توافق هسته ای چه پیامدهایی برای بازار نفت خواهد داشت؟

تحلیلگران بر این باورند که لغو تحریمهای ایران در پی یک توافق هسته ای می تواند بازارهای جهانی نفت خام را با مازاد عرضه روبرو کند و قیمتهای این ماده را تحت فشار قرار دهد.

بّه گزارش روزنامه فایننشال پست، توان صادرات نفت ایران در چند سال اخیر به علت تحریمهای اعمال شده از سوی آمریکا و غرب کاهش یافته، اما توافق جامع هسته ای تهران و کشورهای گره 1+5 که نزدیک است می تواند اوضاع را تا حدودی برای ایران تغییر دهد؛ پیش تر مهلت نهایی برای دستیابی به این توافق 30 ژوئن (نهم تیرماه) تعیین شده بود اما یک هفته یعنی تا هفتم ژوئیه (16 تیرماه) تمدید شد.

به گفته ریچارد نفیو، عضو تیم مذاکره کننده آمریکایی و متخصص تحریمها، اینک زمان مهم برای رسیدن به یک توافق جامع است و احتمال رسیدن به توافق بسیار بالاست. 

بر اساس این گزارش، برداشته شدن تحریمها می تواند مقدمه ای برای بازگشت شرکتهای آمریکایی به صنعت نفت و گاز ایران باشد. 

نفیو که پیش تر معاون ارشد هماهنگی سیاستهای مربوط تحریم در وزارت خارجه آمریکا و مدیر بخش ایران در شورای امنیت ملی آمریکا بوده است، تصریح کرد: به نظر من این توافق تغییر خاصی در روابط تجاری این و آمریکا ایجاد نمی کند.

وی افزود: من فکر نمی کنم که گزینه تحریمهای دوجانبه آمریکا روی میز باشد؛ بسیاری از افراد در کنگره در این صورت سرخورده می شوند منظور از تحریمهای دو جانبه این است که آمریکا هر کشوری را که با ایران همکاری می کند، تحریم کند.

به گفته نفیو، شرکتهای غیر آمریکایی می توانند در ایران به تجارت و کسب و کار بپردازند، تازه آن هم در صورتی خواهد بود که توافقی به دست آید اما به شرط آن که از متخصصان و فناوریهای آمریکایی استفاده نکنند. 

مقامهای شرکتهای بزرگ نفتی مانند شرکت انگلیسی-هلندی شل و انی ایتالیا در هفته های اخیر به تهران سفر کردند و درباره فرصتهای همکاری به بحث با مقامهای ایرانی پرداختند، اما سیتی بانک معتقد است که شرکتهای انرژی اروپایی علاقه خاصی به بازگشت کامل به ایران ندارند تا زمانی که همه ابهامهای درباره موضوع هسته ای ایران رفع شود.
 
بنابر اعلام رویال بانک کانادا (RBC)، درست است که اوباما در ماه آوریل برای رسیدن به یک توافق نهایی خیلی کوتاه آمد، اما به اندازه کافی دموکرات در کاخ سفید وجود دارد که بتواند در صورت لزوم آمریکا را از رسیدن به یک توافق پشیمان کند. 

رویال بانک کانادا، تنها 55 درصد شانس رسیدن به یک توافق را تا پاییز متصور است. اما احتمال این که مذاکرات شکست بخورد نیز خیلی بالا نیست. 

هلنا گرافت، مسئول تدارک کالا در RBC، گفت: البته مذاکرات هسته ای می تواند به بن بست برسد اگر رهبر عالی جمهوری اسلامی ایران در باره خطوط قرمز خود کوتاه نیاید. در این صورت تحریمهای تازه ای علیه ایران از سوی کنگره وضع خواهد شد. 

گفته می شود ایران قرار است در نیمه دوم امسال مدل تازه قراردادهای نفتی را معرفی کند که بسیار جذابتر از قراردادهای پیشین در پروژه های نفتی خواهد بود. 

طبق تحلیلهای شرکت مشاوره ای وود مکنزی، بازگشت شرکتهای نفت و گاز غربی خالی از مشکلات مختلف سیاسی و قانونی نخواهد بود.

در حالی که بازارهای نفت از ورود ناگهانی بشکه های نفتی ذخیره شده روی آب که برآوردهای متفاوتی درباره مقدار آن وجود دارد، واهمه دارد، رآوردهای سیتی بانک نشان می دهد که ایران حدود 21 میلیون بشکه میعانات گازی نیز در اختیار دارد که البته طرفداران زیادی در بازارهای آسیایی ندارد و می تواند در بازارها اروپا و آمریکا فروخته شود.

به نظر می رسد که یک سوم از ذخیره سازیهای میعانات گازی و نفت خام ایران به صورت پالایش نشده نگهداری می شود که می توان آنها را با تخفیفهای بسیار جذابی در بازار فروخت.

بازگشت ایران تأثیرهایی بر بازارهای جهانی نفت خام خواهد داشت و می تواند قیمتها را تا حدی کاهش دهد که این موضوع مورد استقبال معامله گران خواهد بود؛ بازار نفت اکنون با مازاد عرضه روبروست که در ماههای اخیر قیمت نفت را به شدت کاهش داده است.

بیشتر تحلیلگران معتقدند ایران می تواند تا چهار ماه پس از رفع تحریمها، تولید خود را روزانه 300 هزار بشکه افزایش دهد و 200 هزار بشکه دیگر تا 6 ماه پس از توافق هسته ای به آن بیفزاید..

همچنان که ایران تولید خود را افزایش می دهد این انتظار می رود که دیگر اعضای اوپک نیز برای عقب نماندن از قائله تولید و عرضه، رقابت کنند.

اگر عربستان تولید خود را اضافه کند عراق نیز تولید و صادرات خود را افزایش خواهد داد و شرایط شبیه به زمانی می شود که در پاییز 2014 شاهد آن بودیم.

کد خبر 243855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =