۱۵ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۹
  • کد خبر: 243873

در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است.

به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.
بازار سهام
درجا زدن شاخص زیر فشار حقوقی‌ها
دیروز، شاخص کل بورس تهران با افت 81 واحدی (معادل 12/ 0 درصد) همراه شد. در حالی که در معاملات شنبه، شاهد جهش قابل توجه دماسنج بازار بودیم، روز گذشته، این مسیر متوقف شد. در این شرایط، حجم و ارزش معاملات همچنان در سطوح مناسبی قرار دارد. مهم‌ترین عوامل توقف رشد شاخص، فشار فروش سهامداران حقوقی و همچنین انتظار برای نتیجه نهایی مذاکرات هسته‌ای بود. با افزایش حضور بازیگران خرد بازار سهام در صف‌های خرید، سهامداران حقوقی که در ماه‌های گذشته در قیمت‌های پایین سهام خریداری کرده بودند، اقدام به فروش کردند؛ به طوری که مثلا در معاملات روز شنبه، 87 میلیارد تومان (حدودا معادل 40 درصد ارزش کل معاملات) تغییر مالکیت از سوی سهامداران حقوقی به حقیقی رقم خورد. گرچه این امر مانعی در برابر افزایش قیمت‌ها بود، اما همچنان اخبار مذاکرات هسته‌ای تعیین‌کننده مسیر بورس تهران خواهد بود.

بازار ارز
رد پای امیدواری در بازار ارز
دیروز، هر دلار آمریکا با افت 10 تومانی به قیمت 3310 تومان معامله شد. به گفته فعالان این بازار، خوش‌بینی به توافق هسته‌ای مهم‌ترین عامل افزایش تمایل معامله‌گران به فروش بوده و بر قیمت‌ها فشار وارد می‌کند. به طوری که قیمت نقدی ارز از قیمت آتی (معامله‌گران فردایی) بیشتر شده که بیانگر انتظار افت بیشتر قیمت‌ها در میان معامله‌گران است. افت ارزش درهم در بازار دبی نیز بر قیمت دلار فشار بیشتری وارد کرد. در این میان اما، تقاضای آربیتراژی (کمتر بودن ارزش دلار به دینار در بازار تهران نسبت به بازار سلیمانیه عراق) همچنان از قیمت‌ها حمایت می‌کرد. به طوری که فعالان بازار معتقدند اگر این تقاضا وجود نداشت، قیمت دلار تا سطوح 3270-3260 تومان نیز کاهش می‌یافت. هرچند این موضوع بر امیدواری به نتیجه مذاکرات تاکید می‌کند، اما اخبار وین در این روزها بسیار تعیین‌کننده خواهد بود.

بازار سکه
تثبیت سکه زیر کف حمایتی
دیروز، هر سکه طرح جدید با افت 9 هزار تومانی به قیمت 891هزار تومان معامله شد و پس از حدود یک سال و نیم، قیمت‌ها در کمتر از 900 هزار تومان تثبیت شد. در شرایطی که بازار طلای جهانی تعطیل بود، افت محدود قیمت دلار فشار سنگینی بر قیمت سکه وارد کرد. به این ترتیب، اندازه حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) به بیش از 20 هزار تومان رسید. در شرایطی که نشانه‌های امیدواری به رشد قیمت دلار بسیار کمرنگ شده است و بازار طلای جهانی نیز وضعیت مبهمی را سپری می‌کند، کاهش تقاضا در بازار سکه طبیعی است. این موضوع مهم‌ترین عامل افت قیمت‌ها در این بازار محسوب می‌شود. با این حال، ریزش‌های بیشتر بستگی به نتیجه رفراندوم یونان (امکان پوشش آن در این گزارش نبود) و اخبار مذاکرات هسته‌ای دارد.

بازار طلای جهانی
انتظار اونس برای همه‌پرسی یونان
اونس طلا با افت هفتگی نیم درصدی به قیمت 1168 دلار معامله شد. آمار اشتغال‌زایی آمریکا به علت دوگانگی (کمتر از انتظار بودن شغل‌های ایجادشده و افزایش نیافتن دستمزدها در مقابل افت نرخ بیکاری) نتوانست اثر محسوسی بر قیمت طلا داشته باشد. کارشناسان معتقدند در معاملات هفته جاری، بررسی کارشناسی این آمار می‌تواند اثراتی بر قیمت طلا داشته باشد. از سوی دیگر، همه‌پرسی دیروز یونان (امکان پوشش آن در این گزارش نبود) درباره ماندن یا خروج از اتحادیه اروپا نقش مهمی بر بازارهای جهانی دارد؛ در صورت خروج این کشور از اتحادیه، افت بازارهای سهام و افزایش تقاضای افراد محافظه‌کار از قیمت طلا حمایت می‌کند، اما افت ارزش یورو (رشد شاخص دلار) عامل فشار بر قیمت‌ها است. در نظرسنجی کیتکو، 8 نفر (از 18 کارشناس) مسیر صعودی و 7 نفر مسیر نزولی را برای این هفته طلا پیش‌بینی کردند.


بازار اوراق مسکن
رشد نسبی تقاضا در بازار «تسه»ها
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند 92 (تسه9212)، با رشد 3/ 1درصدی به قیمت 72 هزار و 934 تومان معامله شدند. گرچه اوراق مزبور همچنان در محدوده 75-70 هزار تومانی نوسان می‌کنند، اما برخی آمارها نشان از رشد نسبی تقاضا در این بازار دارد. به طوری که آمار معاملات هفتگی نسبت به ماه‌های گذشته رو به افزایش گذاشته است. این مساله با به اتمام رسیدن ماه مبارک رمضان تقویت نیز خواهد شد و سمت تقاضا را افزایش خواهد داد. از سوی دیگر، نتیجه مذاکرات هسته‌ای در روزهای آینده می‌تواند خوش‌بینی متقاضیان به دریافت تسهیلات مسکن با سقف بالاتر و شرایط آسان‌تر را افزایش دهد. بنابراین، این عامل ممکن است تقاضا برای «تسه»های فعلی را کاهش دهد. در این روزها اما، انتظار نمی‌رود قیمت اوراق تسهیلات مسکن از محدوده مزبور خارج شوند و نوسانات محدودی را در این قیمت‌ها خواهند داشت.


بازار نفت
موج نزول دوم در بازار نفت؟
در پایان معاملات هفتگی، نفت خام آمریکا با افت 9/ 6 درصدی، بیشترین زیان در 16 هفته اخیر را تجربه کرد. به این ترتیب، پس از مدت‌ها (حدود 2 ماه) فاصله خود از سطح متعادل 60 دلاری را افزایش داد. پیش از این از سوی بسیاری از کارشناسان احتمال افزایش مجدد عرضه مطرح شده بود که می‌تواند حتی (به عقیده موسسه گلدمن ساکس) قیمت نفت را به کمتر از کف‌های قبلی (حدود 40 دلار) برساند. امکان ورود مجدد تولیدکنندگان نفت شیل در سطوح قیمتی فعلی از یک سو و احتمال توافق هسته‌ای کشورمان از طرف دیگر، مهم‌ترین عوامل فشار بر قیمت نفت هستند. به این ترتیب، با افزایش تولیدات نفت شیل آمریکا و همچنین رشد تولیدات نفت کشورمان در صورت رفع تحریم‌ها، مازاد عرضه بازار نفت افزایش می‌یابد که می‌تواند قیمت نفت را مجددا در مسیر کاهشی قرار دهد.

کد خبر 243873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =