تولید نفت و گاز الجزایر در 3 ماه نخست 2015 کاهش یافت

آمارهای وزارت انرژی الجزایر نشان می دهد که تولید نفت خام و گاز طبیعی الجزایر در سه ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال با 6 درصد کاهش همراه بوده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از الجزیره، رادیو دولتی الجزایر بر پایه آمارهای وزارت انرژی و معادن الجزایر اعلام کرد: با وجود افزایش سرمایه گذاری در بخشهای بالادستی، تولید نفت خام و گاز طبیعی این کشور در سه ماه نخست امسال نسب به دوره مشابه پارسال، 6 درصد کاهش یافت.

افت تولید نفت و گاز الجزایر، از اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و یکی از صادرکنندگان گاز دنیا، به مشکلات مالی حاصل از پایین بودن قیمتهای جهانی نفت خام این کشور افزوده است.

رادیو دولتی الجزایر بدون اشاره به جزئیات اعلام کرد: مجموع تولید نفت خام و گاز طبیعی الجزایر در سه ماه نخست امسال 38 میلیارد و 100 میلیون تن معادل نفت بوده است، که سهم شرکتهای نفتی خارجی از این مقدار 33 درصد بود.

یک مقام رسمی در وزارت انرژی الجزایر آمارهای اعلام شده را تایید کرد.

شرکتهای بی پی انگلیس، استات اویل نروژ، آنادارکو پترولیوم آمریکا، رپسول اسپانیا و توتال فرانسه از مهمترین شرکتهای فعال در صنعت نفت و گاز الجزایر هستند.

الجزایر در سالهای اخیر به شدت به دنبال جذب سرمایه های خارجی در صنایع نفت و گاز خود بوده است، میدانهای نفتی قدیمی این کشور برای افزایش تولید به شدت نیازمند سرمایه گذاری است.

الجزایر پارسال در یک مزایده واگذاری قراردادهای توسعه میدانهای نفت و گاز به کنسرسیومهای خارجی، تنها توانست از 32 بلوک نفت و گاز، چهار بلوک را واگذار کند.

این دور از مزایده نیز مانند مزایده سال 2011  که الجزایر تنها توانسته بود قرارداد دو توسعه 2 میدان از 10 میدان پیشنهاد شده را واگذار کند، ناموفق برگزار شد.

برخی شرکتهای خارجی مدل قرارداهای این کشور آفریقای شمالی عضو اوپک را جذاب نمی دانند.

الجزایر هچنین در نظر دارد برای 2 برابر کردن ظرفیت پالایش نفت خود تا سال 2019، پنج پالایشگاه نفتی بسازد، این کشور هم اکنون با افزایش روز افزون تقاضای داخلی برای سوخت روبروست.

رادیو دولتی الجزایر اعلام کرد: تولید فرآورده های نفتی الجزایر در سه ماه نخست امسال با 8.2 درصد افت به هفت میلیون تن رسید، در حالی که این رقم در دوره مشابه پارسال هفت میلیون و 600 هزار تن بود، بر این اساس الجزایر باید برای پاسخگویی به نیازهای داخلی 581 هزار تن فرآورده نفتی وارد کند.

تولید محصولات پتروشیمی الجزایر در دوره مورد بررسی با 82 درصد رشد در پی افزایش تولید آمونیاک و اوره، به 924 هزار تن رسید.

مقامهای الجزایر اعلام می کنند که شرکت ملی نفت الجزایر (سوناتراک) همچنان بر اجرای  برنامه سرمایه گذاری پنجساله 90 میلیارد دلاری خود با وجود افت قیمتهای نفت خام، پایبند است.

بنا بر اعلام رادیو دولتی الجزایر، سوناتراک سرمایه گذاریهای خود را در سه ماه نخست امسال با 19 درصد رشد نسبت به مدت مشابه پارسال به سه میلیارد و 600 میلیون دلار رساند.

کد خبر 243752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =