تحقق کامل هدفمندی یارانه ها در برنامه ششم توسعه

رهبر معظم انقلاب اسلامی در یکی از بندهای سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه بر تحقق کامل هدفمندسازی یارانه ها در جهت افزایش تولید، اشتغال و بهره وری، کاهش شدت انرژی و ارتقای شاخصهای عدالت اجتماعی تاکیدکردند.

به گزارش خبرنگار شانا، اختصاص 9 بند از برنامه ششم توسعه به بخش نفت نشان از اهمیت بخش نفت هم در برنامه ششم و هم در اقتصاد و آینده کشوردارد؛ 9 بند نفتی برنامه ششم به شرح زیر است؛

-  تغییر نگاه به نفت و گاز و درآمدهای حاصل از آن، از منبع تأمین بودجه عمومی به «منابع و سرمایه‌های زاینده اقتصادی» و دائمی شدن اساسنامه صندوق توسعه ملی با تنفیذ اساسنامه موجود و واریز سالانه ۳۰ درصد از منابع حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی و خالص صادرات گاز به صندوق توسعه ملی و افزایش حداقل ۲ واحد درصد سالیانه به آن.

-  تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز و کاهش شدت انرژی.

- حمایت از تأسیس شرکتهای غیردولتی برای سرمایه‌گذاری در فعالیتهای اکتشاف (نه مالکیت)، بهره‌برداری و توسعه میادین نفت و گاز کشور بویژه میادین مشترک در چارچوب سیاستهای کلی اصل ۴۴

- تحقق کامل هدفمندسازی یارانه ها در جهت افزایش تولید، اشتغال و بهره وری، کاهش شدت انرژی و ارتقای شاخصهای عدالت اجتماعی.

-  واگذاری طرحهای جمع‌آوری، مهار، کنترل و بهره‌برداری از گازهای همراه تولید در کلیه میادین نفت و تأسیسات صنعت نفت به مردم.

-  افزایش ارزش افزوده از طریق تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز و توسعه تولید کالاهای دارای بازدهی بهینه (براساس شاخص شدت مصرف انرژی).
-  دانش بنیان نمودن صنایع بالادستی و پایین‌دستی نفت و گاز با تأسیس و تقویت شرکتهای دانش‌بنیان برای طراحی، مهندسی، ساخت، نصب تجهیزات و انتقال فناوری به منظور افزایش خودکفایی.

-  افزایش مستمر ضریب بازیافت و برداشت نهایی از مخازن و چاههای نفت و گاز.

- اولویت دادن به حوزه‌های راهبردی صنعتی (از قبیل صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، حمل ونقل، مواد پیشرفته، ساختمان، فناوری اطلاعات و ارتباطات، هوافضا، دریا، آب و کشاورزی) و افزایش ضریب نفوذ فناوریهای پیشرفته در آنها.

تدوین برنامه ششم در نفت

منصور معظمی، معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت پیش از این از ابلاغ سیاستهای کلی تدوین برنامه ششم  بر لزوم ساماندهی یارانه ها در این برنامه تاکید کرده و خواستار توجه ویژه به این بخش در برنامه ششم توسعه شده بود.

به گزارش شانا،برنامه ششم توسعه هم اکنون در حال نهایی شدن در چهار شرکت اصلی برای ارسال به ستاد وزارت نفت است؛ اهداف کمی بخش بالادستی نفت که از سوی شرکت ملی نفت ایران تدوین شده و در اختیار شرکت ملی گاز، شرکت ملی پالایش و پخش فرآوره های نفتی و شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای تنظیم برنامه های خود بر مبنای این برنامه قرار گرفته بود در حال نهایی شدن است و نخستین نسخه برنامه های این شرکتها اوایل هفته آینده در اختیار مدیریت کل برنامه ریزی استراتژیک وزارت نفت قرار می گیرد.

اهداف کمی این شرکتها قرار است تا پایان تیرماه نهایی و پیش از نهایی شدن، در کمیته تولید شورای برنامه ریزی انرژی که نیمه تیرماه برگزار می شود، مورد بررسی قرار گیرد.

ارتقای صنعت نفت به صنعتی سرآمد و روزآمد با تکیه بر توانمندیهای داخلی و تعاملات بین المللی، افزایش تولید منابع هیدروکربوری برای ایجاد ثروتهای مولد و پایدار با ملاحظات آمایش سرزمین، تامین امنیت عرضه داخلی گاز، فرآورده های نفتی و محصولات پتروشیمی با ملاحظات اقتصادی و زیست محیطی و بهره گیری بهینه از ظرفیتهای منابع هیدروکربوری برای تبدیل ایران به بازیگری کلیدی در بازارهای جهانی انرژی اهداف مهم وزارت نفت در برنامه ششم توسعه است.

کد خبر 243689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =