۱۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۷
  • کد خبر: 243920
تاخیر گازپروم در تکمیل خط لوله ترکیش استریم

گازپروم به سازندگان خط لوله انتقال گاز روسیه به ترکیه (ترکیش استریم) دستور داد فعالیتهای خود را متوقف کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، منابع صنعتی روز دوشنبه (15 تیرماه) اعلام کردند: شرکت دولتی گازپروم روسیه از سازندگان خط لوله ترکیش استریم خواسته است تا انتقال لوله ها را که قرار است شبکه گازرسانی روسیه را به پروژه ترکیش استریم متصل کند، متوقف کنند.
 
این تاخیر نیز مانع دیگری پیش روی پروژه انتقال گاز روسیه به ترکیه از طریق دریای سیاه و سپس یونان برای رساندن این سوخت پاک به مشتریان جنوب اروپا بدون گذر از اوکراین، به شمار می رود.

شرکتهای دولتی گازپروم و بوتاش ترکیه یکم دسامبر سال ٢٠١٤ میلادی یادداشت تفاهمی برای ساخت یک خط لوله گازی با ظرفیت صادرات ٦٣ میلیارد مترمکعب گاز به ترکیه از مسیر دریای سیاه امضا کردند.

بنا بر طرح اولیه ساخت این خط لوله، به طور کلی ١٤ میلیارد مترمکعب گاز در سال به ترکیه عرضه و باقیمانده آن نیز به قطب گازی واقع در مرز ترکیه و یونان منتقل و برای تحویل به مشتریان گازپروم در جنوب اروپا ترانزیت می‌شود.

این منبع آگاه اظهار کرد: گازپروم طی نامه ای این درخواست را به سازندگان لوله منتقل کرده است. 

به گزارش روزنامه آر بی سی روسیه گازپروم احداث این شبکه را در نامه ای در روز دوشنبه به عقب انداخته است. 

گفته می شود در صورتی که گازپروم به طور کلی این پروژه توسعه شبکه گازی روسیه را کنار بگذارد، پیمانکاران بیش از یک میلیارد دلار خسارت می بینند.

گازپروم در حال احداث کریدور جنوبی به طول 2 هزار و 500 کیلومتر است که از خاک روسیه آغاز می شود و عرضه گاز به ترکیه را افزایش می دهد. 

این شرکت پیش تر اعلام کرده بود که توسعه این خط لوله طبق برنامه در حال پیشروی است. 

پس از تکمیل خط لوله ترکیش استریم، سالانه 63 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی قابل انتقال در آن خواهد بود. 

نخستین فاز این خط لوله که قرار است در چهار فاز ساخته شود، سال آینده به بهره برداری می رسد تا تنها به ترکیه گازرسانی کند؛ البته راه اندازی این خط به توافق مسکو و آنکارا بر سر قیمت گاز صادراتی بستگی خواهد داشت.

شرکت بوتاش تهدید کرده است که اگر این موضوع در نشستهایی با حضور نمایندگان 2 کشور حل نشود مسئله قیمت را به دادگاه های بین المللی خواهد کشاند. 

خط لوله ترکیش استریم قرار است که در ماه دسامبر سال ٢٠١٦ راه اندازی شود.

کد خبر 243920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =