بودجه 95 در زمان قانونی خود تقدیم مجلس می‌شود

دولت مقید است در راستای احترام به قانون در موعد قانونی 15 آذرماه بودجه را تقدیم مجلس کند.

به گزارش شانا، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، امروز (سه‌شنبه 9 تیرماه) در نشست خبری خود با خبرنگاران درباره شروع فعالیتهای مربوط به تهیه و تنظیم لایحه بودجه سال 1395 گفت: دولت مقید است در راستای احترام به قانون در موعد قانونی 15 آذرماه بودجه را تقدیم مجلس کند، از این رو برنامه زمان بندی برای این مسئله تنظیم شده و یک ستاد اصلی، یک شورای راهبری بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد و همچنین 5 کارگروه به ترتیب کارگروه هزینه یابی، منابع، بخشی، منطقه‌ای و مرتبط با شرکتهای دولتی را در سازمان برنامه و بودجه تشکیل داده‌ایم.

وی در ادامه، آخرین وضعیت عملکرد وزارت نیرو، درباره اجرایی سیاستهای اقتصاد مقاومتی در بندهای 1، 3، 5، 8 و 11 را تشریح کرد و افزود: براساس گزارش این وزارتخانه، بند 1 سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی در خصوص توسعه کارآفرینی استقرار 11 شرکت دانش بنیان و واحدهای فناور در مرکز توسعه فناوری صنعت برق و انرژی که هزینه اجرایی آن بالغ به 8 میلیارد و 324 میلیون تومان است، اقدام شد و 242 شغل پایدار و مستقیم و 1000 شغل غیر مستقیم فراهم شد.

نوبخت تصریح کرد: هر طرح از این دست می‌تواند 200 شغل ایجاد کند، همچنین برای اولویت دادن به واحدهای تولید برق که از راندمان بیشتری برخوردارند، وزارت نیرو تبدیل واحدهای گازی به سیکل ترکیبی را آغاز کرد که 5 درصد به راندمان آنها افزوده شد، طبق این بررسیها میزان 600 گیگابایت ساعت صرفه جویی به ارزش 45 میلیارد تومان انجام شد.

سخنگوی دولت با اشاره به این که در سیاستهای اقتصاد مقاومتی در بند 4، مرتبط با کاهش شدت انرژی است، عنوان کرد: وزارت نیرو موفق شد میزان تلفات برق در کلیه سیستم تامین، انتقال و توزیع را از 14.8 درصد به 12.8 درصد کاهش و راندمان را 5 درصد افزایش دهد، در این ارتباط معادل 5.3 کیلووات ساعت میزان تلفات کاهش یافته است.

وی در ارتباط با عملکرد وزارت نیرو در راستای اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی در بند 13 گفت: در خصوص صادرات برق، وزارت نیرو با توافقی که با ترکیه داشت احداث 6 هزار مگاوات نیروگاه برق در کشور و 4 هزار مگاوات نیروگاه برق به ترکیه را اقدام کرد و صادرات برق 7610 میلیون کیلوات ساعت برق بود که به کشورهای همسایه صادر کرد و 727 میلیون دلار نیز افزایش این صادرات بوده است.

نوبخت در توضیح افزایش صادرات برق افزود: این را باید متوجه بود چه برای اقتصاد در حال تحریم و چه در اقتصاد در حال رقابت، تلاش برای صادرات و افزایش تولید و مقاوم کردن اقتصاد، یک اصل است، به خصوص برای کشور ما که در شرایط تحریم هستیم، سیاستهای ابلاغی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری با استقبال فراوان از سوی دولت مواجه شد و از تک تک دستگاهها خواستیم برنامه شان را برای اجرای این سیاست بدهند، یک سال از این زمان گذشت و با تصویب برنامه ها در شورای اقتصاد، انتظار عملکرد داریم، این عملکرد با چیزی که برای مقاوم سازی اقتصاد لازم است، فاصله دارد، ولی نشان می‌دهد دولت برای مقاومت کردن اقتصاد و نظارت بر آن اصرار دارد و هر چند اندک شاهد اجرای برنامه های اقتصاد مقاومتی هستیم.

با تمدید مذاکرات هسته‌ای موافق نیستیم

نوبخت در ادامه به موضوع مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و گفت: در ارتباط با مسئله مذاکرات، مواضع جمهوری اسلامی ایران بسیار روشن است، اگر ابهامی وجود داشت، مقام معظم رهبری در جایگاه قانونی خود، بسیار شفاف و روشن از تیم مذاکره کننده حمایت کرده‌اند، شاید بتوان گفت این حمایت بی‌نظیر و نه کم‌نظیر، برای تیم مذاکره کننده انجام شد.

سخنگوی دولت ادامه داد: ما با تمدید مذاکرات موافق نیستیم، ما دنبال توافق خوب هستیم، هر چند امروز صورت نگیرد یا چند روز دیگر انجام شود، ولی این که برای یک دوره بلند مدت مذاکرات کنیم این در سیاستهای جمهوری اسلامی ایران نیست.

وی درباره دکل نفتی گم شده نیز گفت: درباره دکل نفتی، گرچه وزیر نفت یک بار اظهار نظر کرد، ولی باز هم از روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی می‌خواهم که به صورت شفاف، نظر وزارتخانه را در سایت خود منعکس کنند تا همه مطلع شوند واقعیت چیست، من دوباره حرفهای جسته گریخته را تکرار نمی‌کنم.

با بدهکار بزرگ نفتی ملاقات نداریم

نوبخت درباره ملاقات مسئولین دولت با بدهکار بزرگ نفتی عنوان کرد: درباره ملاقات مقامهای دولتی با بدهکار بزرگ نفتی، باید گفت وی در اختیار مرجع قضایی است، برای برخی مسائل لازم است از سوی کارشناسان، مطالبی بیان شود، می‌روند در مرجع قضایی مطالبی را بیان می‌کنند، ولی ملاقات به این صورت که گفته شده نیست.

سخنگوی دولت در ادامه افزود: باید قبول کرد تحریمها ظلم به ملت است، این تحریمها جاهای زیادی برای ما تنگنا ایجاد می‌کند، ما این را قبول داریم، ولی این که آنها تصور کنند این تنگناها باعث شود ما دستانمان را به تسلیم بالا ببریم، اینطور نخواهد بود.

وی گفت: این تحریمها به اقتصاد ما آسیب می‌زند، این مورد تایید است، ولی این که این آسیبها باعث تسلیم ما شود، اینطور نیست، در دو سال گذشته آمارهای رسمی داخلی از جمله مرکز آمار و بانک مرکزی، و بلکه مراجع بین‌المللی نیز رشدهای مثبت اقتصادی کشور را تایید کرده‌اند، صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی و سایر موسسات اعتبار سنجی نیز تایید کرده‌اند که جمهوری اسلامی ایران موفق شد رشد منفی اقتصادی را به مثبت تبدیل کند، این موضوع را آنها گفته‌اند. آنچه نظرسنجی مردمی است نیز این موضوع را تایید می‌کند.

کد خبر 243621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =