بررسی قابلیتهای منطقه ای مبتنی بر اقتصاد دریا محور در بخش صنعت و انرژی

مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، قابلیتهای منطقه ای مبتنی بر اقتصاد دریامحور در بخشهای صنعت و انرژی را بررسی کرد.

به گزارش شانا، دفتر مطالعات زیربنایی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: صنایع دریایی شاخه ای از صنایع است که در چارچوب فرآوری و تولید محصولات متکی بر دریا و سواحل آن تعریف می شود.

این صنایع می توانند گروه های کشتی سازی، خدمات بندری، شیلات و ماهیگیری، محصولات پتروشیمی، انرژی (نفت ، گاز ، برق) و سایر صنایع مانند انرژیهای نو را دربرگیرند.

سازمانهای مرتبط با صنایع دریایی در ایران را نیز می توان شامل آموزشگاه های دریایی، وزارت دفاع و صنایع نظامی، انجمن های گردشگری دریایی، شرکتهای مشاوره و مهندسی دریایی، پژوهشگاه های دریایی، شیلات، بنگاه های رده بندی و بازرسی دریایی، بنادر و کشتیرانی، مناطق ویژه اقتصادی دریایی، شرکتهای ترابری و خدمات بازرگانی، شرکتهای نفتی دریایی و مراکز صنعتی دریایی ایران دانست.

در این گزارش صنایع دریایی به 6 صنعت نظیر صنایع فراساحل (اکتشاف ، استخراج ، تولید و انتقال مواد نفتی و گازی به خشکی یا شناور) ، صنایع زیرساخت های کشتیرانی (برای جابجایی بار و مسافر از طریق دریا)، صنایع مربوط به بنادر و ترمینال های بندری (زیرساخت های تخلیه، بارگیری و انبارش کالا) ، صنایع شیلات (صید ، انبارش ، انتقال و تخلیه آبزیان دریایی)، صنایع زیرساختهای توریسم و گردشگری دریایی و صنایع انرژیهای نو (تولید برق از امواج دریا و توربینهای بادی نصب شده در دریا) تقسیم شده است.

در ادامه به تشریح وضع هر یک از صنایع مذکور در ایران و منطقه و تجربیات سایر کشورها در این زمینه پرداخته شده و سپس به مسائل و مشکلات هر یک از این صنایع در ایران اشاره شده است. در پایان گزارش نیز ضمن تحلیل swot  راهکار مشکلات ارائه شده است.

کد خبر 243754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =