صنعت نفت و گاز ایران به 130 تا 145 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد

یک بخش تحقیقاتی سیاستهای عمومی کنگره ایالات متحده آمریکا از نیاز بخش نفت و گاز ایران به 130 تا 145 میلیارد دلار سرمایه گذاری تا سال 2020 میلادی خبر داد.

به گزارش مجله آمریکایی بارونز، خدمات تحقیقاتی کنگره، بخش تحقیقاتی سیاستهای عمومی ضمن بیان این مطلب اعلام کرد که بسیاری از شرکتهای نفتی غربی خواهان مشارکت در صنعت نفت و گاز ایران، پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای و به دنبال آن لغو تحریمهای این کشور هستند.

 این بخش تحقیقاتی کنگره آمریکا پیش بینی می کند که با لغو تحریمها راه برای سرمایه گذاری شرکتهای خدماتی آمریکایی از جمله شلمبرژه، هالیبرتون، ودر فورد ایترنشنال، کامرون اینترنشنال و نشنال ایل ول وارکو باز می شود.

این شرکتهای آمریکایی هم اکنون هیچ گونه همکاری با صنایع نفت و گاز ایران ندارند.

ایران چهارمین دارنده ذخایر اثبات شده نفت خام جهان و نخستین دارنده ذخایر اثبات شده گاز طبیعی جهان به شمار می رود.

در پی وضع تحریمهای آمریکا و اتحادیه اروپا علیه صنعت نفت ایران در اواخر سال 2011 و اواسط سال 2012 میلادی تعدادی از شرکتهای خارجی، از پروژه های اکتشاف و تولید نفت این کشور خارج شدند.

محدودیتهای شدید آمریکا و اتحادیه اروپا علیه صنعت نفت ایران، مانع سرمایه گذاریهای بزرگ در بخش نفت و گاز این کشور شد و دسترسی تهران به منابع آمریکایی و اروپایی برای تراکنشهای مالی را  دچار اختلال کرد.

ایران و کشورهای گروه 1+5  هم اکنون در وین برای دستیابی به یک توافق جامع هسته ای در حال مذاکره هستند، این توافق می تواند منجر به لغو تحریمهای اقتصادی و مالی ایران شود؛ با توجه به تمدید یک هفته ای مهلت تعیین شده برای دور نهایی مذاکرات، به نظر می رسد که آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس، فرانسه و آلمان  خواهان نهایی کردن این توافق هستند.

کد خبر 243717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =