سفر اخیر فرستاده پادشاه عربستان به روسیه گمانه‌زنی‌های زیادی را به وجود آورده و برخی ناظران این سفر را اولین نشانه همکاری نوظهور بین دو تولید‌کننده بزرگ نفت جهان می‌بینند.

به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از ایسنا ، برخی کارشناسان پا را فراتر گذاشته و آن را یک هیات بلندپایه غیرمعمول از کشوری می‌بینند که مدت‌ها متحد و حافظ منافع آمریکا در منطقه بوده است.
به گزارش اویل پرایس، سفر فرستاده پادشاه عربستان به مسکو در شرایطی است که روابط بین روسیه و غرب از جمله آمریکا به پایین‌ترین سطح چند سال اخیر رسیده است.
این شاهزاده سعودی برای شرکت در اجلاس اقتصادی سن‌پترزبورگ که توسط روسیه به عنوان یک کشور خارج از اوپک و رقیب این سازمان برگزار شد، حضور پیدا کرد.
این سفر می‌تواند به این معنا باشد که روسیه در تصمیم‌گیری‌های اوپک در زمینه‌ تولید دارای یک صدای حامی است و اگر اینگونه باشد این صدا در حمایت از قیمتهای باثبات اما رو به افزایش است.
دلایل بسیاری برای نزدیک شدن عربستان و روسیه به یکدیگر وجود دارد که از همه مهم‌تر کاهش وابستگی آمریکا به نفت خاورمیانه به دلیل توسعه منابع نفت شیل است.
چرخش واشنگتن به سمت شرق برای سعودیها نیز یک مساله‌ نگران‌کننده محسوب شده و از اینرو آنها به دنبال دوستان جدیدی برای خود هستند.
پپ اسکوبار از نشریه آسیاتایمز می‌نویسد: سفر شاهزاده سعودی به روسیه اولین شعله نور در تونل جنگ نفتی بین‌المللی است که در آن عربستان احتمالا تولید خود را کاهش خواهد داد.
علی النعیمی وزیر نفت عربستان می‌گوید: همکاری با روسیه به ایجاد یک اتحاد نفتی بین دو کشور خواهد انجامید که به نفع بازار جهانی نفت است.
عربستان و روسیه چندین یادداشت تفاهم از جمله برای ایجاد گروه‌های کاری به منظور مطالعه سرمایه‌گذاری‌های مشترک احتمالی در بخش انرژی روسیه امضا کرده‌اند.
تحلیلگران می‌گویند، تصور اینکه عربستان از متحدان قدیمی خود روی برگرداند دشوار است. آنها این سفر را در راستای خروج از همکاری تک‌ بعدی با آمریکا و گسترش گزینه‌های پیش‌روی خود می‌بینند.
مسکو و ریاض اختلافات زیادی در زمینه‌های مختلف از جمله درباره ایران، سوریه و یمن دارند.
ایران به عنوان یکی از دلایل عربستان برای پرکردن بازار از نفت و پایین‌ آوردن قیمت‌ها نگریسته می‌شود.
برای ریاض غیرممکن است که از سرمایه اتحاد با واشنگتن دست کشیده و آن را با مسکو جایگزین کند، اما زمان مشخص خواهد کرد که سعودی‌ها تا چه میزان مایل به سرمایه‌گذاری در این زمینه هستند.

کد خبر 243757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =