تولید نفت اوپک به بالاترین سطح خود در 3 سال گذشته رسید

تازه ترین بررسی رویترز نشان می دهد که تولید نفت خام اعضای اوپک در ماه ژوئن 2015 در پی افزایش تولید نفت عراق به بالاترین سطح خود در سه سال گذشته رسیده است.

به گزارش خبرگزای رویترز از لندن، تازه ترین بررسی این خبرگزاری نشان می دهد در پی ثبت رکوردهای تازه در تولید نفت خام عراق و عربستان سعودی، تولید نفت اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ماه ژوئن تاکنون به بالاترین سطح خود رسیده است، که این موضوع از تلاش و تمرکز صادرکنندگان بزرگ این سازمان روی حفظ سهم خود در بازارهای جهانی حکایت دارد.

رشد تولید نفت خام اوپک سبب شده است که تولید اعضای این سازمان از سقف تولید روزانه 30 میلیون بشکه تعیین شده فراتر رود، در حالی که تولید نفت خام لیبی و نیجریه به دلیل ناآرامی ها در این دو کشور عضو اوپک نیز با افت قابل توجه ای روبرو بوده است.

بر اساس اطلاعات به دست آمده رویترز از آمارهای حمل و نقل محموله های نفتی٬ منابعی در شرکتهای نفتی٬ اوپک و شرکتهای مشاوره ای٬ تولید نفت این سازمان تاکنون در ماه ژوئن امسال به طور میانگین روزانه 31 میلیون و 600 هزار بشکه بوده است، در حالی که این رقم در ماه مه 31 میلیون و 300 هزار بشکه در روز بوده است.

اوپک از ماه نوامبر تاکنون که تصمیم گرفته بود، بدون نظر گرفتن حمایت از قیمتهای جهانی نفت خام به دنبال حفظ سهم خود در بازارهای جهانی باشد، تولید خود را روزانه یک میلیون و 300 هزار بشکه افزایش داده است.

بر اساس این گزارش، دستیابی به توافق هسته ای در مذاکرات تهران و کشورهای گروه 1+5 می تواند سبب افزایش عرضه نفت خام ایران به بازارهای جهانی شود و تا حدودی بازار را با مازاد عرضه روبرو کند.

کارستن فریستچ، یک تحلیلگر کومرز بانک مستقر در فرانکفورت آلمان در این باره گفت: چنانچه تحریمهای ایران پس از یک توافق جامع هسته ای میان تهران و کشورهای گروه 1+5 لغو شود، افزایش تولید و عرضه نفت خام این کشور می تواند بازارهای جهانی را با مازاد عرضه روبرو کند.

وزیران نفت اوپک پنجم ژوئن (جمعه 15 خردادماه) در نشست 167 این سازمان در وین اتریش تصمیم گرفتند بار دیگر سقف تولید روزانه 30 میلیون بشکه این سازمان را ثابت نگه دارند، نشانه ها حاکی از آن است که افت خیره کننده قیمتهای جهانی نفت خام و نزدیک به نصف شدن آن از سال 2014، تقاضا برای نفت خام را افزایش و پروژه های تولید نفت شیل در آمریکای شمالی را تحت تاثیر قرار داده است.

بنا بر ارزیابی رویترز، چنانچه مجموع تولید نفت خام اعضای این سازمان در ماه ژوئن دچار بازنگری نشود، عرضه نفت خام اعضای این سازمان در این ماه به بالاترین سطح خود از ژوئن 2012 یعنی رقم روزانه 31 میلیون و 630 هزار بشکه می رسد.

بیشترین افزایش تولید در ماه ژوئن از سوی عراق بوده و این موضوع سبب رسیدن تولید نفت خام اوپک به بالاترین سطح امسال شده است.

پس از تقسیم بندی نفت خام صادراتی عراق به دو نوع سبک بصره و سنگین بصره برای حل مشکل کیفیت، صادرات نفت خام این کشور از پایانه نفتی جنوب در ماه ژوئن تاکنون به سه میلیون بشکه در روز رسیده است؛ برخی شرکتها در پی این شرایط، برداشت نفت خام را از میدانهای نفتی این کشور حاشیه خلیج فارس افزایش داده اند.

صادرات نفت خام عراق از طریق پایانه نفتی جیهان ترکیه با وجود تنشها میان دولت مرکزی و اقلیم کردستان عراق بر سر بودجه، ثابت مانده است.

بنا بر داده های معامله گران و منابع صنعتی، منطقه کردنشین عراق که اعلام می کند بغداد سهم کافی را از بودجه به اربیل نداده است، فروش مستقل نفت خام از پایانه نفتی جیهان ترکیه را به تازگی افزایش داده و در عوض ارسال حجم محموله های توافق شده به سازمان دولتی بازاریابی نفت خام عراق (سومو) را کاهش داده است؛ البته با این حال به نظر نمی رسد که این حجم واقعی را متوقف کرده باشند.

معامله گران و منابع صنعتی اعلام کردند که با این وجود، هنوز نشانه هایی از افزایش خیره کننده عرضه نفت خام عربستان سعودی مشاهده نشده است.
بر پایه این ارزیابی، تولید نفت خام نیجریه در ماه ژوئن تاکنون به 60 هزار بشکه افزایش یافته و این رشد بدون تاخیر در بارگیری محوله های نفتی در پایانه بونی نیجریه و اعلام حالت فوق العاده برای نفت خام نوع فورکادوس حاصل شده است.

تولید نفت خام لیبی با توجه به ادامه ناآرامیها و اختلال در برداشت نفت از برخی میدانهای این کشور با کاهش روبرو بوده و مذاکرات برای از سرگیری تولید میدانهای تعطیل شده، هنوز موفقیت آمیز نبوده است.

آنگولا با وجود افزایش صادرات در ماه مه، در ماه ژوئن محموله های نفتی کمتری روانه بازارهای جهانی کرد.

منابع رسمی در ارزیابی رویترز اعلام کردند که تولید نفت خام کویت در ماه ژوئن به دلیل تعطیلی میدان وفره که میان این کشور و عربستان سعودی مشترک است، کاهش یافت.

کد خبر 243645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =