۱۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۷
  • کد خبر: 243747

در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است

به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.
بازار سهام
بازگشت شاخص به نقطه شروع هفته
در پایان معاملات هفتگی، شاخص کل بورس تهران تقریبا بدون تغییر (رشد کمتر از 01/ 0 درصدی) در رقم 64 هزار و 862 واحدی ایستاد. این در حالی بود که در این مدت نوسانات قابل توجهی را در این بازار شاهد بودیم، به طوری که دماسنج بازار در معاملات یکشنبه افت بیش از 500 واحدی و در معاملات سه‌شنبه رشد حدود 600واحدی را تجربه کرد. اکنون نیز با نزدیک شدن به آخرین روزهای مذاکرات هسته‌ای در وین، انتظار می‌رود نوسانات قابل توجه بازار سهام به دنبال اخبار هسته‌ای ادامه پیدا کند. با این حال، سنگینی کفه اخبار خوش‌بینانه، احتمال هجوم سهامداران خرد به این بازار را افزایش می‌دهد که با رشد قیمت‌ها همراه خواهد بود. همچنین، هفته گذشته از 37 گروه بورسی، 21 صنعت با رشد شاخص همراه شدند و 16 گروه باقی‌مانده روند نزولی را تجربه کردند.

بازار ارز
اهرم کم‌فشار هیجان «هسته‌ای» در بازار ارز
دلار که ابتدای هفته گذشته توانسته بود مجددا کانال 3300 تومانی را تصاحب کند، در پایان با رشد 8/ 0 درصدی در مقیاس هفتگی به قیمت 3320 تومان معامله شد. این در حالی بود که اواسط هفته به دنبال افزایش تقاضا از سوی معامله‌گران فعال در بازار سلیمانیه عراق به قیمت‌هایی بیش از 3340 تومان نیز رسیده بود. فرصت آربیتراژ (اختلاف قیمت دلار میان بازارهای ارز تهران و سلیمانیه) سبب شد تا تقاضایی مقطعی در این بازار شکل گیرد. با این حال، در آخرین روز هفته، با افزایش خوش‌بینی‌ها به نتیجه مذاکرات هسته‌ای، قیمت ارز در بازار آزاد کاهش اندکی را تجربه کرد (افت 7 تومانی نسبت به چهارشنبه). این در حالی بود که قیمت ارز مبادله‌ای به سطح 2940 تومان افزایش یافت؛ این موضوع بیانگر آمادگی کافی بانک مرکزی به منظور تک‌نرخی کردن ارز در صورت رسیدن به توافق هسته‌ای است.

بازار سکه
کف‌شکنی 5/ 1 ساله در بازار سکه
هر سکه طرح جدید با افت هفتگی 3/ 1 درصدی به قیمت 900هزار تومان معامله شد تا به این ترتیب، بدترین عملکرد را در میان بازارهای داخلی به ثبت برساند. در شرایطی که دلار هفته گذشته، رشد 8/ 0 درصدی را تجربه کرده بود، افت بیش از 10 دلاری قیمت اونس بر بازار سکه داخل کشور فشار وارد کرد. این موضوع سبب شد حتی در معاملات پنج‌شنبه، قیمت سکه به کمتر از 900 هزار تومان نیز در مقاطعی از زمان برسد که کمترین قیمت از بهمن سال 92 محسوب می‌شود. با این حال، افزایش حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی) و همچنین حمایت سطح روانی 900 هزار تومانی، احتمال افت بیشتر قیمت سکه را کاهش می‌دهد. همچنین، در معاملات جمعه نیز رشد قیمت طلای جهانی، می‌تواند باعث رشد قیمت سکه در معاملات امروز شود.

بازار طلای جهانی
برگشت اونس از کف 5/ 3 ماهه
به دنبال افزایش خوش‌بینی به حل معضل یونان (نامه نخست وزیر این کشور به اتحادیه اروپا) و امیدواری به آمار مناسب اشتغال آمریکا، قیمت اونس طلا در معاملات پنج‌شنبه به کمتر از 1160 دلار (کمترین قیمت در 5/ 3 ماه گذشته) رسید. در ادامه اما، میزان اشتغال‌زایی آمریکا کمتر از انتظار بود که احتمال افزایش نرخ سود توسط فدرال رزرو در سپتامبر را کاهش داد و همچنین باعث افت شاخص دلار شد. این موضوع موجب برگشت اونس طلا از این کف قیمتی شد. به طوری که دیروز ساعت 16، اونس طلا به قیمت 1168 دلار معامله می‌شد. علاوه بر ضعف آمار اقتصاد آمریکا، وضعیت یونان نیز همچنان مبهم است که باعث افت بازارهای سهام به عنوان رقیب فلز زرد شد. برای پذیرش بسته اصلاحات اقتصادی پیشنهادی وام‌دهندگان به یونان، روز یکشنبه رفراندومی برگزار می‌شود که ابهامات این موضوع را مرتفع می‌کند.

بازار اوراق مسکن
رفت و برگشت‌های هفتگی «تسه»ها
در پایان معاملات هفتگی، اوراق تسهیلات مسکن اسفند 92 (تسه9212)، با رشد اندک 3/ 0 درصدی به قیمت 71 هزار و 941 تومان معامله شدند. این در شرایطی بود که اواسط هفته گذشته به قیمت‌های کمتر از 70 هزار تومان نیز رسیدند (کمترین قیمت در بیش از 14 ماه گذشته)، در ادامه اما در کف قیمتی مزبور، «تسه»ها با افزایش تقاضا همراه شدند و رشد قیمتی را تجربه کردند. با این حال، با توجه به قرار داشتن در ماه مبارک رمضان (کمبود تقاضای مسکن)، جذب بخش قابل توجهی از سرمایه متقاضیان مسکن برای سپرده‌گذاری در صندوق یکم مسکن (جهت دریافت تسهیلات جدید بانک مسکن که با توجه به جمعیت شهرها، 40، 60 و 80 میلیون تومان تعیین شده است) و همچنین انتظار برای مذاکرات هسته‌ای (احتمال تسهیل فرآیند وام‌دهی مسکن در صورت توافق) اجازه جهش قیمتی «تسه»ها را نمی‌دهد.

بازار نفت
ورود عرضه‌های پنهان در بازار نفت
پس از دو ماه، حرکت نفت خام آمریکا حول سطح 60 دلاری، طی روزهای اخیر، قیمت‌ها رو به کاهش گذاشتند؛ به طوری که دیروزساعت16، نفت WTI به قیمت 6/ 56 دلار رسید. معامله‌گران این بازار، روند مذاکرات هسته‌ای کشورمان و اعضای 1+5 را مثبت ارزیابی کرده و در نتیجه قیمت‌ها از سه‌شنبه رو به نزول بودند. در این میان، اعلام خبر افزایش ذخیره نفت آمریکا روز چهارشنبه (نشانه کاهش تقاضا) موجب افت بیشتر قیمت‌ها شد. پنج‌شنبه اما، گزارش بیکر هیوز نشان از افزایش 12 دستگاهی تعداد دکل‌های حفاری نفت شیل داشت (نخستین افزایش تعداد دکل‌ها از 12 دسامبر) که روند نزولی را تشدید کرد. پیش از این کارشناسان از احتمال بازگشت سریع تولیدکنندگان شیل به عرصه تولید در محدوده قیمتی بالای 60 دلار خبر داده بودند که علت آن آمادگی فرکلاگ‌ها (دکل‌های نیمه‌کاره) برای استخراج سریع نفت بود.

کد خبر 243747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =