توافق نفتی بغداد و اربیل در آستانه لغو قرار دارد

احتمال لغو توافقنامه نفتی دولت مرکزی و اقلیم کردستان عراق که در دسامبر 2014 امضا شد، در روزهای گذشته افزایش یافته است.

به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال از بغداد، احتمال لغو توافق نفتی بغداد و اربیل که تنها 6 ماه از زمان امضا آن بیشتر نمی گذرد، این روزها افزایش یافته است، به طوری که این وضع می تواند بر اتحاد میان دولت مرکزی و منطقه کردنشین عراق برای مقابله با گروه تروریستی داعش تاثیر منفی بگذارد و برای این کشور بحران مالی به بار آورد.

ماهها اختلاف میان بغداد و اربیل، پایتخت اقیلم کردستان عراق، در ماه ژوئن پس از این که منطقه کردنشین حجم ارسال محموله های توافق شده را به سازمان دولتی بازاریابی نفت خام عراق (سومو) کاهش داد، تشدید شد، به طوری که هم اکنون شاهد رشد بی سابقه فروش مستقل نفت خام کردستان عراق هستیم.

فروش مستقل نفت، توافقنامه ماه دسامبر میان بغداد و اربیل را که منطقه کردنشین در آن متعهد شده بود، دولت مرکزی به درآمدهای حاصل از تولید نفت خام این منطقه که 15 درصد از مجموع روانه سه میلیون و 800 هزار بشکه ای نفت خام عراق را شامل می شود، دسترسی داشته باشد، زیر سوال می برد.

کردستان عراق در مقابل قرار بود بر اساس قانون بودجه به 17 درصد از درآمدهای دولت مرکزی دسترسی داشته باشد، که البته مقامهای اقلیم کردستان عراق معقدند که بغداد به تعهد خود عمل نکرده است.

کاوه محمد، یک نماینده کرد پارمان عراق که عضو کمیته نفت و انرژی است، در این باره گفت: توافق نفتی بغداد و اربیل به بن بست رسیده است، این توافق بر هیچ پایه ای استوار نیست و بنیانهای آن ضعیف است و دو طرف به یکدیگر بی اعتماد هستند.

چنانچه تواق نفتی دولت مرکزی و کردستان عراق لغو شود، می تواند اتحاد دو طرف را برای مقابله با گروه تروریستی داعش خدشه دار کند.

اقتصاد منطقه کردنشین هم اکنون به شدت با مشکل روبروست، از این رو وقوع چنین اتفاقی می تواند از توان این منطقه برای مقابله با نظامیان گروه تروریستی داعش بکاهد.

لغو این توافق حتی می تواند سبب نا امیدی بسیاری از عراقی و سیاست گذاران از تلاشهای حیدر العبادی، نخست وزیر عراق برای ایجاد یک عراق واحد به منظور مقابله با گروه تروریستی داعش شود.

لغو توافق نفتی بغداد و اربیل نیز می تواند آینده صنعت نفت عراق را که به تازگی شاهد ثبت رکورد تازه ای در تولید و صادرات نفت بوده است، نیز دچار تردید کند.

بر اساس توافق ماه دسامبر مقرر شد کردستان عراق روزانه 550 هزار بشکه نفت خام تولیدی این منطقه را به سومو تحویل دهد.

اقلیم کردستان عراق اعلام کرده است که به دلیل بد عهدی دولت مرکزی و پرداخت سهم کمتری از مقدار تعیین شده، فروش مستقل نفت خام را افزایش داده است.
کردستان عراق اعلام کرد: در آمدهای حاصل از فروش مستقل نفت خام اقلیم کردستان عراق می تواند این منطقه را در حفظ امنیت و ثبات منطقه کردنشین و کل عراق یاری کند.

سیاستگذاران عرب عراقی، بغداد را مقصر  اقدام منطقه کردستان عراق در زمینه فروش مسقل نفت خام می دانند.

جابر عبدل خالق، یک عضو عرب پارلمان عراق که عضو کمیته مالی است، در این باره گفت: بغداد به تعهدهای خود برای پرداخت سهم کردستان عراق از بودجه به طور کامل عمل نکرده است از این رو پیش بینی می شد که منطقه کردنشین چنین واکنشی نشان دهد.

کد خبر 243865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =