تکیه بر صادرات چند وجهی برای رفع وابستگی به درآمدهای نفتی

رئیس قوه مقننه گفت: رهبر معظم انقلاب بارها بر کاهش وابستگی اقتصاد به درآمدهای نفت و گاز تاکید کرده‌اند، زیرا اگر کشور صادرات چند وجهی داشت اقتصاد ملی با مشکل روبرو نمی‌شد.

به گزارش شانا، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش روز ملی صنعت و معدن استان قم با اشاره به وضع پرونده هسته‌ای گفت: در مسائل بین المللی بویژه پرونده هسته‌ای تا حدودی مشکلاتی وجود دارد و تلاش می شود که این موارد رفع شود.

رئیس قوه مقننه در بخشی از سخنان خود افزود: براساس آمارها وزارت نیرو حدود 30 هزار میلیارد تومان بدهکار است، از این رو باید از مسئولان مربوطه پرسید که چرا مملکت را این گونه مدیریت کردید، از طرفی دیگر طی آمارهای اعلامی حدود 100 هزار میلیارد تومان از معوقات بانکها مربوط به دولت است، اما خوشبختانه دولت یازدهم در چارچوبی توانسته از افزایش تلاطمهای اقتصادی جلوگیری کند.

لاریجانی با تاکید بر این که طرح برخی مباحث و گفته های تخریبی کمکی به رفع مشکلات اقتصادی کشور نمی‌کند، تصریح کرد: این گفته ها و اقدامها تنها به اختلافها دامن می‌زند از این رو در شرایط کنونی همه مسئولان باید کلاه خود را قاضی کنند زیرا کشور از نظر اقتصادی دچار مشکل است حال باید به جای سیاسی کاری برای رفع مشکلات اقتصادی کشور تلاش کرد. همچنین توجه به تولید داخل و اقتصاد باید هدف مسئولان انقلابی باشد.

 وی ادامه داد: به طور حتم همه مسئولان کشور از توافق هسته‌ای که خطوط قرمز کشور را رعایت و منافع ملی را تامین کند، حمایت می‌کند از این رو طرح برخی مسائل و گفته های تخریبی علیه مذاکرات هسته‌ای نه حرف رهبری بوده و نه حرف مسئولان است زیرا مقامهای کشور در انتهای دولت قبل در این باره بحث کرده و تصمیمی آگاهانه گرفته‌اند که براساس آن با توجه به مجموعه شرایط کشور و وضع مناسب صنعت هسته‌ای هم اکنون موقع مذاکرات و توافق رسیده، که این تصمیم براساس مسائل احساسی نبوده، بلکه با استدلال صورت گرفته است.

 رئیس قوه قانونگذاری بر لزوم اجرای قانون رفع موانع تولید و فضای کسب و کار تاکید کرد و گفت: این قانون آئین نامه‌هایی دارد که باید در دولت تدوین و تصویب شود و مسئولان در این جهت باید از بخش خصوصی حمایت کنند. همچنین تلاطمهای سیاسی باید از سوی سیاسیون و رسانه‌ها کم شود زیرا نیاز کنونی کشور ساماندهی اقتصاد و تولید داخلی است.

 وی با بیان این که اوضاع کشور از نظر اقتصاد مطلوب نیست، گفت: عواملی همچون تحریمها، موضوعات درونی، ساز و کارهای اقتصادی و سوء مدیریت در این حوزه عامل آسیب دیدن اقتصاد کشور بوده است.

لاریجانی با اشاره به اتکاء شدید اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی تصریح کرد: متاسفانه تک ساحتی بودن اقتصاد سبب آسیب پذیر بودن کشور در تلاطمهای بین المللی شده است، از طرفی دیگر یکی از مشکلات ما در حوزه اقتصاد بی توجهی به مقوله صادرات بوده است البته در سالهای اخیر تلاشهایی برای رشد صادرات غیر نفتی شده اما هنوز این اقدامات قابل قبول نیست و با درآمدهای آن نمی‌توان اقتصاد کشور را از درآمدهای نفت و گاز رها کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب بارها بر کاهش وابستگی اقتصاد به درآمدهای نفت و گاز تاکید کرده‌اند زیرا اگر کشور صادرات چند وجهی داشت اقتصاد ملی با مشکل روبرو نمی‌شد، از طرفی دیگر یکی از مشکلات اقتصاد کشور این بوده که روابط و مقررات داخلی برای حمایت از بخش خصوصی تدوین نشده است.

وی ادامه داد: متاسفانه از ابتدای انقلاب فضای اقتصادی کشور برای دولتی شدن حرکت کرد که این موضوع لطمه های بسیاری را به اقتصاد کشور وارد کرد حال با توجه به این سیاستها هم اکنون شاهد هستیم که بخش خصوصی کشورهای اطراف و همسایه در حوزه‌های مختلف رشد کرده و بازارها را تسخیر کرده‌اند.

لاریجانی ادامه داد: شرایط کنونی کشور اقتضا می‌کند که بیش از گذشته به بخشهایی مانند بخش صنعت، معدن و مشکلات بانکی و مالیاتی آنها توجه شود.

کد خبر 243721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =