افزایش توان تولید گاز ایران معادلات بازارهای جهانی را تغییر می دهد

بازگشت دوباره ایران به بازارهای جهانی نفت و گاز پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای و لغو تحریمها، سبب گمانه زنیهای زیادی شده است و بسیاری از صاحبنظران بر این باورند که ورود ایران به بازار خبر خوبی برای بسیاری از تولید کنندگان نخواهد بود.

به گزارش پایگاه اینترنتی ترفیس، تیم موریک، نویسنده این مقاله می گوید که ماه آوریل به خوانندگان هشدار دادم که رفع تحریمهای ایران، موجی از نفت را روانه  بازار نفت که هم اکنون با مازاد عرضه روبروست، می کند؛ شاید بتوان گفت افزون بر نفت، موج عظیم تری از گاز طبیعی ایران در راه باشد.

بر اساس این گزارش، انتظار می رود پس از لغو تحریمهای ایران در پی توافق احتمالی میان تهران و کشورهای گروه 1+5 در مذاکرات هسته ای، تولید گاز ایران را چند برابر خواهد کرد.

طبق گزارش بررسی آماری بریتیش پترولیوم (بی پی) درباره انرژی جهان در سال 2015، ذخایر اثبات شده گاز طبیعی ایران  34 تریلیون متر مکعب برآورد شده است؛ هیچ کشوری در جهان این مقدار گاز ندارد.

حمیدرضا عراقی، مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران و معاون وزیر نفت این کشور در مصاحبه ای با بلومبرگ، گفت:  ایران برنامه هایی دارد تا ظرف پنج سال آینده تولید گاز خود را روزانه به یک میلیارد و 200 میلیون متر مکعب برساند؛ تولید کنونی ایران 800 میلیون متر مکعب در روز است. 

ایران همچنین قرار است به یک صادرکننده بزرگ گاز در جهان بدل شود؛ عراقی نیز عنوان کرده است که در چهار سال آینده ظرفیت صادرات باید هفت برابر شود و به 200 میلیون متر مکعب در روز برسد. 

موریک می گوید که در گزارشهای پیشین خود به خوانندگان توضیح داده است که ایران در نظر دارد پس از تکمیل بخش پاکستانی خط لوله  آی پی به پاکستان گاز صادر کند که قرار است بخشی از این خط لوله را شرکتهای چینی برای پاکستان تکمیل کنند.

چگونگی تحقق اهداف ایران
قرار است در گام نخست، ایران همکاری شرکتهای انرژی خارجی و سرمایه آنها را در میدان گازی پارس جنوبی جلب کند، این میدان مشترک گازی در خلیج فارس واقع در بخش قطری، گنبد شمالی نام دارد و بزرگترین میدان گازی جهان به شمار می رود.

سهم ایران از این میدان حدود 14 تریلیون متر مکعب گاز است که این مقدار هشت درصد کل ذخایر گازی جهان را شامل می شود؛ این میدان همچنین 17 میلیارد بشکه ذخایر میعانات گازی دارد.

هم اکنون برداشت گاز از برخی فازهای میدان گازی پارس جنوبی در حال انجام و قرار است تا سال 2016  این رقم به هفت تریلیون فوت مکعب در روز برسد. 

تلاش ایرانی ها برای جذب سرمایه گذاران بین المللی

ایران به دنبال جذب 100 میلیارد دلار سرمایه در صنعت نفت و گاز خود است؛ بخشی از این سرمایه قرار است از بازگشت دوباره ایران به بازارهای گازی تأمین شود. 

ایران در نظر دارد با رونمایی از مدل نهایی قرارداهای جدید نفتی خود سود سرمایه گذاری بسیار جذابی را برای سرمایه گذاران در بخش انرژی فراهم کند، به تازگی شرکتهای نفتی اروپایی برای مذاکره درباره شرایط همکاری در آینده با ایرانی ها پس از لغو تحریمهابه تهران سفر کرده اند. 

به نظر می رسد که افزایش برداشت گاز طبیعی از میدانهای ایران خبر بدی برای روسیه و شرکت گازپروم باشد، زیرا در صورت لغو تحریمها  اروپایی ها می توانند نخستین خریداران گاز ایران باشند که دهها سال است هم اکنون از گازپروم خرید می کنند و این به معنای ظهور یک رقیب تازه در بازار خواهد بود.

بر اساس این گزارش، ایران اعلام کرده است که می تواند سالانه 25 تا 30 میلیارد متر مکعب گاز به اروپا صادر کند؛ تهران اکنون در حال بررسی هشت مسیر خط لوله برای انتقال این مقدار گاز به اروپاست. 

توان ایران برای تأمین بازارهای خارجی می تواند برنامه های تولیدکنندگان آمریکایی که گاز مایع را به آسیا و مقاصد دیگر صادر می کنند را نیز با چالش روبرو کند.

یکی از بزرگترین وارد کنندگان نفت جهان در هند در مصاحبه ای با بلومبرگ گفت: ورود ایران به بازار مانند به وجود آمدن یک منبع بی نهایت گاز است که تا امروز از آمریکا می آمد و این وضع  می تواند کنترل قیمت را از دست آنها خارج کند.

کد خبر 243764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =