تفاهم و توافق هسته‌ای به معنای کنار گذاشتن اقتصاد مقاومتی در ایران نیست

مسیر اقتصاد مقاومتی را با همه توان و تلاش ادامه خواهیم داد، زیرا این مسیر به نفع کشور است و راهی است که می‌تواند قدرت ملی ما را افزایش دهد.

به گزارش شانا، دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری، شب گذشته (سه‌شنبه 9 تیرماه) در ضیافت افطار با اصحاب رسانه و مطبوعات با بیان این که مسیر تعامل و گفتگو در 22 ماه مذاکرات هسته‌ای به شکل جدیتر دنبال شد، گفت: معتقدم این مذاکرات می‌تواند نتیجه برد – برد برای دوطرف داشته باشد، زیرا اگر طرف مقابل مدعی است که می‌خواهد مانع از ساخت سلاح هسته‌ای در ایران شود، هر چند ایران از ابتدا به دنبال آن نبوده و نیست، این هدف برای آنها حاصل می‌شود.

وی افزود: هدف ایران نیز این است که بتواند مسیر و راه فناوری صلح آمیز هسته‌ای را ادامه دهد و تحریمهای ظالمانه را بردارد و به نظر من اگر زیاده خواهی نباشد، مذاکرات می‌تواند پایانی برد – برد داشته باشد.

روحانی ادعای طرف مقابل مبنی بر این که می‌خواهند زمان دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای را به تعویق بیندازند، نادرست، واهی و بی‌اساس خواند و تصریح کرد: در کشور ما که رهبر معظم انقلاب در خصوص منع تولید و ساخت سلاحهای کشتار جمعی فتوا دارند، برنامه‌ای برای ساخت چنین تسلیحاتی وجود ندارد.

رئیس جمهوری با اشاره به این که در توافق ژنو دوطرف نشان دادند که به آنچه متعهد شدند، عمل می کنند عنوان کرد: ما به 100 درصد توافق عمل کردیم و طرف مقابل نیز به طور نسبی به تعهداتش عمل کرد، در مواردی از نظر ما آنها دقیق عمل نکردند، اما تجربه پایبندی نسبی به توافقات را داریم و این واقعیت نشان می‌دهد که حل مشکلات از طریق گفتگو ممکن است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که اگر در مذاکرات این هفته و یا هفته آینده بتوانیم به توافق و تفاهم برسیم، معنایش کنار گذاشتن اقتصاد مقاومتی در ایران نیست گفت: مسیر اقتصاد مقاومتی را با همه توان و تلاش ادامه خواهیم داد، زیرا این مسیر به نفع کشور است و راهی است که می‌تواند قدرت ملی ما را افزایش دهد، اقتصاد مقاومتی، فرهنگ استقامتی و تعامل سازنده با جهان اگر در کنار هم قرار گیرد باعث می‌شود تا از مشکلات پیش رو به سرعت عبور کنیم.

روحانی ادامه داد: همچنین اگر مذاکرات موفق باشد معنای آن بازگشت و بازتولید شیوه های اجرایی سالهای گذشته نخواهد بود، دولت هیچگاه دلارها و سرمایه های فراوان را در مسیر واردات قرار نخواهد داد تا در طول 8 سال 720 میلیارد دلار صرف واردات کشور شود، اما مسائل کلان نظیر معضل اشتغال، محیط زیست و آب حل نشود.

رئیس جمهوری تصریح کرد: نمی‌خواهم بگویم که با آن وفور مالی و ارزی می‌شد همه مسائل کشور را حل کرد و یا این دولت می‌تواند همه مشکلات را برطرف کند، اما معتقدم می‌شد گامهای بلندی در 8 سال گذشته برداشت.

وی با تاکید بر این که شیوه عملکرد 8 ساله در صورت موفقیت مذاکرات نیز بازتولید نخواهد شد عنوان کرد: دولت از ماهها قبل برای نحوه استفاده مطلوبتر از امکاناتی که پس از دوره تحریم فراهم خواهد شد، برنامه‌ریزی کرده است.

روحانی گفت: در صورت توافق، دولت یازدهم متعهد به اجرای مفاد آن توافق است و تنها شرط آن نیز پایبندی طرف مقابل در عمل به تعهداتش است، اگر آنها در انجام تعهداتشان در چارچوب توافق متعهد بمانند ما نیز متعهد خواهیم ماند.

رئیس جمهوری تاکید کرد: دولت آمادگی کامل دارد که اگر هر روز آنها توافق را زیر پا بگذارند، مسیر را شدیدتر از آنچه که در ذهن آنها می‌گذرد، برگرداند و تغییر دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که سرمایه دولت و رسانه ها، سرمایه اجتماعی و حمایت مردم است، افزود: امیدوارم همگان اهداف ملی را مدنظر قرار دهند و آنچه در زمینه مذاکرات حق ملت است به دست آوریم و واقعیتها را برای مردم توضیح دهیم.

روحانی در ادامه با تشکر از اصحاب رسانه به خاطر همکاری و همراهی که با دولت تدبیر و امید داشتند تصریح کرد: اصحاب رسانه از یک سو باید نظریات مردم و جامعه را به دولتمردان، مسئولان و کارگزاران نظام انتقال دهند و از سوی دیگر در پی انتقال نظر دولت و نظام به مردم باشند که این امر وظیفه مطبوعات را سنگین کرده است.

رئیس جمهوری تاکیدکرد: دولت به دنبال تحت فرمان قرار دادن اصحاب رسانه نیست، زیراامر نه قانونی و نه حرفه‌ای است. باید مطبوعات به صورت آزاد عمل کنند و نظریات خود را بیان کنند، تنها معیار، رعایت قانون و اخلاق حرفه‌ای در همه جا از سوی همگان است.

وی با بیان این که نباید در رسانه ها شاهد ترویج تشویش اذهان عمومی و افترا و تهمت به نظام و افراد باشیم گفت: وظیفه رسانه ها باید تبیین واقعیتها باشد و هدف شفاف سازی و آگاه سازی مردم، نه خدای ناکرده سردرگم کردن آنها.

روحانی تاکید کرد: بیان واقعیتهای راهبردی و مسائل مربوط به اهداف ملی و نظام در ذهنیتها باید راهبرد رسانه ها در سطح جهانی و جامعه باشد.

کد خبر 243652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =