هزینه های جایگذاری اسید و تزریق آن در مخازن کربناته نصف می شود

بررسی و ارائه سیستمهای منحرف کننده محلولهای اسیدکاری برای کاهش افت تولید سیالات در مخازن عملیات از سوی پژوهشگاه صنعت نفت، هزینه های جایگذاری اسید و تزریق آن در مخازن کربناته را به دلیل قابلیت تزریق آن در اینتروالهای جداگانه تا 50 درصد کاهش داد.

به گزارش خبرنگار شانا، هدف اصلی انجام این پروژه بررسی و طراحی سیستمهای منحرف کننده اسید در عملیات اسیدکاری برای دست یابی به سیستم منحرف کننده بهینه و افزایش بازدهی عملیات اسیدکاری در چاههایی است که لایه هایی با تراوایی ناهمگون دارند.

این سیستم منحرف کننده بهینه سبب هدایت هدفمند اسید به لایه ها می شود و به افزایش یکنواخت تراوایی لایه های مختلف کمک می کند.

براساس این گزارش، بررسی سیستمهای منحرف کننده اسید در عملیات اسیدکای و دستیابی به سیستم منحرف کننده بهینه و افزایش بازدهی عملیات اسیدکاری در چاههایی با لایه هایی با تراوایی ناهمگون از دیگر اهداف این طرح است.

انجام این پروژه سبب بالابردن توان تولید مخازن هیدروکربوری ایران و ازدیاد برداشت از مخازن هیدروکربوری می شود. همچنین هزینه های جایگذاری اسید و تزریق آن در مخازن کربناته نیز به دلیل قابلیت تزریق آن در اینتروالهای جداگانه تا 50 درصد کاهش می یابد.

انجام مطالعات جامع و متمرکز برای شبیه سازی سیستمهای منحرف کننده در عملیات اسیدزنی در شرایط القایی میدان با استفاده از دستگاه ADP با دو نگه دارنده همزمان مغزه برای چاههای منطقه انجام شده است.

از دستاوردهای این طرح می توان به استفاده از سیستمهای منحرف کننده بهینه در عملیات اسیدکاری در چاههایی با شرایط مشابه، کاهش هزینه های عملیات انگیزشی برای استفاده از حداکثر پتانسیل مخزن در تولید سیال هیدروکربنی، جلوگیری از آسیبهای احتمالی در عملیات، بومی سازی کاربرد سیستم منحرف کننده اسید در عملیات اسیدکاری و تهیه روش مدرن و بهینه انگیزش و اسیدکاری در چاههای میدان با شرایط مشابه اشاره کرد.

با این پروژه، مطالعات جامع و متمرکز برای شبیه سازی سیستمهای منحرف کننده در عملیات اسیدزنی در شرایط القایی میدان با استفاده از دستگاه ADP با دو نگه دارنده همزمان مغزه برای نخستین بار در کشور در چاههای میدان یادآوران انجام و روشهای کنترل کیفی سیستمهای منحرف کننده تعیین شد.

کد خبر 243778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =