افزایش ضریب اطمینان سه تاسیسات تقویت فشار گاز

تنظیم رله های حفاظتی سه تاسیسات تقویت فشار گاز در منطقه پنج عملیات انتقال گاز منجر به افزایش ضریب اطمینان این ایستگاهها شد.

مدیر منطقه پنج عملیات انتقال گاز با بیان این که این عملیات با همکاری مشترک واحدهای برق تعمیرات اساسی و خدمات فنی مهندسی منطقه انجام شده است به خبرنگار شانا گفت: تنظیم رله های حفاظتی منجر به افزایش ضریب اطمینان در سه تاسیسات تقویت فشار گاز خاوران چهار و هشت و فراشبند سه شد.

حمید خدری افزود: برای تحقق این پروژه، ابتدا کل سیستم برق تاسیسات با کمک نرم افزار ETAP شبیه سازی شده است.

وی یادآور شد: در این نوع شبیه سازی، مشخصات الکتریکی کلیه تجهیزات برقی و کابلهای ارتباطی به این نرم افزار وارد می شود و آنالیزهای پخش بار، اتصال کوتاه، موتور استارتینگ و...  صورت می گیرد.

به گفته وی، در مرحله بعد، محاسبات حفاظتی به دست آمده بر روی تک تک رله ها اعمال شد و در حین اعمال تنظیمات، اشکال مدارها و پیکره بندی رله های حفاظتی برطرف شد.

خدری با اشاره به آزمایش موفق این تنظیمات تصریح کرد: برای اطمینان از صحت تغییرات اعمال شده، در حالتهای مختلف بهره برداری از سیستم برق تاسیسات و مانورهای مختلف انجام و از صحت عملکرد کل سیستم اطمینان حاصل شد.

وی ضمن تقدیر از دست اندرکاران این فعالیت علمی و عملی، اعلام کرد: به دلیل انجام نشدن محاسبات لازم در زمان ساخت و راه اندازی تاسیسات، مشکلات و خطاهایی در زمینه عمل نکردن صحیح رله های حفاظتی به وجود آمده بود.

به گفته وی، حفاظت و کنترل عملکرد صحیح تجهیزات الکتریکی موجود در تاسیسات مانند موتورهای الکتریکی، ترانسفورماتورها، مولدهای برق و شارژرها به کمک انواع رله های حفاظتی انجام می شود.


کد خبر 243737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =