اربیل همچنان به دولت مرکزی عراق نفت ارسال می کند

وزارت منابع طبیعی اقلیم کردستان عراق از ارسال بیش از 140 هزار بشکه نفت خام به سازمان دولتی بازاریابی نفت خام عراق (سومو) خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت منابع طبیعی کردستان عراق امروز (پنجشنبه، 11 تیرماه) در بیانیه ای اعلام کرد: کردستان عراق در ماه ژوئن روزانه 571 هزار و 21 بشکه نفت خام از طریق خط لوله مستقل به ترکیه صادر کرده است.

میانگین ارسال محموله های نفت خام اقلیم کردستان عراق به سومو در دوره مورد بررسی 146 هزار و 331 بشکه نفت بوده است.

منطقه کردنشین عراق در ماه ژوئن تاکنون حداقل 9 میلیون بشکه نفت خام را در 11 نفتکش از پایانه نفتی جیهان ترکیه فروخته است، که این مقدار با پنج میلیون بشکه حجم توافق شده برای ارسال به سومو در اوایل ماه ژوئن مقایسه می شود.
 
ژوئن 2015 نخستین ماهی بوده که فروش مستقل نفت خام اقلیم کردستان عراق به بالاترین سطح خود از دسامبر پارسال رسیده است، اربیل در ماه دسامبر بر سر انتقال روزانه 550 هزار نفت خام به سومو در ازای دریافت 17 درصد از بودجه دولت مرکزی عراق به توافق  رسیدند.
این توافق از زمانی که بغداد، اربیل را به ارسال کمتر از حجم محموله های نفتی توافق شده متهم کرد، با مشکلاتی روبرو شده ، در همین حال منطقه کردنشین عراق اعلام کرده است که بغداد کمتر از رقم توافق شده به کردستان عراق می پردازد.
هیچیک از دو طرف تاکنون سخنی از لغو قرارداد به میان نیاورده اند اما این چالش هفته هاست که ادامه دارد.

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق دیروز (یکشنبه، هفتم تیرماه) در سخنرانی هفتگی خود اعلام کرد: متاسفانه کردستان عراق تاکنون به تعهد خود پایبند نبوده است.

العبادی در حالی این سخنان را مطرح می کند که کردستان عراق اوایل ماه ژوئن در بیانیه ای اعلام کرده بود که اربیل به تعهد خود برای ارسال حجم محموله های نفت خام توافق شده به سومو متعهد بوده است اما بغداد را به بی تعهدی به توافق متهم کرد.

در این بیانیه آمده است که چنانچه دولت مرکزی عراق به تعهد خود که مبنای آن قانون بودجه است، پایبند نباشد، اربیل مجبور خواهد بود که راههای دیگری را برای رفع نیاز شهروندان خود انتخاب کند تا بتواند بر مشکلات مالی و اقتصادی خود فائق آید.

کد خبر 243711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =