کاهش 50 درصدی شدت انرژی نیازمند 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری است

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با اشاره به این که تمام طرحهای بهینه سازی مصرف سوخت نیازمند فناوری هستند، اظهار کرد: کاهش 50 درصدی شدت انرژی نیازمند 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری است

به گزارش خبرنگار شانا، نصرت الله سیفی امروز (یکشنبه 14 تیرماه) در آیین امضای تفاهمنامه همکاری میان شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاداسلامی گفت: مفاد این تفاهمنامه همسو با اجرای قانون اصلاح الگوی مصرف است.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با اشاره به این که قانون اصلاح الگوی مصرف، قانون جامع مدیریت انرژی است، افزود: در این قانون یکی از وظایف وزارت نفت اجرا و مدیریت قانون اصلاح الگوی مصرف است.

به گفته وی، براساس قانون اصلاح الگوی مصرف، وزارت نفت و شرکت بهینه سازی مصرف سوخت باید در زمینه پژوهش و فناوری و تجاری سازی آن فعالیت کنند و آموزشها باید در تمام سطوح انجام شود.

سیفی با اشاره به مطالعات شرکت بهینه سازی مصرف سوخت همسو با قانون اصلاح الگوی مصرف اظهار کرد: در صورت عدم توجه به مصرف انرژی، شرایطی که هم اکنون در مورد آب به وجود آمده برای مخازن نفت و گاز نیز اتفاق می افتد و با این روند، تا هشت سال آینده واردکننده انرژی خواهیم شد و در دیپلماسی انرژی، قدرت چانه زنی و سیاسی را از دست خواهیم داد.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با بیان این که هدف، کاهش 50 درصدی شدت انرژی تا پایان برنامه ششم است، یادآور شد: به این منظور، با فرض رشد اقتصادی 6 درصد باید حدود 5 میلیارد بشکه معادل نفت خام صرفه جویی شود که تحقق آن نیازمند 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری است.

وی با بیان این که در قانون بودجه 93 حدود 22 میلیارد دلار از طرحهای بهینه سازی در بخشهای مختلف مصوبه شورای اقتصاد را گرفت و حدود 8 میلیارد دلار نیز در دست بررسی است، تصریح کرد: تمام طرحهای بهینه سازی مصرف سوخت نیازمند فناوری هستند.

سیفی با اشاره به تعداد بالای دانشجویان دانشکده محیط زیست واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد افزود: این دانشجویان ثروتی هستند که می توانند کمک شایانی به مسائل کشور در زمینه انرژی و محیط زیست داشته باشند.

وی با اشاره به این که در شورای انرژی کارآمد وزارت نفت تصمیم گرفته شد تا سرمایه گذاران طرحهای بهینه سازی، درصدی را به پژوهش و فناوری و تجاری سازی آن اختصاص دهند، گفت: دغدغه نخست ما انرژی است ولی بدون منابع انسانی میسر نیست. امیدواریم با کمک دانشگاهها، طرحهای پژوهشی و فناوری کاربردی تر شوند و بتوانیم از ایده های جدید با استفاده از تجربیات این شرکت استفاده کنیم.

به گزارش شانا، تفاهمنامه همکاری میان شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاداسلامی با هدف دسترسی و بکارگیری دانش فنی و فناوری روزآمد در اجرای طرحهای پژوهشی مطالعاتی توسعه‌ای مشاوره‌ای و آموزشی در حوزه بهینه سازی مصرف انرژی امروز (یکشنبه 14 تیرماه) امضا شد.

کد خبر 243848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =