توقف روند کاهشی شمار دکلهای نفتی آمریکا پس از 29 هفته

شرکت خدمات نفتی بیکر هیوز آمریکا روز پنجشنبه (11 تیرماه) در تازه‌ترین گزارش خود از افزایش شمار دکلهای حفاری نفتی در این کشور در هفته گذشته خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، گزارش روز پنجشنبه شرکت بیکر هیوز نشان می دهد که شمار دکلهای حفاری نفتی در آمریکا هفته گذشته برای نخستین بار پس از 29 هفته کاهش پیاپی، افزایش یافت، این موضوع حکایت از این دارد که رشد قیمتهای نفت خام، شرکتها را به از سرگیری فعالیتهای حفاری سوق داده است.

بیکر هیوز اعلام کرد که شمار دکلهای حفاری نفتی در آمریکا هفته گذشته، با 12 عدد افزایش به 640 دکل رسید، در حالی که ظرف 6 ماه گذشته تعداد دکلهای نفتی آمریکا از رقم هزار و 609 دکل در ماه اکتبر با روندی کاهشی همراه بوده است و هفته گذشته به پایین ترین رقم خود در پنج سال گذشته رسید.

شرکت بیکر هیوز این هفته به دلیل تعطیلی روز شنبه (13 تیرماه) به مناسبت روز استقلال ایالات متحده آمریکا، این گزارش را یک روز زودتر یعنی تا پایان پنجشنبه (11 تیرماه) منتشر کرد.

کارشناسان پیش تر پیش بنی کرده بودن که شمار دکلهای نفتی آمریکا کاهش می یابد و بزودی دوباره در سال جاری میلادی افزایش می یابد.
 
یک تحلیلگر در موسسه اورکور آی اس آی، یک شرکت نظارتی بر سیستم بانکی، در این باره گفت: ما معتقدیم از هم اکنون تا پایان سال، تعداد 100 دکل به شمار دکلهای نفتی آمریکا افزوده می شود، هم اکنون روند کاهشی متوقف می شود و روند افزایشی آغاز می شود.

قیمت نفت خام برنت در پایان ماملات دیروز با ٦ سنت افزایش به ٦٢ دلار و هفت سنت برای هر بشکه رسید، در حالی که این رقم در میان معاملات از رقم ٦١ دلار و ٩٠ سنت تا ٦٣ دلار  ٢٠ سنت در نوسان بود؛ قیمت این نفت خام شاخص در پایان معاملات روز چهارشنبه (١٠ تیرماه) ٢,٥ درصد کاهش یافته بود.

قیمت نفت خام شاخص دابلیو تی آی با سه درصد کاهش به ٥٦ دلار و ٩٣ سنت برای هر بشکه رسید، به طوری که از رقم ٥٦ دلار و ٦٥ سنت تا ٥٧ دلار و ٩٥ سنت در نوسان بود؛ قیمت نفت خام شاخص آمریکا در پایان معاملات دیروز به دلیل رشد ذخیره سازیهای نفت خام آمریکا، چهار درصد کاهش یافته بود که بیشترین کاهش از ماه آوریل به شمار می آمد.

 تثبیت قیمت نفت در سطوح 60 دلار برای هر بشکه بسیار مهم است زیرا این همان سطح قیمتی است که شرکتهای حفاری گفته اند به فعالیتهای حفاری باز می گردند.

یک تحیلگر در بانک گلدمن ساکس ما معتقدم که نفت خام آمریکا باید در سطوح نزدیک به 60 دلار باقی بمانند، تولید کنندگان آمریکایی با بهبود قیمتهای نفت، فعالیتهای خود را افزایش داده اند، در حلی که همزمان 30 درصد از هزینه های خود کاسته اند.

بنا بر این گزارش، در پی افزایش تولید نفت از سوی تولیدکنندگان آمریکایی، اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و تولیدکنندگان دیگر با وجود عرضه بیش از حد نفت در بازارهای جهانی، قیمتهای نفت خام آمریکا از حدود ١٠٧ دلار در هر بشکه در ماه ژوئن به حدود ٤٢ دلار در هر بشکه در ماه مارس کاهش یافت که پایینترین سطح در ٦ سال اخیر به شمار می‌رفت.

در واکنش به کاهش 60 درصدی قیمت نفت خام با کاهش قیمت های نفت خام، شرکتهای حفاری آمریکا مجبور به حذف هزاران شغل و توقف فعالیت بیش از نیمی از رکورد هزار و 609 دکل حفاری فعال تا اکتبر 2014، شدند.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد که تولید نفت خام آمریکا در ماه آوریل با رسیدن به میانگین روزانه 9 میلیون و 600 هزار بشکه به بالاترین سطح خود در 44 سال گذشته رسیده است.

اوپک به منظور حفظ سهم خود در بازار نفت از طریق بیرون راندن تولیدکنندگان پرهزینه‌تری مانند تولیدکنندگان شیل اویل و همچنین پایین نگه داشتن قیمتها برای افزایش رشد تقاضا، سقف تولید نفت خود را حفظ کرده و تاحدودی در هدف خود نیز موفق بوده است.

کد خبر 243718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =