۱۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰
  • کد خبر: 243745

خبر افزایش بیش از انتظار تعداد دکل‌ها قیمت نفت خام آمریکا و همچنین افزایش ذخایر نفتی این کشور قیمت نفت را حدود 3 دلار کاهش داد.

به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، در فضایی که خوش‌بینی به نتیجه مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب و همچنین احتمال خروج یونان از اتحادیه اروپا بر فضای بازار نفت سایه افکنده و قیمت‌ها را متزلزل کرده بود، خبر افزایش بیش از انتظار تعداد دکل‌ها قیمت نفت خام آمریکا و همچنین افزایش ذخایر نفتی این کشور قیمت نفت را حدود 3 دلار کاهش داد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، قیمت نفت خام آمریکا از روز سه شنبه‌گذشته مدام در حال کاهش بود به‌طوری‌که از آخرین قیمت معامله شده در روز سه‌شنبه 47/ 59 دلار در هر بشکه روز گذشته در لحظه تنظیم این گزارش(ساعت 14 به وقت تهران) به 58/ 56 دلار در بشکه رسید که نشان از حدود 3 دلار کاهش قیمت دارد. نفت برنت نیز که پیش از این به دلیل خوش‌بینی به نتیجه مذاکرات ایران و گروه 1+5 با افت قیمت مواجه شده بود، در چند روز اخیر با کاهش کمتری نسبت به WTI مواجه شد و در همین بازه زمانی کمتر از 2 دلار در بشکه کاهش یافت و از 59/ 63 دلار بر بشکه به 61/ 61 دلار رسید.

افزایش تعداد دکل‌ها بعد از 29 هفته
از دسامبر سال پیش تعداد دکل‌های فعال در میادین نفتی آمریکا مدام در حال کاهش بود، در واقع به دلیل افت قیمت نفت سرمایه‌گذاری در میادین نفتی شیل، نفتی که هزینه بالایی برای استخراج دارد، صرفه اقتصادی نداشت و تعداد دکل‌ها با سرعت زیادی رو به کاهش گذاشت به‌طوری‌که در 29 هفته پیا‌پی حدود 60 درصد از آنها از فعالیت باز ماندند و از رقم 609/ 1 هزار دکل در ماه اکتبر در هفته منتهی به 21 ژوئن به پایین‌ترین تعداد خود در پنج سال گذشته رسید. همین روند سریع در کاهش تعداد دکل‌ها افزایش قیمت نفت را رقم زد، در واقع فعالان بازار با پیش‌بینی افت تولید نفت آمریکا در پی کاهش تعداد دکل‌ها نفت را با قیمت بالاتری معامله کردند و نفت حدود 50 درصد از کف قیمتی خود در ماه فوریه افزایش یافته بود.
با افزایش زود هنگام قیمت نفت بسیاری از موسسات فعال در حوزه انرژی از جمله گلدمن ساکس، جی‌پی‌مورگان و مورگان استنلی پیش‌بینی کردند که رسیدن قیمت‌ها به محدوده 60 دلاری تولید نفت شیل را اقتصادی کرده و موجب بازگشت فراکلاک‌ها می‌شود. فراکلاک‌ها به دکل‌های نفتی فعال در میادین شیل اطلاق می‌شود که مراحل استقرار را تا قبل از شکست هیدرولیکی انجام داده‌اند. حال به نظر می‌رسد پیش‌بینی این موسسات محقق شده و دکل‌ها فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.
براساس آخرین آمار منتشر شده توسط شرکت بیکر هیوز، در هفته منتهی به 28 ژوئن، مصادف با 7 تیر، تعداد دکل‌های نفتی فعال آمریکا برای اولین بار از دسامبر 2014 تا کنون 12 دستگاه‌ افزایش یافت و به 640 دکل رسید. هفته پیش از آن این تعداد تنها 2 دستگاه‌ کاهش یافته بود و بیکر هیوز طی گزارشی اعلام کرد که دوران افت تعداد دکل‌ها به پایان رسیده است. با این وجود افزایش 12 عددی دور از انتظار بود. در حال حاضر تولید نفت آمریکا در سطح بالایی قرار دارد و اداره اطلاعات انرژی آمریکا در آخرین گزارش خود اعلام کرد تولید نفت این کشور در ماه آوریل با 9 هزار بشکه افزایش نسبت به ماه پیش از آن به سطح روزانه 701/ 9 میلیون بشکه رسیده که بیشترین مقدار از سال 1971 تاکنون به حساب می‌آید و رکورد تازه‌ای در تولید نفت آمریکا است.
در این بین اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد حجم ذخایر نفتی این کشور در هفته یاد شده برای اولین بار بعد از 8 هفته پیا‌پی کاهش، 4/ 2 میلیون بشکه افزایش یافته و به 4/ 465 میلیون بشکه رسیده است. در حال حاضر حجم ذخایر نفتی این کشور 4/ 80 میلیون بشکه بالاتر از دوره مشابه سال قبل قرار دارد.در این بین آمار اشتغال‌زایی این کشور روز پنج‌شنبه منتشر شد و کمتر از انتظارات قبلی بود. این آمار دو سیگنال متفاوت بر بازار نفت داشت، اول اینکه نشان از کاهش تقاضا در این کشور دارد که می‌تواند افت قیمت‌ها را تشدید کند از سوی دیگر موجب کاهش ارزش دلار شد که تاثیر مثبتی بر قیمت نفت داشت. همه آمار مربوط به اقتصاد آمریکا از جمله آمار اشتغال و تعداد دکل‌ها به دلیل روز استقلال این کشور(شنبه 4 جولای) یک روز زودتر و در روز پنج‌شنبه منتشر شد.

بازار برنت در کشمکش با افزایش عرضه
در حالی که بازار نایمکس(بازار مبادلات تجاری نیویورک) به دلیل آمار منفی با افت شدیدی مواجه و از حالت تعادلی دو ماه اخیر خارج شده است، افزایش عرضه به خصوص از سوی تولیدکنندگان اوپک بازار نفت برنت (آیس) را متشنج کرده است.
در حال حاضر اعضای اوپک با همه توان در حال افزایش تولید خود هستند. روز گذشته بلومبرگ طی بررسی اعلام کرد تولید اعضای این سازمان در ماه ژوئن از مرز 32 میلیون بشکه در روز گذشته است؛ یعنی بیش از 2 میلیون بشکه بیشتر از سقف تولید این سازمان. براساس این گزارش، تولید روزانه نفت اوپک در ماه ژوئن نسبت به ماه پیش از آن با 744 هزار بشکه افزایش به 134/ 32 میلیون بشکه رسیده است. ماه ژوئن سیزدهمین ماه پیاپی است که اعضای این سازمان فراتر از سقف تعیین شده خود نفت تولید کرده‌اند.براساس این بررسی‌ها بیشترین افزایش تولید از سوی عراق بوده، این کشور در ماه ژوئن 567 هزار بشکه به تولید روزانه خود افزوده و روزانه حدود 388/ 4 میلیون بشکه نفت تولید کرده است. عربستان نیز با افزایش 150 هزار بشکه‌ای، تولید خود را به 450/ 10 میلیون بشکه رسانده است. ایران نیز 50 هزار بشکه به تولید خود افزوده و روزانه 850/ 2 میلیون بشکه نفت تولید کرده است. در حال حاضر تولید اوپک به بالاترین سطح از آوریل 2012 تاکنون رسیده است. خبرگزاری رویترز طی گزارشی تولید اوپک در ماه ژوئن را کمتر از این میزان و حدود 3/ 31 میلیون بشکه در روز برآورد کرده است.
افزایش تولید اعضای اوپک موجب افزایش مازاد عرضه در بازار‌های آسیایی شده است و فعالان این بازار انتظار دارند اعضای اوپک در رقابت برای تصاحب بازار قیمت نفت خود را کاهش دهند. به گزارش رویترز، معامله‌گران انتظار دارند عربستان قیمت نفت خام متوسط و سنگین خود را برای تحویل در ماه اوت در بازارهای آسیایی کاهش دهد. جان کیداف، یکی از تحلیلگران موسسه اگین کپیتال ال‌ال‌سی، موسسه‌ای که بازار انرژی را رصد می‌کند، در این باره به بلومبرگ گفت: افزایش تولید نفت خام اعضای اوپک بازار را تحت فشار قرار داده است؛ هم اکنون اعضای این سازمان در حال رقابت با خود برای تصاحب بازار هستند. در این بین افزایش احتمال رسیدن به توافق جامع بین ایران و غرب، گمانه‌‌زنی‌ها از میزان تولید نفت ایران بعد از رفع تحریم‌ها را افزایش داده است. برخی کارشناسان بر این باورند که ایران تا پایان سال جاری حدود 500 هزار بشکه بر تولید نفت خود خواهد افزود، در حالی که برخی دیگر ایران را نیازمند زمان بیشتری برای افزایش تولید می‌دانند. افزایش تولید ایران در شرایطی که تولید اوپک به مرز 32 میلیون بشکه رسیده است می‌تواند افت قیمت نفت را رقم بزند.

نیسم علایی

کد خبر 243745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =