خصوصی سازیهای انجام شده به اقتصاد ایران ضربه زد

وزیر صنعت، معدن و تجارت با نتقاد از روند خصوصی سازیهای انجام شده گفت: این بدترین روش خصوصی سازی است که باعث بروز چالشهای زیادی شده و این مشکلات امروز گریبانگیر دولت شده است.

 به گزارش خبرنگار شانا، محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز (سه شنبه 9 تیرماه) در حاشیه آیین روز ملی صنعت و معدن در جمع خبرنگاران درباره اجرای سیاستهای اصل ۴۴ قانون اساسی، اظهار کرد: اصل ۴۴ یکی از اقدامهای بسیار مفید ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری بود در حالی که آنچه تاکنون عمل شده، دارای اشکالاتی است که البته در حوزه قانون اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ نیز به دلیل این که چنین کاری برای اولین بار صورت گرفته بود، مشکلاتی مشاهده می شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در یکی دو سال اخیر مجلس ۳ تا ۴ بار اصلاحاتی را در تبصره ها و مواد این قانون اعمال کرد و قصد دارد با پایش مرتب، معایب آن را به حداقل برساند.

وی ادامه داد: در مورد اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ نقص‌های بسیاری وجود دارد و همان طور که گزارشهای سازمان خصوصی سازی نشان می دهد، در هفت تا هشت سال گذشته بیش از نیمی از خصوصی سازیهای انجام شده، واگذاری به حالت رد دیون بوده که به یک دستگاه دولتی، بخشی از دولت را واگذار کرده‌ایم ، به عبارت دیگر، دولت به بخش دیگری از خود بدهکار بوده است و به دلیل این که منابع مالی در اختیار نداشته، بخشی از خود را به عنوان رد دیون واگذار کرده است.

نعمت زاده تصریح کرد: این بدترین روش خصوصی سازی است که سبب بروز مشکلات زیادی شده که این مشکلات امروز گریبانگیر دولت شده است و تلاش داریم آن را رفع کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به پرسشی درباره احتمال بازگشت شرکتهای واگذار شده به دولت گفت: صنایع واگذار شده ای که به یک دستگاه دولتی داده شده، بهتر است برگردد و به بخش خصوصی واقعی سپرده شود، البته مواردی نیز تصمیم گیری شده که دوباره به دولت برگردد تا به بخش خصوصی واقعی سپرده شود.

نعمت زاده با انتقاد از نامه رئیس کل بانک مرکزی به معاون اول رئیس جمهوری برای سهمیه بندی یوزانس، گفت: این کار ضدانگیزشی است و امضاهای طلایی را باب می‌کند.

وی با اشاره به اختصاص ۵ میلیارد دلار منابع یوزانس کوتاه مدت برای تامین مواد اولیه و سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و سهمیه بندی این منابع برای وزارتخانه های مختلف، گفت: به نظر من این منابع یوزانس را نمی توان سهمیه بندی کرد و بانکها باید خود، نسبت به مشتریانشان عمل کنند، البته تاکنون تنها در مورد اختصاص این منابع صحبت شده و هنوز عملیاتی نشده است و امیدواریم بانک مرکزی به زودی اختصاص این منابع را ابلاغ کند.

وزیر صنعت معدن و تجارت  افزود: باید مثل گذشته که یوزانس فعالیت بود، بانک مرکزی اجازه دهد که یوزانس همچنان در بخشهای تولیدی مورد استفاده قرار گیرد و امکانات مورد نیاز را نیز در اختیار بانکها قرار دهد تا به مشتریانشان یوزانس‌های سه ماهه، شش ماهه و نه ماهه ارائه دهند.

کد خبر 243627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =