آیا بازار نفت 80 دلار را به خاطر خواهد آورد؟

آنها که هرروز نوسان قیمت طلای سیاه در بازارهای جهانی را دنبال می کنند خوب می دانند که شاخص های جدیدی از قیمت معقول نفت تعیین شده است.

واندانا هاریف تحلیلگر پلاتس در گزارشی نوشت: ماه می برای بازاراهای نفت شبیه "دژا وو" بود، ماهی که قیمت نفت سعی کرد دوباره خود را بالا بکشد، درست مثل همان چیزی که در فوریه دیده بودیم، البته در سطوحی بالاتر که بار دیگر در این ماموریت شکست خورد.

تقویت ارزش دلار و تمرکز دوباره بر مازاد عرضه نفت، مانع جهش قیمت نفت برنت در بازار شد، برنتی که در اوایل می با قرار گرفتن در سطح 68 دلار، بالاترین رکوردهای سال را به خود اختصاص داده بود. تصمیم ماه ژوئن سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای تغییر ندادن سقف تولید نفت این سازمان که از قبل هم قابل پیش بینی بود افسار قیمت های نفت را کشید تا به محدوده 62 دلاری برای هر بشکه برگردند.

در همین حال، شاخص دلار به عنوان شاخص ارزش این ارز نسبت به سبد شش ارز دیگر در می افزایش پیدا کرد، چرا که آمارهای روبه رشد اشتغال در امریکا انتظار درباره احتمال بالابردن نرخ بهره از سوی بانک مرکزی امریکا را بالا برد. به طور معمول رشد ارزش دلار، نرخ کالاهایی مثل نفت را  که به دلار قیمتگذاری می شوند، پایین می آورد.

در همین حال، میزان ذخایر نفت خام آمریکا در ماه می به طور مداوم درحال کاهش بوده است و تا پایان می، حدود 13.5 میلیون بشکه پایین تر از رقم 490 میلیون بشکه ای گزارش شده در هفته پایانی آوریل بود. رقمی که در آن زمان به عنوان بالاترین میزان ذخایر نفتی امریکا از سال 1982 تاکنون مطرح شده بود.

سازمان اطلاعات انرژی امریکا که از رشد تولید نفت امریکا در دو هفته پایانی می خبر داد، معلوم شد تولید نفت با رسیدن به رکورد 9 میلیون و 576 هزار بشکه در روز به بالاترین سطح 25 سال اخیر رسیده است. این کاملا برخلاف تصور های اولیه بود که براساس اعلام آمار دکل های حفاری امریکا که نزدیک به هزار دکل کاهش پیدا کرده بود، انتظار کاهش تولید نفت را می کشیدند.

وزیر انرژی روسیه چند روز قبل از آخرین نشست اوپک اعلام کرده بود که کشورش تولید نفت خود را بدون تغییر و در محدوده 10.5 میلیون بشکه در روز حفظ می کند، که نسبت به سال 2014 هیچ تغییری نکرده است. سپس گزارشهایی که حاکی از این بود که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نیز حدود یک میلیون بشکه بیشتر از سقف تولید قانونی 30 میلیون بشکه ای خود نفت تولید می کند، سناریوی وجود مازاد عرضه در بازار را تقویت کرد.  در چنین شرایطی یادآوریهای مداوم و آشکار ایران که در فاصله چند ماه پس از برداشته شدن تحریم ها روزانه 500 هزار بشکه نفت دیگر به بازار عرضه می کند و این میزان را بعد از هفت ماه به یک میلیون بشکه خواهد رساند شرایط بازار نفت را پیچیده تر خواهد کرد.

صادرات نفت خام عراق در ماه آوریل برای نخستین بار از سال 1979 تاکنون به اندکی بالای سه میلیون بشکه در روز رسید و گفته شد که در ماه می، باز هم بالاتر رفت تا حضور داعش  در این کشور غرب آسیا را به رویدادی کم اهمیت برای بازار نفت تبدیل کند.

درست برخلاف این مسایل، اتفاقهایی مانند آتش سوزی در شرق آلبرتا که باعث تعطیل شدن ظرفیت تولید روزانه 230 هزار بشکه نفت سنگین ترش در روزهای پایانی ماه می شد، در کنار اعتصاب اتحادیه کارگران نیجریه که 100 هزار بشکه نفت را برای یک هفته از بازار نفت خارج کرد و نوسان تولید نفت لیبی در محدوده 440 هزار بشکه در روز به خاطر تداوم ناآرامی ها در این کشور می توانست بازار نفت را به چالش بکشد که البته همه این موارد در پس زمینه کمرنگی قرار گرفتند.

درحالی که در نیمه نخست سال 2015 شاهد این قصه بودیم که رشد تقاضای نفت همیشه پشت سر جهش در عرضه قرار می گرفت، انتظارها درباره این که فاصله میان عرضه و تقاضا در نیمه دوم سال از بین برود تقویت شده است. هم اوپک و هم سازمان اطلاعات انرژی امریکا در گزارش ماهانه خود در ماه می براورد خود را از رشد تقاضای نفت افزایش دادند، هرچند که آژانس بین المللی انرژی به عنوان مشاور اصلی مصرف کنندگان بزرگ نفت جهان تغییری در پیش بینی خود از میزان تقاضا ایجاد نکرد.

با این حال، میانگین گرفتن از پیش بینی های متفاوت اوپک، آژانس بین المللی انرژی و سازمان اطلاعات انرژی آمریکا نشان می دهد که انتظار می رود رشد تقاضای جهانی نفت در سال 2015 معادل یک میلیون و 600 هزار بشکه در روز باشد که حدود 500 هزار بشکه بالاتر از براوردهای مطرح شده در ابتدای سال جاری میلادی است.

درحال حاضر قیمت های پایین تر نفت باعث افزایش مصرف نفت در آسیا، اروپا و امریکا به خصوص در بخش حمل و نقل شده است. سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در گزارش ماه می خود اعلام کرد که باوجود آغازی ارام در برخی کشورها، رشد اقتصاد جهان با گذشت ماههای دیگری از سال افزایش می یابد که باعث رشد تقاضای جهانی نفت در سال 2015 می شود.

سازمان اطلاعات انرژی امریکا پیش بینی کرده که مصرف بنزین آمریکا در سال 2015 بالغ بر 120 هزار بشکه در روز افزایش پیدا کند، مقایسه این عدد با رشد 80 هزار بشکه ای مصرف در سال گذشته مارا به این نتیجه می رساند که قیمت های پایین تر و رشد آمار اشتغال باعث افزایش تقاضای سوخت حمل و نقل شده است.

در چین، موتور رشد تقاضای جهانی نفت در یک دهه گذشته از ماه ژانویه تا آوریل، شاهد رشد 4.4 درصدی مصرف نفت نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده است که رقم 10.48 میلیون بشکه در روز را به ثبت رسانده است. این درحالی است که تقاضا برای بنزین در این کشور در ماه آوریل به بالاترین سطح تاریخی خود رسیده و رکورد 2.71 میلیون بشکه در روز را به ثبت رسانده است. این کشور شاهد رشد ناوگان پرمصرف خودروهای شاسی بلند است و اکنون این خودرو ها یک چهارم ناوگان خودروهای چین را به خود اختصاص می دهند.

این که تقاضای چین در ماه های باقی مانده از سال چه میزان خواهد بود، عاملی تعیین کننده برای بازار نفت است، هرچند که باتوجه به عدم اطمینان از میزان رشد اقتصادی این کشور، گمانه زنی ها از کاهش محرکها در بازار نفت این کشور حکایت می کنند.

باوجود همه اظهارات خوش بینانه اخیر اعضای اوپک که بازار نفت در نیمه دوم سال تعادل خود را به دست می اورد و دیگر خبری از مازاد عرضه روزانه دو میلیون بشکه ای در بازار نفت نخواهد بود، این مساله همچنان پابرجاست که احتمالا تولیدکنندگان به دنبال رشد تقاضا هستند تا کاهش تولید نفت.

درحالی که انتظار می رود تولید نفت در آمریکا با استفاده از سیاست های بهره ورانه و کاهش هزینه های تولید به سطوح بالاتر باز گردد، اوپک به رقابت های داخلی خود که به کاهش بیشتر قیمت نفت می انجامد ادامه دهد و انتظارها برای جهش شدید تقاضای نفت نیز بی نتیجه باشد، آنها که هرروز نوسان قیمت طلای سیاه در بازارهای جهانی را دنبال می کنند خوب می دانند که شاخص های جدیدی از قیمت معقول نفت تعیین شده است.

عبدالله سالم البدری، دبیرکل اوپک بعد از اخرین نشست این سازمان اعلام کرد که " باید خود را با واقعیت جدید تطبیق دهیم، بازار نفت دیگر قیمت های 100 دلاری را به رسمیت نمی شناسد." ،  اما بعید است که بازار نفت دیگر حتی قیمت های 80 دلاری را هم به یاد بیاورد!


کد خبر 243047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =