، سعید محجوبی در گفتگو با مهر درباره برنامه خودکفایی از واردات بنزین در سال ۹۴، گفت: پیش بینی می شود در سال جاری با اجرای سیاست‌های جدید قیمتی و بهره برداری از چندین طرح افزایش ظرفیت تولید بنزین واردات این فرآورده نفتی به طور کامل متوقف شود.
مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر اینکه تا پایان سال جاری ظرفیت تولید بنزین از مرز ۸۰ میلیون لیتر در روز عبور می کند، تصریح کرد: بر این اساس در سال جاری بهره برداری از مرحله اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس، طرح بنزین سازی پالایشگاه‌های نفت آبادان، اصفهان و بندرعباس در مدار بهره برداری قرار بگیرند.
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه در سال جاری تولید بنزین با استاندارد یورو چهار اتحادیه اروپا در واحدهای آلکیلاسیون، ایزومریزاسیون و اسید پلنت پالایشگاه نفت آبادان آغاز خواهد شد، اظهار داشت: با راه اندازی این سه واحد فرآیندی در مجموع ظرفیت تولید بنزین یورو چهار کشور روزانه ۲.۵ میلیون لیتر افزایش می یابد.
محجوبی همچنین ظرفیت تولید بنزین در مجتمع جدید بنزین سازی پالایشگاه نفت بندرعباس را روزانه حدود چهار میلیون لیتر عنوان کرد و افزود: با بهره برداری از طرح بنزین سازی پالایشگاه نفت اصفهان هم ظرفیت تولید بنزین کشور حدود ۲.۵ میلیون لیتر دیگر افزایش می یابد.
وی، ظرفیت تولید بنزین در فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس را هم حدود ۱۲ میلیون لیتر در روز اعلام کرد و افزود: در مجموع با بهره‌برداری از این ۴ طرح پالایشگایه تولید بنزین ایران از مرز ۸۰ میلیون لیتر در روز عبور می کند.
مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به خودکفایی ایران از واردات گازوئیل و گاز مایع، تاکید کرد: با توجه به افزایش گازرسانی به نیروگاه‌های برق و صنایع ظرفیت مازاد تولید گازوئیل کشور افزایش یافته است.
این مقام مسئول با بیان اینکه هم اکنون به طور متوسط روزانه حدود ۱۰۰ میلیون لیتر گازوئیل در کشور تولید و عرضه می شود، یادآور شد: علاوه بر این ظرفیت تولید گاز مایع صرفا در پالایشگاه‌های نفت کشور هم به بیش از ۶ هزار تن افزایش یافته است.
محجوبی با اشاره به برنامه ریزی برای افزایش صادرات نفت سفید، گاز مایع، گازوئیل و نفت کوره در سال جاری، خاطرنشان کرد: با توسعه فازهای پارس جنوبی و افزایش تولید گاز ظرفیت و سبد صادرات فرآورده‌های نفتی ایران هم توسعه بیشتری می یابد.

کد خبر 242496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =