ساخت خط لوله نیروی سیبری به طور رسمی آغاز شد

مقامهای انرژی مسکو و پکن امروز (دوشنبه، هشتم تیرماه) از آغاز رسمی ساخت مسیر شرقی خط لوله انتقال گاز روسیه به چین موسوم به خط لوله «نیروی سیبری» خبر دادند.

 به گزارش خبرگزاری رویترز از مسکو، مقامهای انرژی روسیه و چین امروز در آیین رسمی آغاز ساخت مسیر شرقی خط لوله انتقال گاز روسیه به چین از طریق ویدیو کنفرانس اعلام کردند: پکن ساخت خط لوله موسوم به خط لوله «نیروی سیبری» را با ظرفیت انتقال سالانه 38 میلیارد مترمکعب گاز روسیه به چین از مسیر شرقی، به طور رسمی آغاز کرد.

دیمیتری مدودوف، نخست وزیر فدراسیون روسیه در یک نشست خبری ابراز امیدواری کرد که مسکو و پکن بر سر افزایش عرضه گاز طبیعی روسیه به چین از طریق مسیر غربی (منطقه آلتای روسیه) در آینده ای نزدیک نیز به توافق برسند.

جوشکاری نخستین اتصال خط لوله امروز بخشی از آیین گشایش رسمی آغاز ساخت خط لوله نیروی سیبری در چین بود.

مدودوف که از طریق ویدیو کنفرانس در روسیه شاهد آغاز رسمی مسیر شرقی ساخت خط لوله «نیروی سیبری» بود، این خط لوله را بزرگترین پروژه زیرساختی دنیا نامید؛ پیش تر نیز عنوان « پروژه قرن» به این خط لوله داده شده بود.

مسیر شرقی، میدانهای واقع در منطقه سیبری شرقی روسیه را از مسیر شهر بلاگووشچنسک در منطقه خاور دور روسیه به شمال شرق چین متصل می کند؛ هماهنگی و نظارت بر اجرای این توافقنامه به وزارت انرژی روسیه و اداره ملی انرژی چین واگذار شده است.

هدف از ساخت خط لوله نیروی سیبری تحویل گاز از مراکز تولید گاز آیرکوتسک و یاکوتیا به منطقه خاور دور روسیه و چین است.

بنابر اسناد دولتی، خط لوله نیروی سیبری قرار است از سال 2018 فعالیت عملیاتی خود را آغاز کند و این خط لوله به زیرساخت گازی چین که هم اکنون موجود است، متصل می شود.

شرکت دولتی گازپروم روسیه پیش تر اعلام کرده بود: پکن ساخت بخش چینی خط لوله «نیروی سیبری» را آغاز کرده و جوشکاری مربوط به مرتبط کردن لوله ها برای اواخر ماه ژوئن برنامه ریزی شده است.

بنا بر اعلام شرکت گازپروم، ساخت و فعالیت روی بخش روسی این خط لوله نیز طبق برنامه در حال انجام است.

به دنبال امضای یک قرارداد گازی 30 ساله به ارزش ٤٠٠ میلیون دلار میان شرکت روسی گازپروم و شرکت ملی نفت چین (سی ان پی سی) در ماه مه پارسال، توافقنامه میان دولتی روسیه-چین 13 اکتبر سال ٢٠١٤ میلادی در مسکو امضا شد.

روسیه  و چین به ترتیب قصد دارند ٥٥ میلیارد دلار و حدود ٢٢ میلیارد دلار در این پروژه سرمایه گذاری کنند؛ ساخت دو خط لوله برای صادرات گاز روسیه به چین در نظر گرفته شده است؛ مسیر غربی از میدانهای در حال تولید از شبه جزیره یامال و مسیر شرقی که می تواند گاز تولیدی از میدانهای جدید در سیبری شرقی را به چین ترانزیت کند.

گازپروم و سی ان پی سی در ١٠ نوامبر سال ٢٠١٤ میلادی یک توافقنامه موقت برای عرضه گاز روسیه به چین از مسیر غربی امضا کردند.
 
مسیر غربی شامل ساخت یک خط لوله گازی موسوم به آلتای و برای تحویل سالانه ٣٠ میلیارد مترمکعب گاز به چین است؛ خط لوله آلتای گازپروم میدانهای واقع در منطقه سیبری غربی را از مسیر جمهوری آلتای به شمال غرب چین متصل می کند.

 

نقشه مسیرهای شرقی و غربی خط لوله نیروی سیبری

نقشه، خط لوله نیروی سیبری، چین رو روسیه

کد خبر 243569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =