موتوسیکلتها سالانه 57 میلیون لیتر بنزین هدر می دهند

رئیس استاندارد تدوین معیار و ممیزی مصرف سوخت شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با اشاره به توقف یکساله اجرای استانداردهای مصرف سوخت موتورسیکلتها، اظهار کرد: اجرا نشدن این استاندارد در موتورسیکلتها سالانه 57 میلیون لیتر بنزین را هدر می دهد.

مریم مهدی نژاد در گفتگو با خبرنگار شانا با اشاره به توافق میان وزیران نفت، صنعت، معدن و تجارت و رئیس استاندارد در بهمن ماه پارسال، گفت:اجرای استاندارد مصرف سوخت موتوسیکلتها یک سال به تعویق افتاد. اجرا نکردن استاندارد مصرف سوخت موتوسیکلتها، مصرف سوخت بالایی به کشور تحمیل می کند.

وی با اشاره به این که در سال 92، حدود 290 مدل موتوسیکلت در کشور وجود داشت که براساس حجم موتور به 6 کلاس طبقه بندی می شوند، اظهار کرد: متأسفانه سیستمهای موتوسیکلتهای کشور کاربراتوری است و نه انژکتوری؛ سیستمهای کاربراتوری نیز به هیچ وجه باثبات نیستند و به راحتی دستکاری می شوند.

توقف شماره گذاری موتوسیکلتهای کاربراتوری در دستور کار سازمان محیط زیست

مهدی نژاد با بیان این که سازمان محیط زیست برنامه هایی برای توقف شماره گذاری موتوسیکلتها در یک بازه زمانی مناسب دارد، تصریح کرد: سیستم کاربراتوری به صورتی است که با تغییراتی اندک در آن با کاهش توان موتوسیکلت، مصرف سوخت نیز پایین آمده و قادر به پاس کردن استاندارد مصرف سوخت می شود تا تأیید شود ولی پس از ورود به بازار دوباره دستخوش تغییرات می شود؛ بنابراین نتیجه مرکز آزمایش با نتایجی که در شهر مشاهده می شود بسیار متفاوت است.

رئیس استاندارد تدوین معیار و ممیزی مصرف سوخت شرکت بهینه سازی با اشاره به این که با انجام تستهای آزمایشگاهی، هم اکنون میانگین مصرف سوخت این 290 نوع موتوسیکلت حدود 2.15 لیتر در 100 کیلومتر است، افزود: به یقین چیزی که در واقعیت اتفاق می افتد بسیار بیشتر است.

میانگین مصرف سوخت موتوسیکلتها باید به 2.09 لیتر برسد

به گفته وی، براساس پیش بینی شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و با توجه به شیب کاهشی گذشته و ادامه همان روند، میانگین مصرف سوخت موتوسیکلتها در کشور باید به حدود 2.09 لیتر در 100 کیلومتر در سال 94 برسد.

مهدی نژاد با اشاره به پیامدهای توقف اجرای استاندارد مصرف سوخت موتوسیکلتها به مدت یک سال، اظهار کرد: با توجه به عمر متوسط 10 ساله و پیمایش 15 هزار کیلومتری موتوسیکلت، 57 میلیون لیتر بنزین بیشتر در کل عمر موتوسیکلتهای تولیدی یک سال مصرف می شود.

به گفته وی اگر استانداردهای مصرف سوخت موتوسیکلتها اجرایی نشود، ممکن است موتوسیکلتهایی با مصرف بالا نیز تولید شود.

رئیس استاندارد تدوین معیار و ممیزی مصرف سوخت شرکت بهینه سازی تصریح کرد: در صورت اجرایی نشدن استانداردها در یک سال، با مصرف بنزین خودروهای سبک و موتوسیکلتها در مجموع حدود 3.5 میلیون بشکه معادل نفت خام بیشتر به کشور تحمیل می شود.

کد خبر 243629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =