صرفه جویی 19 میلیارد ریالی در پالایشگاه اول مجتمع پارس جنوبی

کاهش زمان و مقدار هدرفت گاز مشعل (فلرینگ) پالایشگاه اول مجتمع گاز پارس جنوبی در زمان راه ‌اندازی واحدهای فرآیندی پس از تعمیرات اساسی امسال بیش از 19 میلیارد ریال صرفه جویی به همراه داشته است.

مهندس ارشد پالایش واحد مهندسی پالایشگاه اول مجتمع گاز پارس جنوبی در گفتگو با خبرنگار شانا اظهار کرد: برای راه اندازی ردیفهای گازی پس از هربار توقف، (از زمان آغاز به کار پالایشگاه اول تاکنون) به صورت متوسط به پنج تا شش ساعت زمان نیاز است.

بهناز جمشیدی افزود: با توجه به این که فلرینگ یکی از مراحل اجتناب ناپذیر در راه اندازی واحدهای پالایشگاهی بوده که باعث کاهش تولید گاز صادراتی و افزایش انتشار مواد آلاینده در محیط زیست می شود، سعی بر آن شد تا با کاهش این مدت زمان در جهت کاهش فلرینگ، هدرروی انرژی، کاهش آلودگی زیست محیطی و صرفه‌ جویی در زمان و نیروی انسانی گام برداشته شود.

وی یادآور شد: بررسیهای جامعی در زمینه‌ اصلاح دستورعملهای موجود راه ‌اندازی، بهینه‌ سازی پارامترهای مهم عملیاتی پیش و در حین زمان راه‌اندازی و همچنین حد مجاز محصول خروجی از هر واحد عملیاتی در حین راه اندازی با توجه به استاندارد مجاز خط لوله، بررسی استانداردهای خوردگی و در نظر گرفتن جنس تجهیزات و لوله های بکار رفته در کلیه مسیرهای جریان گاز و... به کمک نرم‌ افزارهای شبیه‌ ساز و تجارب عملیاتی صورت گرفته و دستورعمل جامعی به دست متخصصان و نیروهای توانمند مجتمع در این خصوص تدوین شد.

به گفته وی، در اجرای این پروژه که بررسی و امکان‌ سنجی انجام آن به مدت شش ماه به طول انجامید، با اتکا به توانمندی کارشناسان داخلی و همکاری واحدهای بهره‌ برداری و آزمایشگاه پالایشگاه اول و همچنین با رعایت مفاد دستورعمل ارائه شده توسط بخش مهندسی پالایش، ردیف دوم گازی پس از تعمیرات اساسی سال 94، در مدت زمان  1.5 ساعت با موفقیت کامل راه‌ اندازی و در سرویس قرار  داده شد که خوشبختانه در این پروژه، به کاهش متوسط زمان  فلرینگ، به مدت چهار ساعت دست یافتیم.

جمشیدی تاکید کرد: با اجرای این پروژه برای ردیف اول گازی بیش از 19 میلیارد ریال صرفه جویی به دست آمد و کاهش زمان فلرینگ، کاهش آلودگی زیست محیطی، افزایش تولید، افزایش سرعت راه‌اندازی ردیفهای گازی بخشی از مزایای اجرایی کردن این طرح است.

کد خبر 243580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =