۸ تیر ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۲
  • کد خبر: 243570
وزیر انرژی روسیه راهی وین می شود

وزیر انرژی روسیه فردا (سه شنبه، نهم تیرماه) برای حضور در نشست مشترک مسکو، کی یف و اتحادیه اروپا برای حل مناقشه گازی روسیه و اوکراین به وین سفر می کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از مسکو، الکساندر نواک امروز (دوشنبه، هشتم اردیبهشت ماه) اعلام کرد که در مذاکرات گازی روز سه شنبه در وین شرکت می کند.
مقامهایی از روسیه، اوکراین و اتحادیه اروپا برای بحث و گفتگو درباره شرایط قرارداد عرضه گاز مسکو به کی یف در وین گردهم می آیند.

آخرین دور از گفتگوهای گازی روسیه-اوکراین و اروپا بیستم مارس گذشته (٢٩ اسفندماه ١٣٩٣) در شهر بروکسل برگزار شد.

نواک در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره این که آیا او برنامه ای برای سفر به وین و حضور در مذاکرات گازی دارد، گفت: ما برای حضور در مذاکرات به وین سفر می کنیم.

شرگت گازپروم روسیه، در ماه ژوئیه ٢٠١٤، همکاری خود را با شرکت ملی نفتوگاز اوکراین، به دلیل پرداخت نشدن صورتحسابهای این کشور، به سبب رخ دادن جنگ میان شورشیان طرفدار روسیه و نیروهای دولتی در مناطق شرقی اوکراین قطع کرد.

قطع صادرات گاز روسیه به اوکراین در اواسط ماه ژوئیه ٢٠١٤سبب تشدید تنشهای شرق و غرب که در پی جدایی شبه جزیره کریمه از اوکراین رخ داده بود، شد.

٢٨ کشورعضو اتحادیه اروپا، که برای تامین ١٥ درصد گاز خود، به خط لوله گاز روسیه از خاک اوکراین (که مسیر اصلی ترانزیت گاز روسیه به اتحادیه اروپاست) متکی هستند، پیشنهادی را برای امضای یک توافقنامه موقت به منظور راه اندازی دوباره این خط لوله پیشنهاد کردند.

به دنبال این پیشنهاد، مقامهای انرژی اوکراین چند پیش اعلام کرده بودند که یک توافقنامه اولیه برای عرضه ارزانتر گاز روسیه به این کشور برای سه ماه آینده امضا کرده اند.

براساس آن، تا زمان یافتن یک راه حل دائمی درباره اختلاف گازی هر دو کشور، هر یکهزار مترمکعب گاز روسیه برای یک دوره سه ماهه با قیمت ٢٤٨ دلار به اوکراین فروخته می شود.

مهلت بسته زمستانی تحویل گاز روسیه به اوکراین ٣١ مارس گذشته به پایان رسید، اما مقامهای روس موافقت کردند که این بسته تمدید شود.

روسیه حدود نیمی از گاز مورد نیاز اوکراین را تامین می کند. این کشور پیش از قطع عرضه گاز به کی یف و بین ماههای ژانویه تا ژوئن 2014 پنج تا ١٠ میلیارد متر مکعب گاز به این کشور صادر کرد.

بنا بر اعلام کمیسیون اروپا، به طور کلی اتحادیه اروپا در سال ٢٠١٤ میلادی پنج میلیارد مترمکعب گاز به اوکراین صادر کرده است.

اوکراین هم اکنون به روش وارونه از اسلواکی، مجارستان و لهستان گاز دریافت می کند، ترانزیت گاز اسلواکی هم اکنون با ظرفیت کامل در حال انجام است؛ لهستان نیز می تواند روزانه حدود چهار میلیون مترمکعب گاز به اوکراین صادر کند.

اوکراین و اتحادیه اروپا هم اکنون به دنبال جلوگیری از تکرار دوباره حوادث سالهای ٢٠٠٦ و ٢٠٠٩ میلادی هستند، در آن سالها، اختلافها بر سر حجم و قیمت صادرات گاز روسیه به اوکراین سبب شد که شرکت گازپروم روسیه، با قطع جریان گاز در سرمای زیرصفر زمستان، سبب کمبود شدید گاز در سراسر این کشور شود.

به گزارش شانا، آندری کوبولوف، مدیرعامل شرکت نفتوگاز چندی پیش اعلام کرده بود که بند "بگیر یا بپرداز"، (Take or pay) باید از قرارداد گازی اوکراین و روسیه حذف شود.

 تصریح کرده بود: این شرط بویژهباید از "بسته تابستانی" حذف شود.

در همین حال آلکسی میلر، رئیس شرکت روسی گازپروم اعلام کرده بود که این شرکت این بند را برای سه ماه آینده از قرارداد گازی با اوکراین حذف کرده است.

وی افزوده بود که این بند در بسته زمستانی به کار گرفته نشد و برای سه ماه بعدی نیز از آن استفاده نمی شود، میلر بر این باور است که در آینده برای موافقت در لغو این بند تصمیم گیری می شود.

با این حال، آلکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه اوایل ماه آوریل اعلام کرده بود که مسکو این بند قرارداد گازی را لغو نکرده است.

کد خبر 243570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =