افزایش عرضه نفت ایران به بازارهای جهانی به زمان نیاز دارد

در حالی که تهران به یک توافق جامع هسته ای پس از 2 سال مذاکره نزدیک شده است، انتظار می رود افزایش فروش نفت خام ایران در بازارهای جهانی تا حدودی زمانبر باشد.

به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، بانک گلدمن ساکس،  بانک آمریکا و سوسیته ژنرال اعلام کردند: هدف ایران برای افزایش روزانه 500 هزار بشکه ای نفت خام خود به محض لغو تحریمها بزودی قابل تحقق نخواهد بود و به گذشت زمان نیاز دارد.

ایران برای تحقق هدف افزایش فروش نفت خام خود به افزایش تولید روزانه 500 هزار بشکه نفت خود نیاز دارد، تحلیلهای این سه بانک نشان می دهد که این کشور عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) به دلیل عمل کردن به بندهای توافق احتمالی و احیای چاههای نفتی قدیمی برای افزایش تولید خود به 6 تا 12 ماه زمان نیاز دارد.

بنابر پیش بینی گلدمن ساکس، بانک آمریکا و سوسیته ژنرال، تاثیر افزایش تولید نفت خام ایران بر بازارهای جهانی اندک خواهد بود.

جف کاری، رئیس بخش تحقیقات کالا در بانک گلدمن ساکس روز دوشنبه (هشتم تیرماه) اعلام کرد: تهران باید به شروط توافق هسته ای احتمالی عمل کند و این نیاز به زمان خواهد داشت.

 وی افزود: زمانی که چاههای نفتی تعطیل می شوند، توان برای احیای آنها و بازگشت به سطح تولید پیشین محدود خواهد بود زیرا تا حدودی به آنها آسیب رسیده است و نیاز به سرمایه گذاری قابل توجهی دارند.

تهران و کشورهای گروه 1+5 به دنبال توافقی جامع برای حل مسئله ای هسته ای ایران هستند و این کشور عضو اوپک در مقابل خواهان لغو همه تحریمهای مالی و اقتصادی است.

برآورد اداره اطلاعات انرژی آمریکا ( یی آی ای) نشان می دهد که صادرات نفت خام ایران از سال 2011 در پی اعمال تحریمها از سوی غرب و آمریکا با 46 درصد کاهش همراه بوده است.

نزدیک بودن توافق هسته ای

فدریکا موگرینی، مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا 28 ژوئن (یکشنبه هفتم تیرماه) اعلام کرد: دیپلماتها در وین به یک توافق تاریخی نزدیک هستند، به طوری که اراده سیاسی دو طرف حکایت از این دارد که خواهان دستیابی به یک توافق جامع و نهایی هستند.

 محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران سه شنبه پس از یک روز ماندن در تهران به وین بازگشت؛ گفته می شود وی برای رسیدن به توافق نهایی آمده است؛ مذاکرات که پیش تر مهلت نهایی آن 30 ژوئن (نهم تیرماه) اعلام شده بود برای هفت روز دیگر تمدید شده است.

قیمتهای جهانی نفت خام پارسال در پی افزایش تولید و عرضه نفت عربستان به منظور حفظ سهم خود در بازارهای جهانی، با 45 درصد کاهش همراه بوده است.
سوسیته ژنرال پیش بینی کرد با این که انتظار می رود دستیابی به توافق هسته ای، قیمتهای جهانی نفت خام را کاهش دهد، اما به دلیل زمانبر بودن افزایش صادرات نفت خام ایران به بازارهای جهانی، قیمتها چندان تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا گفته است که مرحله راستی آزمایی پس از توافق احتمالی، 6 ماه تا یک سال زمان می برد.

افزایش تولید نفت ایران

هری تی چیلینگارین، رئیس بخش راهبرد بازار کالا در موسسه بی ان پیپیرباس گفت:  بدون سرمایه گذاریهای قابل توجه از سوی شرکتهای نفتی خارجی که هم اکنون قادر به حضور در ایران نیستند، بازگشت سریع تهران به بازارهای جهانی تا حدی دور از انتظار است.

ایران در نظر دارد در صورت دستیابی به توافق هسته ای و لغو تحریمها، روزانه یک میلیون بشکه نفت خام به ظرفیت تولید خود بیفزاید.

چنانچه ایران بتواند هدف تعیین شده را محقق کند، بازارهای جهانی با مازاد عرضه نفت خام روبرو می شود که هم اکنون برای نیمه دوم امسال پیش بینی شده است.

بانک آمریکا پیش بینی کرد: در حالی که احیای برداشت نفت خام از میدانهای ایران زمانبر خواهد بود، این کشور می تواند بشکه های ذخیره شده روی آب را پس ازتایید بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی (آی ای یی ای) در بازدید از تاسیسات هسته ای، به سرعت روانه بازارهای جهانی کند.

جولیان لی، کارشناس نفتی بلومبرگ مستقر در لنن در این باره گفت: ایران 9 شناور نفتی دارد که حدود 19 میلیون بشکه نفت خام در آنها و دور از ساحل و روی آب ذخیره سازی کرده است.

 ذخیره سازی نفت خام

فرانسیسکو بلانچ، رئیس بخش تحقیقات کالا بانک آمریکا در نیویورک اعلام کرد: ذخیره سازیهای نفت خام ایران می تواند فوری یا ظرف یک مرحله چند هفته ای وارد بازار شود.

وی افزود: توافق هسته ای تهران و کشورهای گروه 1+5،  با توجه به لغو تحریمها و احتمال مازاد عرضه نفت خام در بازار برای 6 ماه، می تواند فشار بیشتری بر قیمتهای جهانی نفت خام وارد کند.

مایک ویتنر، کارشناس سویته ژنرال در این باره گفت: پیش بینی ها درباره عرضه اضافی نفت خام ایران نسبت به تفاهم ماه آوریل کمتر شده است، که درباره سرعت روند بازگشت ظرفیت تولید ایران سخن به میان آورده است.

وی افزود: به نظر می رسد بحث نفت خام ایران، موضوع سال 2016 بازارهای جهانی نفت خام باشد؛ شاید در نیمه دوم سال آینده بازار بتواند نفت خام ایران را بدون مشکلی جذب کند. می توان گفت چالشی چندان بزرگی پیش روی بازار نخواهد بود.

کد خبر 243691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =