۱۰ تیر ۱۳۹۴ - ۰۱:۴۶
  • کد خبر: 243647
اوکراین از روسیه گاز نمی خرد

اوکراین از امروز، یکم ژوئیه (چهارشنبه، 10 تیرماه) خرید گاز از روسیه را متوقف می کند.

به گزارش خبرگزای رویتز، پس از مذاکرات گازی روز سه شنبه (نهم تیرماه) سه جانبه مسکو، کی یف و اتحادیه اروپا، شرکت دولتی نفتوگاز اوکراین اعلام کرد که از یکم ژوئیه خرید گاز را از شرکت دولتی گازپروم روسیه متوقف می کند.

در همین حال، الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه که برای مذاکرات گازی سه جانبه مسکو، کی یف و اتحادیه اروپا به وین رفته  بود،  روز سه شنبه گفت: تصمیم اوکراین برای قطع خرید گاز از روسیه یک تصمیم سیاسی است.

دیمیتری مدودوف، نخست وزیر روسیه روز دوشنبه (هشتم تیرماه) یک روز پیش از آغاز مذاکرات مشترک گازی مسکو، کی یف و اتحادیه اروپا در وین برای حل مناقشه گازی میان دو کشور همسایه روسیه و اوکراین، گفته بود: روسیه پیشنهاد تثبیت قیمت عرضه گاز به اوکراین را در سه ماه سوم مطرح می کند.

وی اعلام کرده بود: روسیه به اوکراین به ازای دریافت هر یکهزار متر مکعب گاز در سه ماه سوم امسال، ٤٠ دلار تخفیف پیشنهاد می دهد و عرضه گاز مسکو به اروپا به شرایط اوکراین، به عنوان یک کشور ترانزیتی بستگی خواهد داشت.

مدودوف نیز به الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه و الکسی میلر، مدیر عامل شرکت دولتی گازپروم روسیه گفته بودکه با وجود همه مشکلات موجود در روابط کنونی مسکو و کی یف، ما باید دلیی برای سازش پیدا کنیم.

اتحادیه اروپا حدود یک سوم گاز مصرفی مورد نیاز خود را از روسیه دریافت می کند و حدود نیمی از این مقدار از خط لوله ترانزیتی واقع در خاک اوکراین تامین می شود.

مسکو هم اکنون به دلیل نقش آفرینی در بحران اوکراین و اشغال شبه جزیره کریمه و الحاق آن به خاک خود، تحت تحریمهای اقتصادی و مالی غرب است، اگر چه کاخ کرملین اتهام ها از سوی غربی ها را مبنی بر کمک مسکو به شورشیان در شرق اوکراین رد می کند.

اوکراین هم اکنون به روش وارونه از اسلواکی، مجارستان و لهستان گاز دریافت می کند، ترانزیت گاز اسلواکی هم اکنون با ظرفیت کامل در حال انجام است؛ لهستان نیز می تواند روزانه حدود چهار میلیون مترمکعب گاز به اوکراین صادر کند.

کد خبر 243647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =