توافق هسته ای و امید غربیها به حضور دوباره در بازار ایران

از زمان آغاز مذاکرات طاقت فرسای هسته ای ایران، فرانسه به عنوان سرسخت ترین مخالف این توافق شناخته می شود، امروز همانطور که احتمال رسیدن به توافق نهایی بیشتر و بیشتر می شود، پاریس باید خود را آماده حضور در بازاری کند که تا به حال جلو قد علم کردن آن را می گرفت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، به گفته یک دیپلمات بلندپایه غربی، نخستین نتیجه هر توافقی میان تهران و کشورهای گروه 1+5 می تواند باعث هموار شدن مسیر ورود شرکتهای غربی را به بازارهای ایران شود، این وضعی است که کشورهای غربی انتظار آن را می کشند. 

بر اساس این گزارش، گویی شرکتهای غربی در خط آغاز یک مسابقه دو ماراتون هستند و چشم به شلیک آغاز مسابقه دارند. 

یک اقتصاددان فرانسوی در این باره گفت: پس از سالها اعمال تحریمهای شدید علیه ایران، غربیها امروز خود را آماده می کنند که دوباره وارد بازار ایران شوند. 

قرار است بر اساس این توافق جامع، مسئله هسته ای ایران حل و فصل شود و در عوض تحریمهای اقتصادی و مالی برداشته شود. 

علی آهنی، سفیر سابق ایران در فرانسه گفت: مراقب باشید دیر نشود، شما باید خود را آماده کنید،  بازار منتظر شما نمی ماند و رقیبان شما امروز آماده گرفتن بازار هستند. 

این گزارش می افزاید:  این موضوع تنها  به فرانسه مربوط نمی شود، روسیه و چین نیز به شدت به دنبال آن هستند تا حضور خود را در بازار ایران گسترش دهند و تا امروز بخشهایی از آن را به خود اختصاص داده اند؛ این در حالی است که شرکتهای آمریکایی که سالهاست بازار ایران را بر خود بسته اند، خواهان بازگشت به ایران هستند.

فرانسه پیشتر حضور قدرتمندی در ایران داشت تا این که تحریمها آنها را مجبور به خروج از این کشور کرد؛ کارخانه های خودروسازی پژو و رنو  از بزرگترین بازیگران فعال در صنعت خودروسازی ایران بودند و  شرکت توتال نیز حضور پر رنگی در صنعت نفت ایران داشت.

آمارها نشان می دهد:حجم تجارت فرانسویها از چهار میلیارد یورو در سال 2004 به تنها 500 میلیون یورو در سال 2013 سقوط کرد. 

به گفته کارلوس تاوارس، رئیس شرکت پژو سیتروئن فرانسه، متأسفانه فرانسویها به شدت مورد غضب جامعه ایرانی قرار دارند، زیرا  آنها معتقدند که فرانسه ایران را در زمانی که به فرانسویها نیاز داشتند ترک کرده است. 

وی گفت: امروز تولیدکنندگان چینی و آمریکایی در آستانه ورود به بازار ایران هستند و این درحالی است که اعتماد سازی و جلب اعتماد ایرانیان کار ساده ای نیست. 

اعضای فدراسیون کارفرمایان فرانسه قرار است برای افزایش همکاریها در ماه سپتامبر به تهران سفر کنند؛ در سال 2014 هیئتهای تجاری بسیاری از کشورهای ایتالیا، آلمان، اتریش، پرتغال و کره جنوبی به ایران آمدند. 
کد خبر 243882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =