عربستان قیمت نفت خود را برای مشتریان آسیایی کاهش می هد

عربستان سعودی قیمت نفت خام متوسط و سنگین خود را برای تحویل به مشتریان آسیایی در ماه اوت کاهش می دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از سنگاپور، معامله گران روز چهارشنبه (10 تیرماه) اعلام کردند: انتظار می رود عربستان، بزرگترین صادر کننده نفت جهان، قیمت نفت خام متوسط و سنگین خود را برای تحویل در ماه اوت در بازارهای آسیایی به دلیل اختلاف قیمت با نفت کوره، کاهش دهد و این در حالی است که قیمت نفت خام برای نفت سبک تغییر اندکی داشت.

بررسیهای چهار پالایشگر و معامله گران نشان می دهد که نفت خام سنگین عربی برای تحویل در ماه اوت می تواند با 70 سنت کاهش روبرو شود، در حالی که انتظار می رود نفت خام سبک عربی با 20 سنت کاهش یابد.

یک معامله گر برای پالایشگر شمال آسیا گفت: شکاف قیمتی نفت کوره به اندازه ماه گذشته میلادب قوی نبود، از این رو تفاوت قیمتی میان نفت خام سبک و سنگین ممکن است افزایش یابد.

افت قیمت، نشان دهنده تقاضای برای نفت خام در آسیاست، در حالی که حاشیه سود پالایشگران نیز کاهش یافت.

بنابر تازه ترین بررسی رویتز، تولید نفت خام اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در ماه زوئن با رشد تولید نفت خام عراق و عربستان سعودی، به 31 میلیون و 600 هزار بشکه در روز رسید، در حالی که این رقم در ماه مه روزانه 31 میلیون و 300 هزار بشکه بود.

در پی افت حاشیه سود پالایشگران، قیمت نفت خام ترش برای تحویل در ماه اوت ماه گذشته تحت فشار قرار گرفت، در حالی که فروش چهار میلیون و 150 هزار بشکه ای ژاپن از تاسیسات ذخیره سازیهای راهبردی خود نیز به  افزایش عرضه در بازار تک محموله کمک کرد.

حاشیه سود ترکیبی در آسیا بر مبنای میانگین پنج روزه به دلیل سود کمتر برای نفتا، بنزین و نفت کوره، حدود هفت دلار کاهش یافت، اگر چه میانگین برای ماه ژوئن نزدیک به ماه مه بود.

قیمت رسمی فروش نفت خام عربستان به طور معمول حدود پنجم هر ماه میلادی منتشر می شود و بر قیمت نفت خام ایران، کویت و عراق، حدود بیش از 12 میلیون بشکه نفت موجود در بازار آسیا تاثیر می گذارد.

شرکت دولتی نفت سعودی آرامکو عربستان قیمت نفت خود را بر اساس پیشنهادهای مشتریان و پس از محاسبه تغییرها در ارزش نفت خود در ماه پیش از آن بر مبنای بازده و قیمت فرآورده های نفتی تعیین می کند.
کد خبر 243708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =