چگونگی تاثیر گذاری توافق هسته ای ایران بر بازار نفت

توافق جامع هسته ای میان تهران و کشورهای گروه 1+5، سبب لغو تحریمهای ایران می شود به طوری که این وضع می تواند قیمت نفت در بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار دهد زیرا ایرانی ها هم اکنون آماده افزایش تولید و عرضه نفت خود به بازارهای جهانی هستند.

به گزارش روزنامه آمریکایی کریستین ساینس مانتور، قیمتهای نفت خام در هفته های اخیر به نوعی به ثبات رسیده، اما مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای گروه 1+5 در حال نزدیک شدن به مهلت نهایی است و این موضوع می تواند بازار نفت و قیمتها را تا اندازه ای دچار تحول کند.

پس از رکود شدید قیمت نفت و افت و خیزهای آن پارسال در بازار جهانی نفت شاهد آن بودیم، قیمتها در هفته های اخیر با نوسان اندکی روبرو بوده است و هر بشکه نفت خام شاخص دبلیو تی آی در سطوحی بیشتر یا کمتر از 60 دلار برای هر شکه معامله شد. این درحالی است که هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال 64 دلار برای هر بشکه در بازار معامله شد.

البته هر روز نوسانهای طبیعی در بازار مشاهده می شد، اما قیمت نفت به طور کلی در ماه آوریل تثبیت شده است، به گونه ای که حتی نشست اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) نیز نتوانست تغییر چندانی در قیمت محموله های معامله شده داشته باشد. 

با نزدیک شدن به مهلت دستیابی به توافق هسته ای که 30 ژوئن (9 تیرماه) در نظر گرفته شده است، انتظار می رود حصول توافق میان ایران و کشورهای 1+5 بتواند نتایج ملموسی در بازار نفت داشته باشد. 

اگر توافق جامعی صورت گیرد، ایران می تواند موج تازه ای از تولید نفت خام خود را روانه بازار کند، تحریمهای غرب از سال 2012 مانع ورود یک میلیون و 200 هزار بشکه نفت این کشور به بازارهای جهانی شده؛ با وجود این که تاکنون برآوردهای متفاوتی در باره تولید نفت خام ایران ارائه شده است، گفته می شود ایران بتواند در تنها در طول چند ماه روزانه 400 هزار بشکه و حتی تا پایان سال جاری میلادی 700 هزار بشکه به تولید نفت خام خود بیفزاید که این رقم می تواند در سال 2016 نیز به یک میلیون بشکه هم برسد. 

برخی گزارشها مدعی هستند که ایران 40 میلیون بشکه نفت خام روی آب ذخیره سازی کرده است که همزمان با رفع تحریمها این ظرفیت می تواند وارد بازار شود. 

چنانچه توافقی حاصل شود، قیمت نفت خام می تواند حدود پنج تا 10 دلار کاهش یابد و با در نظر گرفتن این که ایران تولید خود را در طول زمان افزایش می دهد و دیگر اعضای اوپک نیز تولید خود را کاهش نخواهند داد، انتظار می رود که بازار دوباره با مازاد عرضه روبرو و این بدان معناست که احتمال افزایش قیمت در آینده بسیار ضعیف خواهد بود و روند قیمتهای پایین نفت ادامه می یابد.

این در حالی است که عرضه و تقاضا در بازار پس از مدتی به توازن می رسد و تولید نفت بیشتر از سوی ایران می تواند تولید نفت شیل آمریکا را کاهش دهد.

شواهد حاکی از آن است که ایران و کشورهای گروه 1+5 به توافق می رسند؛ مذاکره کنندگان غربی و مقامهای مسئول ایرانی در گفته های خود نشان داده است که تمایل دارند در صورت لزوم مذاکرات را حتی پس از مهلت نهایی ادامه دهند.

تمایل به ادامه مذاکرات به نوبه خود نشان از این دارد که 2 طرف هنوز امیدوار به رفع اختلافها و تلاش برای برطرف کردن آنها هستند؛ همچنین به گزارش خبرگزاری رویترز، رژیم صهیونیستی به این نتیجه رسیده که حصول توافق هسته ای ایران بعید نیست. این که یکی از مخالفان سرسخت مذاکرات به این نتیجه رسیده است، نشان می دهد که توافق نهایی میان ایران و گروه 5+1 دور از دسترس نیست. 

در طرف دیگر، هیچ تضمینی وجود ندارد که به طور حتم توافقی در کار خواهد بود؛ به طور کلی در چند ماه اخیر اتفاق خاصی در مذاکرات نیفتاده است؛ تنها تنظیم چارچوبی از یک توافق احتمالی توسط ایران و مذاکره کنندگان غربی به این معنا نیست که دو طرف اختلافها را حل کرده اند و آماده امضای یک توافق نهایی هستند. 

حضرت آیت الله سید علی خامنه ای، رهبر عالی جمهوری اسلامی ایران به تازگی مواضع این کشور موضع ایران و برخی خطوط قرمز را مطرح کرد؛ ایشان اظهار کردند که همه تحریمها باید به محض امضای یک توافق با ایران برداشته شود نه به صورت تدریجی که آمریکا پیشنهاد آن را داده بود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران همچنین پیشنهاد توقف 10 ساله تحقیقات هسته ای ایران را رد و تصریح کردند که  اجازه داده نمی شود که بازرسان بین المللی از تأسیسات نظامی ایران که یکی از خواسته های اصلی غربیها بوده است، بازدید کنند. 

دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران تمایل خود را برای رسیدن به یک توافق جامع با غرب عنوان کرده است.
کد خبر 243539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =