تولید نفت اوپک در ماه ژوئن از مرز روزانه 32 میلیون بشکه گذشت

ثبت رکوردی تازه در تولید نفت عراق، عرضه نفت خام سازمان کشورهای صادرکنده نفت (اوپک) را به بالاترین سطح خود از ماه آوریل سال 2012 رساند.

به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، اطلاعات به دست آمده بلومبرگ از شرکتهای نفتی، تولیدکنندگان و تحلیلگران نشان می دهد که تولید نفت خام اعضای اوپک در ماه ژوئن با افزایش روزانه 744 هزار بشکه نفت به 32 میلیون و 134 هزار بشکه در روز رسید.

پس از یک بازنگری کاهشی 189 هزار بشکه ای در برآورد ماه مه، تولید نفت خام اعضای اوپک به دلیل تغییر در تولید نفت خام عربستان سعودی، عراق، الجزایر و نیجریه، ماه گذشته میلادی به 31 میلیون و 390 هزار بشکه در روز رسید.

اعضای اوپک بویژه عربستان و تولیدکنندگان حاشیه خلیج فارس با هدف از دور خارج کردن پروژه های گران قیمت برداشت نفت خام از ذخایر نامتعارف، عرضه نفت خام خود را افزایش داده اند.

بر پایه داده های جمع آوری شده از سوی بلومبرگ، 12 عضو اوپک که در پنجم ژوئن (15 خردادماه) در نشست 167 این سازمان تصمیم گرفتند سقف تولید روزانه 30 میلیون بشکه خود را تثبیت کنند، در 13 ماه گذشته از سقف تولید خود فرا رفته اند.

جان کیداف، یک تحلیلگر در موسسه اگین کپیتال ال ال سی (Again Capital LLC) مستقر در نیوییورک  که روی بازار انرژی متمرکز است، در این باره گفت: افزایش عرضه نفت خام اعضای اوپک بازار را تحت فشار قرار داده است؛ هم اکنون شاهد تلاش برای سهم گیری اعضای اوپک در بازار هستیم.

قیمت نفت خام شاخص دابلیو تی آی آمریکا در پایان معاملات دیروز (چهارشنبه، 10 تیرماه) با ٢ دلار و ٥١ سنت افت (٤,٢ درصد) به ٥٦ دلار و ٩٦ سنت برای هر بشکه رسید که بیشترین کاهش روزانه از هشتم آوریل امسال به شمار می آید.

قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال دیروز با یک دلار و ٥٨ سنت افزایش (٢,٥ درصد) به ٦٢ دلار و یک سنت برای هر بشکه رسید.

 تولید نفت عراق

بر اساس ارزیابی بلومبرگ، تولید نفت خام عراق در ماه ژوئن با افزایش روزانه 567 هزار بشکه ای به چهار میلیون و 388 هزار بشکه در روز رسید.

رشد تولید نفت عراق، دومین تولید کننده نفت اوپک، از دلایل اصلی مجموع افزایش عرضه نفت خام اوپک در ماه ژوئن بوده است.

عربستان سعودی، بزرگ ترین تولید کننده نفت اوپک، تولیدش را با افزایش روزانه 150 هزار بشکه به 10 میلیون و 450 هزار بشکه در روز رساند، که بالاترین رقم ماهانه از زمان آغاز فعالیت انتشار داده های بلومبرگ در سال 1989 میلادی به شمار می آید. این کشور نیز صادرات نفت خام خود را به دلیل رشد تقاضای مشتریان آسیایی افزایش داده است.

بر اساس این ارزیابی، تولید نفت خام ایران در ماه ژوئن با افزایش روزانه 50 هزار بشکه ای به دو میلیون و 850 هزار بشکه در روز رسید، که بالاترین سطح از مارس 2014 به شمار می آید.

برآوردها نشان می دهد که ایران از سال 1991 میلادی تا ژوئیه 2012 به طور میانگین روزانه بیش از سه میلیون و 100 هزار بشکه نفت خام تولید می کرد که با وضع تحریمها از سوی آمریکا و غرب این مقدار کاهش یافت.

ایران پیش بینی می کند که در صورت دستیابی به توافق هسته ای با کشورهای گروه 1+5 و لغو تحریمها، می تواند ظرف 6 ماه صادرات نفت خام خود را از رقم کنونی حدود یک میلیون بشکه در روز دو برابر کند.

مذاکره کنندگان ایرانی برای دستیابی به یک توافق جامع هسته ای هم اکنون در حال مذاکره با دیپلماتهای، آمریکایی و روسی، چینی، فرانسوی، آلمانی و انگلیسی  در وین هستند.

مهلت نهایی پیشین برای دستیابی به یک توافق جامع هسته ای ٣٠ ژوئن (نهم تیرماه) اعلام شده بود، اما دور نهایی مذاکرات از این تاریخ به مدت هفت روز دیگر تمدید شد، طرفهای غربی به دنبال حل مسئله هسته ای ایران هستند و تهران خواهان رفع همه تحریمهای مالی و اقتصادی است، این تحریم ها از سال ٢٠١١ تاکنون سبب افت روزانه یک میلیون بشکه ای صادرات نفت خام ایران شده است.

کیلداف گفت: نیمه دوم امسال برای اوپک بسیار پر چالش خواهد بود، بویژه اگر ایران با کشورهای گروه 1+5 به یک توافق جامع هسته ای دست یابد.

بر اساس این ارزیابی، تولید نفت خام لیبی در ماه ژوئن با کاهش روازنه 150 هزار بشکه ای به 400 هزار بشکه در روز رسید، که دومین کاهش بزرگ این کشور در ماه جاری میلادی به شمار می رود.

تولید کنونی لیبی تنها به یک سوم تولید روزانه یک میلیون و 600 هزار بشکه ای این کشور در دوران پیش از سقوط رژیم معمر قذافی، رسیده است.

کد خبر 243706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =