آیا بدهی‌ها صنعت شیل را می‌بلعد؟

صنعت شیل اویل که عامل اصلی رونق نفتی آمریکا در سال‌های اخیر به شمار می‌رود، با موانع و چالش‌های زیادی مواجه است. تا امروز مهمترین عامل توقف رشد این صنعت، قیمت‌های پایین نفت بوده است. این صنعت برای ادامه حیات و تداوم رشد خود به نفت گرانتر نیاز دارد.

به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، به تدریج موانع دیگری نیز آشکار می‌شوند که مهمترین آنها، حجم بدهی‌های این صنعت است. در واقع بدهی‌هایی که موجب رونق این صنعت شده‌اند، حال آن را تهدید می‌کنند.

هم‌اکنون شرکت‌های حفاری در صنعت شیل اویل آمریکا بیش از هر زمان دیگری بخش بزرگی از درآمدهای خود را صرف بازپرداخت بدهی‌هایشان می‌کنند. به عنوان مثال، کانتیننتال ریسورسز، شرکتی که برای تبدیل میدان شیل نفتی بیکن واقع در داکوتای شمالی به یکی از بزرگترین مناطق تولید نفت در جهان اعتبار کسب کرده، تقریبا به اندازه شرکت اکسون موبیل هزینه می‌کند؛ این در حالی است که اکسون موبیل 20 برابر بزرگتر از این شرکت است.

مشکل بدهی‌ها با کاهش 43 درصدی قیمت نفت خام در یک سال گذشته بدتر شده است. بررسی‌ شاخص مستقل اکتشاف و تولید آمریکای شمالی (که به وسیله واحد اطلاعات بلومبرگ تهیه می‌شود) نشان می‌دهد، 27 شرکت از 62 شرکت حفاری بیش از 10 درصد درآمد خود را بابت بهره اوراق قرضه منتشره پرداخت می‌کنند. تعداد این دسته از شرکت‌های حفاری سال گذشته فقط 12 شرکت بود. میزان بدهی شرکت‌های حفاری در پایان سه ماه نخست امسال به 235 میلیارد دلار رسید که 16 درصد نسبت به سال گذشته افزایش نشان می‌دهد.

توماس واترز تحلیلگر امور اعتبارات صنایع نفت و گاز در موسسه استاندارد اند پورز در این باره می‌گوید: مسئله مهم این است که این شرکت‌ها چقدر وقت دارند تا از این وضع خلاص شوند. در حال حاضر شرکت‌های دارای رتبه‌های اعتباری پایین فقط برای بقای خود تلاش می‌کنند.

یکی از مشکلات شرکت‌های حفاری در بخش شیل اویل این است که آنها بیش از درآمد خود هزینه می‌کنند. حتی وقتی که قیمت نفت 100 دلار بود، این روند ادامه داشت. شرکت‌هایی که در شاخص بلومبرگ مورد بررسی قرار گرفته‌اند (در حالی که میزان تولید نفت آمریکا را به بالاترین سطح در 3 دهه اخیر رسانده‌اند)، در سه ماه نخست امسال برای هر یک دلاری که از فروش نفت و گاز به دست آوردند، 4.15 دلار هزینه کردند. این رقم یک سال قبل معادل 2.25 دلار بود.

شرکت کانتیننتال نسبت به رقبای کوچکتر خود نرخ بهره کمتری برای دریافت اعتبارات پرداخت می‌کند چون وام‌هایش دارای رتبه سرمایه‌گذاری هستند. موسسه رتبه‌بندی استاندارد اند پورز از بین 62 شرکت فعال در حوزه شیل اویل آمریکا به 45 شرکت رتبه اعتباری "مخاطره آمیز" یا "بی‌ارزش" را اختصاص داده است. وارن هنری سخنگوی شرکت کانتیننتال درباره وضع این شرکت گفت: جریان نقدینگی شرکت به راحتی هزینه‌های بهره را پوشش می‌دهد و ما انتظار داریم با افزایش قیمت نفت خام، رتبه سرمایه‌گذاری خود را همچنان حفظ کنیم.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که 62 شرکت فعال در بخش شیل اویل آمریکا حدود 20 میلیارد دلار اوراق قرضه منتشر کرده‌اند که در شرایط بد و نگران‌کننده‌ای خرید و فروش می‌شوند. نرخ سود این اوراق 10 درصد بیشتر از اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا است چون سرمایه‌گذاران برای ریسک‌پذیری خود سود بیشتری مطالبه می‌کنند. آمریتا سن تحلیلگر ارشد امور نفتی در موسسه انرژی اسپکتس می‌گوید: بازارهای اعتبارات نقش بزرگی در زنده نگهداشتن کل بخش شیل اویل داشته‌اند.

از ابتدای سال 2015 موسسه استاندارد اند پورز از میان 105 شرکت فعال در حوزه‌های اکتشاف و تولید نفت آمریکا، رتبه اعتباری نیمی را کاهش داده است.

پیش‌بینی‌های اداره اطلاعات انرژی حکایت از آن دارند که به دلیل کاهش هزینه‌کرد شرکت‌های حفاری، میزان تولید نفت شیل آمریکا در ماه ژوئن کاهش خواهد یافت و این روند تا اوایل سال 2016 ادامه خواهد داشت.

بر این اساس برخی کارشناسان می‌گویند: رونق نفتی آمریکا به دلیل وضع کنونی صنعت شیل اویل در معرض تهدید است. در صورتی که این روند ادامه پیدا کند و حجم تولید نفت آمریکا کاهش یابد، می‌توان انتظار داشت که قیمت نفت خام در بازارهای جهانی دوباره با افزایش روبه‌رو شود.

کد خبر 243183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =