اراده دولت بر گسترش شبکه گازرسانی شهری و روستاهاست

سیاستهای کلی وزارت نفت در حوزه گازرسانی به شهرها و روستاها نشان می‌دهد عزم دولت بر تکمیل این شبکه استوار است، برنامه‌ یاد شده با تکیه‌بر منابع پیش‌بینی‌شده در قوانین ازجمله تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و بودجه است.

امیرعباس سلطانی پیش از ظهر امروز (دوشنبه 8 تیرماه) در گفتگو با خبرنگار شانا، با اشاره به عملکرد وزارت نفت در حوزه گازرسانی براساس تکالیف قانونی بودجه 93 و 94 اظهار کرد: در برخی استانها تکالیف بر اساس پیش‌بینی قانونی عملیاتی شده و گاهی از برنامه پیش‌تر بوده است؛ با این حال در برخی مناطق عقب‌ماندگیهایی به نسبت تکالیف وجود دارد.

دبیر اول کمیسیون انرژی مجلس، بابیان این‌که تنگناهای مالی یکی از عوامل مؤثر در خصوص عقب‌ماندگیهاست، افزود: رویکرد وزارت نفت در یک - دو سال گذشته، نسبت به مقوله گازرسانی به شهرها و روستاها باوجود فراهم نبودن برخی زیرساختها، مثبت و سازنده بوده است.

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون انرژی گفت: باوجود مشکلات فراوان در حوزه نفت و گاز، مدیریت انجام‌شده در 2 سال گذشته این حوزه را پویا کرده است.

عضو کمیسیون انرژی، مصداقی آورد و افزود: عملکرد وزارت نفت طی سالهای یادشده در حوزه پارس جنوبی موفقیت‌آمیز بوده است. با این‌ وجود، روند برداشت از این میدان به دلیل مشترک بودن باید شتاب گیرد.

نماینده بروجن در مجلس شورای اسلامی پوشش شبکه گازرسانی در این استان را حدود 80 درصد ارزیابی کرد و گفت: 20 درصد باقیمانده ظرف 2 سال آینده نیز انجام می‌شود.

عضو کمیسیون انرژی در این زمینه تصریح کرد: به دلیل ویژگیهای جغرافیایی منطقه، برای تکمیل شبکه گازرسانی استان چهارمحال و بختیاری از فناوریهای جدید در کنار گازرسانی به‌وسیله خطوط لوله استفاده خواهد شد.

اسماعیل جلیلی، سخنگوی کمیسیون حمایت از تولید ملی و اصل 44 مجلسنیز در همین زمینه به شانا گفت: سیاستهای کلی وزارت نفت بر اساس تکالیف بودجه، به‌درستی ترسیم‌شده است به‌گونه‌ای که این دستگاه برای پایان گازرسانی به همه شهرها و روستاهای بدون پوشش شبکه گازظرف 2 سال آینده هدف‌گذاری کرده است.

احتمالاً اشاره این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس به گزارش وزیر نفت در صحن مجلس برمی‌گردد.

وزیر نفت پارسال تقریباً همین موقع(خردادماه 93) در صحن مجلس گفت: تا پایان سال 1395 گازرسانی روستایی را برای روستاهای بالای 20 خانوار با اتکا به بند «ق» بودجه 93 به پایان می‌رسانیم.

بعد از آن بود که عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از برنامه گازرسانی به همه شهرکهای صنعتی فاقد گاز باهدف افزایش تولید و اشتغال خبر داد.

شهباز حسن‌پور بیگلری گفت: خوشبختانه با توسعه و تکمیل فازهای پارس جنوبی ازجمله فاز ۱۲ پارس جنوبی این امیدواری اکنون ایجادشده است که روستاهای کشور در کوتاهترین زمان تحت پوشش شبکه گاز قرار گیرند.

فاز 12 پارس جنوبی اسفند پارسال به بهره‌برداری رسید و هم‌اینک 100 میلیون مترمکعب ظرفیت به تولید گاز کشور افزوده است.

اما در تازه‌ترین اظهارات مجلسیها (در این زمینه)، علی مروی رئیس کمیسیون انرژی از تأمین 6000 میلیارد تومان اعتبار برای گازرسانی به شهرها و روستاهای فاقد گاز خبر داد و گفت: وزارت نفت از محل منابع داخلی و تسهیلات 6000 میلیارد تومان بودجه برای گازرسانی به مناطق فاقد گاز تأمین کرده است.

به گفته این نماینده مجلس، تزریق این منابع موجب کاهش مصرف سوخت مایع، ایجاد اشتغال پایدار و رفاه زندگی مردم در کشور می‌شود.

دولت براساس قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) مکلف است تا پایان تکالیف تعیین‌شده، علاوه بر دریافت نرخ گاز، به ازای مصرف هر مترمکعب گاز طبیعی ده درصد بهای گاز مصرفی را به‌استثنای خوراک پتروشیمی‌ها به‌عنوان عوارض از مشترکان دریافت و به‌حساب خزانه‌داری کل کشور واریز کند.

ذیل این ماده آمده است: هشتاد درصد وجوه دریافتی صرفاً برای احداث تأسیسات و خطوط لوله گازرسانی به شهرها و روستاها، با اولویت مناطق سردسیر، نفتخیز، گاز خیز و استانهایی که برخورداری آنها از گاز کمتر از متوسط کشور است، توسط وزارت نفت از طریق شرکت دولتی تابعه ذی‌ربط هزینه می‌شود.

کد خبر 243546

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =