کی یف زمستان امسال نیازی به گاز روسیه ندارد

وزیر انرژی اوکراین معتقد است که کی یف زمستان امسال را بدون گاز روسیه نیز سر خواهد و قطع دریافت گاز روسیه تاثیری بر ترانزیت گاز به اروپا نخواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری رویترز ، ولادیمیر دمچیشین، وزیر انرژی اوکراین روز پنج شنبه (11 تیر ماه) اعلام کرد: اوکراین انتظار دارد با وجود قطع دریافت گاز، برای زمستان به انندازه کافی از این سوخت پاک ذخیره کند و این قطع همکاری میان روسیه و اوکراین اختلالی در انتقال گاز از اوکراین به اروپا ایجاد نمی کند.

پس از بی نتیجه ماندن مذاکرات کی یف و مسکو در روز چهارشنبه (10 تیر ماه) بر سر قیمت انتقال گاز، اوکراین تصمیم گرفت دیگر از روسیه گاز وارد نکند.

دمچیشین گفت: توقف انتقال گاز روسیه به اوکراین هیچ تاثیری روی ایمنی، ترانزیت گاز و یا مصرف در فصل تابستان نمی گذارد.

وی افزود:  همه موارد به انتقال گاز روسیه  بستگی ندارد، بلکه به وجود نقدینگی برای خرید بستگی خواهد داشت.

وزیر انرژی اوکراین گفت: کی یف پیش از متوقف شدن انتقال گاز روسیه به اوکراین، روزانه 60 میلیون متر مکعب گاز ذخیره کرده است که مقدار این ذخیره شامل دریافت از روسیه و اروپا تا اواسط پاییز به 18 میلیارد متر مکعب گاز رسیده است.

مقامهای انرژی روسیه اعلام کرده اند که اوکراین برای تضمین عرضه پایدار گاز به اروپا در زمستان باید 19 میلیارد متر مکعب گاز ذخیره داشته باشد، اما دموچیشین گفته است که 16.6 میلیارد متر مکعب که اوکراین پارسال ذخیره کرده بود، برای عرضه به کشورهای اروپایی کافی است.

اتحادیه اروپا حدود یک سوم گاز مصرفی مورد نیاز خود را از روسیه دریافت می کند و حدود نیمی از این مقدار از خط لوله ترانزیتی واقع در خاک اوکراین تامین می شود.

دمچیشین گفت: اوکراین امسال برنامه ای برای تامین گاز مصرفی به شورشیان در مناطق شرقی ندارد و مصرف گاز این کشور نسبت به پارسال 20 درصد کاهش یافته است.

پارسال اوکراین حدود دو میلیارد مترمکعب گاز به جدایی طلبان در شهرهای دونتسک و لوهانسک در شرق داد که آنها در قبال آن مبلغی پرداخت نکردند.

کد خبر 243762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =