۱۰ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۹
  • کد خبر: 243658

در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است.

به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.
بازار سهام
سومین جهش تابستانی بورس تهران
دیروز، شاخص کل بورس تهران با رشد 590 واحدی
(معادل 9/0 درصد) همراه شد که سومین رشد قابل توجه دماسنج بازار از ابتدای تیر ماه است. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شده بود، قیمت‌های پایین سهام سبب شده است تمایل سهامداران به عرضه سهام خود کاهش یابد و در نتیجه هر زمان که سمت تقاضا تحریک شود، انتظار رشد قیمت‌ها وجود دارد. روز گذشته نیز، بازگشت وزیر امور خارجه، دستیار ویژه رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان به وین نشان از افزایش حساسیت مذاکرات داشت که با ورود سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر به بورس تهران موجب رشد قیمت‌ها شد. این در حالی است که بر اساس بیانیه لوزان، مذاکرات در آخرین روز ضرب‌الاجل تعیین‌شده در حال پیگیری است. انتظار می‌رود در این روزها، حساسیت معامله‌گران به اخبار منتشرشده از مذاکرات بیشتر باشد و نوسانات نامعینی را در بورس شاهد باشیم.

بازار ارز
جدال تقاضای واقعی با عوامل هیجانی
دیروز، هر دلار آمریکا بدون تغییر و به قیمت 3320 تومان معامله شد. این در حالی بود که در ابتدای معاملات به دنبال خوش‌بینی به مذاکرات هسته‌ای، قیمت‌ها با افت همراه شدند و تا نزدیک 3300تومان نیز کاهش یافت. در ادامه اما، فرصت آربیتراژ به وجود آمد و متقاضیان برای خرید دلار در بازار تهران و فروش آن در بازار عراق وارد بازار ارز شدند. این موضوع باعث برگشت قیمت‌ها به سطوح قبلی شد. بنابراین، همان‌طور که اشاره شده بود به علت کاهش سفته‌بازی‌ها، هیجانات در بازار ارز اثرگذاری کمتری دارد و در نتیجه نوسانات آن محدود است. با این حال، هنوز زیر پوست این بازار نگاه‌ها به نتیجه مذاکرات هسته‌ای است که به گفته دیپلمات‌ها در حساس‌ترین شرایط خود قرار دارد. بر این اساس، نوسانات مقطعی در این بازار همچنان دور از انتظار نیست.

بازار سکه
افزایش حباب منفی سکه
دیروز، هر سکه طرح جدید با افت 4 هزار تومانی به قیمت 909هزار تومان معامله شد. افت قیمت دلار در ساعات ابتدایی معاملات موجب کاهش قیمت سکه شد، در ادامه گرچه قیمت دلار به سطوح قبلی برگشت، اما افت قیمت اونس طلا مانع از بازگشت قیمت‌ها در بازار سکه شد. به این ترتیب، سکه حدودا 13 هزار تومان کمتر از ارزش ذاتی خود معامله شد. با توجه به حساسیت شدید مذاکرات هسته‌ای، بازار سکه نیز مشابه سایر بازارهای داخل کشور در وضعیت انتظاری به سر می‌برد. شواهد موجود نشان می‌دهد خوش‌بینی به نتیجه مذاکرات بیش از بدبینی است که احتمال فشار افت قیمت دلار بر سکه نیز می‌رود. با این حال، سطح حمایتی 900 هزار تومانی سکه نیز در مقابل افت بیشتر مقاومت نشان می‌دهد. بازار طلای جهانی زیر فشار دلار و در انتظار آمار اقتصادی آمریکا است.

بازار طلای جهانی
غلبه شاخص دلار بر یونان
روز گذشته ساعت 16، هر اونس طلای جهانی با افت حدود 4دلاری و به قیمت 1174 دلار معامله می‌شد؛ گرچه هنوز نگرانی‌های یونان وجود دارد، اما رشد شاخص دلار فشار بیشتری بر قیمت فلز زرد وارد می‌کند. دیروز مهلت بازپرداخت یکی از اقساط یونان به صندوق بین‌المللی پول (IMF) بود که تا لحظه تنظیم این گزارش، خبرها نشان از عدم پرداخت این بدهی توسط یونان داشت و در صورت تحقق این امر احتمالا تقاضای افراد محافظه‌کار برای خرید طلا افزایش بیشتری پیدا می‌کند. این در حالی است که ارزش یورو نیز به طور همزمان کاهش بیشتری می‌یابد و با رشد شاخص دلار بر قیمت طلا فشار وارد می‌شود. فارغ از بحث یونان که رفراندوم پذیرش بسته پیشنهادی وام‌دهندگان یکشنبه آینده برگزار می‌شود، آمار اشتغال‌زایی آمریکا در روز پنج‌شنبه مهم‌ترین عامل اثرگذار بر قیمت طلای جهانی خواهد بود.

بازار اوراق مسکن
عبور از کف 14 ماهه
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند 92 (تسه9212)، با افت 3/2درصدی به قیمت 69 هزار و 979 تومان معامله شدند. به این ترتیب، اوراق مزبور از کف 70 هزار تومانی عبور کردند و به کمترین قیمت از اواخر فروردین 93 رسیدند. گرچه احتمال دارد سطح 70 هزار تومانی از افت بیشتر قیمت‌ها جلوگیری کند، اما کاهش تقاضا همچنان بر «تسه»ها فشار وارد می‌کند. وزیر راه و شهرسازی در آخرین گزارش خود، از اقبال مردم از تسهیلات جدید مسکن (وام‌های 40، 60 و 80 میلیون تومانی بانک مسکن) خبر داد و گفت صندوق پس‌انداز مسکن یکم در 18 روز کاری 78 میلیارد تومان پس‌انداز جذب کرده است. به گفته وی در صورت بهبود فضای اقتصادی، سقف تسهیلات مجددا افزایش می‌یابد. این موارد در کنار قرار داشتن در ماه مبارک رمضان کاهش تقاضای مسکن و در نتیجه افت قیمت «تسه»ها را رقم زده است.

بازار نفت
مقاومت نفت در برابر ریزش
روز گذشته ساعت 16، هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد نسبی به قیمت 6/58 دلار معامله می‌شد؛ در حالی که رشد شاخص دلار آمریکا و همچنین نگرانی از وضعیت یونان (احتمال به وجود آمدن بحران در اروپا و در نتیجه کاهش تقاضای نفت) عواملی منفی برای قیمت نفت محسوب می‌شدند؛ اما همان‌طور که انتظار می‌رفت، افزایش اختلاف با سطوح 60 دلاری امری دشوار است. در این شرایط، برخی خوش‌بینی‌ها به کاهش مجدد موجودی نفت تجاری آمریکا توانست از قیمت‌ها حمایت کند. از سوی دیگر، مذاکرات هسته‌ای میان کشورمان و اعضای 1+5، یکی دیگر از مسائلی است که به دقت توسط معامله‌گران نفت دنبال می‌شود. بر اساس برآوردهای کارشناسان، در صورت توافق هسته‌ای، شوک 5 تا 10 دلاری به قیمت نفت وارد می‌شود که اهمیت مذاکرات فعلی در وین اتریش را برای بازار نفت نشان می‌دهد.

کد خبر 243658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =