کردستان عراق فروش مستقل نفت خام را افزایش داد

فروش مستقل نفت خام کردستان عراق تاکنون در ماه ژوئن به بالاترین سطح خود از دسامبر گذشته رسیده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از آنکارا/اربیل، اقلیم کردستان از اواسط ماه ژوئن فروش مستقل نفت خام را افزایش داده، در حالی که به دنبال اختلاف با دولت مرکزی بر سر واگذاری حق امتیازهای نفتی به شرکتهای خارجی و دریافت سهم از بودجه، از مقدار محموله های توافق شده برای ارسال به سازمان دولتی بازاریابی نفت خام عراق (سومو) کاسته است.

بنا بر داده های کشتیرانی و آمارهای معامله گران، منطقه کردنشین عراق در ماه ژوئن تاکنون حداقل 9 میلیون بشکه نفت خام را در 11 نفتکش از پایانه نفتی جیهان ترکیه فروخته است، که این مقدار با پنج میلیون بشکه حجم توافق شده برای ارسال به سومو در اوایل ماه ژوئن مقایسه می شود.

ژوئن 2015 نخستین ماهی بوده که فروش مستقل نفت خام اقلیم کردستان عراق به بالاترین سطح خود از دسامبر پارسال رسیده است، اربیل در ماه دسامبر بر سر انتقال روزانه 550 هزار نفت خام به سومو در ازای دریافت 17 درصد از بودجه دولت مرکزی عراق به توافق  رسیدند.

این توافق از زمانی که بغداد، اربیل را به ارسال کمتر از حجم محموله های نفتی توافق شده متهم کرد، با مشکلاتی روبرو شده ، در همین حال منطقه کردنشین عراق اعلام کرده است که بغداد کمتر از رقم توافق شده به کردستان عراق می پردازد.

هیچیک از دو طرف تاکنون سخنی از لغو قرارداد به میان نیاورده اند اما این چالش هفته هاست که ادامه دارد.

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق دیروز (یکشنبه، هفتم تیرماه) در سخنرانی هفتگی خود اعلام کرد: متاسفانه کردستان عراق تاکنون به تعهد خود پایبند نبوده است.

العبادی در حالی این سخنان را مطرح می کند که کردستان عراق اوایل ماه ژوئن در بیانیه ای اعلام کرده بود که اربیل به تعهد خود برای ارسال حجم محموله های نفت خام توافق شده به سومو متعهد بوده است اما بغداد را به بی تعهدی به توافق متهم کرد.

در این بیانیه آمده است که چنانچه دولت مرکزی عراق به تعهد خود که مبنای آن قانون بودجه اس، پایبند نباشد، اربیل مجبور خواهد بود که راههای دیگری را برای رفع نیاز شهروندان خود انتخاب کند تا بتواند بر مشکلات مالی و اقتصادی خود فائق آید.

دولت منطقه ای کردستان عراق اعلام کرد که نیاز آنها به پول بویژه در شرایطی که نیروهای نظامی گروه تروریستی داعش تهدیدی جدی به شمار می آیند و منطقه کردنشین محلی برای اسکان پناهندگان از عراق و سوریه شده است.

فروش مستقل نفت خام عراق، پایانه نفتی جیهان ترکیه را با ترافیک شدید نفتکشها روبرو کرده است، به طوری که نفتکشها برای بارگیری نفت خام در صف منتظر می مانند.

شرکت انگلیسی بی پی و سپسا هفته گذشته درخواست بارگیری خود را به دلیل نبود نفت خام در مخازن ذخیره سازی متعلق به سومو در پایانه نفتی جیهان لغو کردند و این هفته شرکت فرانسوی توتال و گازپروم نفت نیز بارگیری خود را لغو کردند.

صادرات مستقل نفت خام عراق نیز به موارد مشاهده شده در سال 2014 بازگشته است، زمانی که یک نفتکش حامل نفت خام منطقه کردنشین عراق به سمت پایانه اشکلون رژیم صهیونیستی رفته بود که پس از آن محموله های نفتی این نفتکش دوباره به بازار مدیترانه فروخته شد.

یک منبع معامله گر که در روند فروش مستقل نفت خام اقلیم کردستان عراق دخیل است، اعلام کرد: خریداران نفت خام مستقل صادراتی منطقه کردنشین عراق بیشتر از مشتریانی هستند که با سومو همکاری ندارند.
کد خبر 243571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =